Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد رئیس میراث فرهنگی ابرکوه گفت: با وجود اخذ مصوبه شورای ترافیک شهرستان مبنی بر مسدودسازی خیابان نظامیه، این عملیات انجام‌نشده که امکان فروپاشی این مناره‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز را افزایش داده و خطری جدی است که جان مردم را تهدید می‌کند.

«حمید مشتاقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی امروز میراث فرهنگی ابرکوه، فرو ریختن مناره‌های نظامیه در هر ساعت از شبانه‌روز است که این روزها احتمال آن افزایش یافته و جان اهالی و عابرین را در معرض خطر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: حرکت مناره‌ی ضلع شرقی و سنگین شدن آن حکایت از این دارد که هر لحظه امکان فرو ریختن آن وجود دارد و ارتعاشات صوتی و لرزشی ناشی از حرکت وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت‌ها، این موضوع را تشدید می‌کند.

مشتاقیان تصریح کرد: قریب به هفت ماه موضوع مسدودسازی خیابان نظامیه با هدف حفظ جان شهروندان و نگهداری از این بنای تاریخی ارزشمند، بارها در شورای ترافیک شهرستان مطرح و هر بار به دلایلی این امر محقق نمی‌شد ولی در نهایت با ارائه دلایل و مستندات منطقی، این مهم تأیید و مصوبه آن نیز از شورا اخذ شد.

 وی با تأکید بر این که تردد در خیابان نظامیه و به ویژه اطراف و مقابل مناره‌ها باید قطع شود، یادآور شد: با وجود دریافت مصوبه در خردادماه، این مهم هنوز عملیاتی نشده و موضوع به حاشیه رانده شده است که در همین رابطه  میراث فرهنگی بر طبق وظیفه ذاتی خود مجدداً در حضور فرماندار وقت بر ضرورت اجرای این عملیات تأکید کرد و هشدار دادیم که اجرا نشدن  این مصوبه عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ادامه داد: اگر خیابان نامبرده مسدود شود، می‌توانیم امید داشته باشیم که مناره‌ها نریزند و بتوانیم آن را حفظ کنیم اما در صورت تحقق نیافتن این امر باید هر لحظه منتظر ریزش این یادگار دوره ایلخانی باشیم.

مشتاقیان اضافه کرد: از سوی دیگر این نکته حائز اهمیت است که با این وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی محدود، نمی‌توان اقدامات حفاظتی و مرمتی اساسی و قابل قبولی نیز انجام داد لذا از مسئولان درخواست داریم که اعتبارات مناسب را جهت اجرای اقدامات استحفاظی به این بنای ارزشمند اختصاص دهند.

مناره‌های نظامیه که بر روی سر در بلندی واقع شده از وجود ساختمانی عظیم شامل مدرسه، مسجد و بازار مربوط به دوره ایلخانیان که به دست «نظام ‌الملک ابرقویی» از بزرگان این شهر ساخته شده است، حکایت دارد که قسمت‌های اصلی‌اش بر اثر زلزله تخریب شده و تنها دو مناره از آن بر جای مانده است.

 این بنای تاریخی و زیبا که سراسر بدنه آن از کاشی فیروزه‌ای‌رنگ و به خط کوفی بنائی با کلمات «الله‌اکبر» به نحو زیبایی تزیین شده، بیانگر عظمت مجموعه نظامیه و رونق شهر ابرکوه در گذشته‌ای دور استو این بناه در تاریخ 9 مردادماه سال 1312 به عنوان دومین اثر ثبتی استان یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابركوه میراث فرهنگی شورای ترافیک استانی فرهنگی و هنری گردشگری یزد میراث فرهنگی مناره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)