Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ؛ یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه بازدید از مزرعه کشاورزی و دامداری خزاعی واقع در روستای احمدآباد بخش رخ تربت حیدریه، گفت: بخش رخ تربت حیدریه یکی از قطب‌های تولید کشاورزی استان و کشور است و به دلیل همین طرفیت این منطقه برای جذب گردشگران کشاورزی انتخاب شد و هم اکنون آمادگی لازم برای راه اندازی مجموعه کشاورزی و دامداری خزائی به عنوان مرکز گردشگری کشاورزی در تربت حیدریه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: به تازگی دستورالعمل راه اندازی گردشگری کشاورزی با هدف رونق گردشگری تخصصی و همچنین بهبود معیشت کشاورزان و توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق فعالان بخش گردشگری کشاورزی و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای پیشبرد اهداف گردشگری، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستائیان و کاهش نامطلوب آثار زیست‌محیطی ابلاغ شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: مراکز گردشگری کشاورزی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که در آن یک بازدیدکننده در مزرعه یا دیگر محیط‌های کشاورزی با اهداف آموزشی و تفریحی یا گذران اوقات فراغت انجام می‌دهد، بنابراین گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستائی است که در آن، کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آنها، خدماتی نظیر بازدید، سرگرمی و تفریحی، آموزشی، اقامتی، پذیرایی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیاز‌های بازدیدکنندگان در محیط‌های کشاورزی ارائه می‌کنند.
بیشتر بخوانید گردشی مجازی در دیار طلای سرخ
بیدخوری بیان کرد: علاوه بر تربت حیدریه، مراحل صدور مجوز گردشگری کشاورزی در شهرستان‌های جوین و سبزوار در حال اقدام است.

علی محمدی رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: مزارع کشاورزی می‌تواند زمینه جذب بیشتر گردشگران به شهرستان و بخش جلگه رخ را فراهم کند.

او افزود: محور توسعه بخش رخ تربت حیدریه به دلیل پتانسیل‌های زیاد در حوزه کشاورزی و وجود جاذبه‌های متعدد می‌تواند بر دو محور گردشگری و کشاورزی استوار باشد که در رونق اقتصادی منطقه تاثیر زیادی خواهد داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه ادامه داد: این شهرستان با دارا بودن رتبه اول تولید زعفران جهان، رتبه اول تولید ابریشم کشور، قطب تولید سیب زمینی، چغندر، آلو و پسته استان می‌تواند به یکی از مراکز اصلی گردشگری کشاورزی استان تبدیل شود.

خزاعی هم چنین مالک مرکز کشاورزی و دامپروری خزاعی واقع در روستای احمدآباد بخش رخ نیز گفت: مساحت اراضی تحت تملک بیش از ۲هزار و ۵۰۰ هکتار است و محصولاتی از قبیل زعفران، سیب زمینی، گل محمدی، گل کلزا، چغندر، گندم، جو، ذرت و همچنین وجود بیش از ۱۳ هزار دام سبک و سنگین، وجود قنوات و استخر‌های آب، انجام پژوهش‌های علمی و آزمایشگاهی از ظرفیت‌های ویژه این مرکز است.
او افزود: از دیگر ظرفیت‌های جذب گردشگر در این منطقه، بافت سنتی روستای احمدآباد، وجود فرهنگ و رسوم سنتی غنی منطقه و غذا‌های بومی و محلی است.

مالک مزرعه کشاورز ادامه داد: امید است با آشنایی گردشگران با مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات و آشنایی با حیوانات مزرعه‌ای به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان زمینه کارآفرینی در آن‌ها نهادینه شود و گردشگران علاقه‌مند به حوزه کشاورزی با ماهیت چنین مرکز تولیدی و تحقیقاتی و آموزشی بیشتر آشنا شوند.


انتهای پیام/ا. غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری کشاورزی اشتغال روستایی گردشگری روستایی گردشگری و صنایع دستی گردشگری کشاورزی میراث فرهنگی تربت حیدریه بخش رخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۲۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد، گفت: امسال این روستا، یکی از ۸ روستای منتخب کشور برای انتخاب به عنوان برترین دهکده‌های گردشگری دنیا است.
رستگاری افزود: برای این انتخاب از طرف سازمان گردشگری جهانی شاخص‌هایی مورد نیازبوده، که هم اکنون در حال انجام است.
 خانم نادری ناظر طرح عمرانی روستای فهرج با اشاره به اقداماتی که برای احیا و مرمت این روستا در حال انجام است، گفت: مرمت و بازسازی، لکه گیری بدنه و کف سازی‌ها، دسترس پذیری برای معلولان از اقدامات در حال انجام برای احیای این روستا است.
احیا فرهنگ و رسوم روستا، برپایی بازارچه صنایع دستی، نصب تابلو‌های بین المللی گردشگری، رونق بخشیدن به گردشگری کشاورزی، معرفی اداب و رسوم و غذا‌های محلی از اقداماتی است که باهمکاری مردم روستا و سازمان‌ها و ادارات مختلف برای جهانی شدن فهرج صورت گرفته است. 

حسینی رئیس شورای اسلامی روستای فهرج هم، گفت: روستای فهرج در بخش مرکزی یزد با جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر با قدمت ۳ هزارساله اثارتاریخی ارزشمندی دارد.
مسجد جامع قدیمی‌ترین مسجد جامع ایران، قلعه تاریخی، آب انبار از جمله آثار باستانی وجاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌روند.
روستای فهرج یزد با بافت تاریخی بسیارزیبا و آثار و بنا‌های تاریخی ارزشمند در بخش مرکزی یزد واقع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری
  • سیل در 2 محور روستایی تربت جام
  • پیش بینی آبگرفتگی و ایجاد سیلاب در خراسان رضوی