Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه چینی‌ها نیز تولید رمزارز را در کشور متوقف کردند، گفت: سایت رفسنجان که بزرگترین سایت قانونی کشور است با توافقی که انجام شده به مدت دو هفته برقشان قطع شده است.

 محمد حسن متولی‌زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر مصرف برق در کشور به دلیل این که وسایل سرمایشی در مدار نیستند، 20 هزار مگاوات از تابستان کمتر است اظهار داشت: با توجه به ظرفیت نصب شده شبکه برق عملا 50 درصد استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از نظر شبکه و تاسیسات برق هیچ محدودیتی مشکلی نیست و شبکه پایدار است.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: مساله این است که نیروگاه‌ها برای تولید برق نیاز به سوخت دارند و این سوخت در اولویت اول گاز طبیعی و بعد گاز مایع است. در حال حاضر علیرغم اینکه حجم تولید گاز در کشور بسیار بالا است اما 70 درصد این گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود بنابراین سهم سوخت تحمیلی به نیروگاه کاهش یافته و الزاما باید سوخت مایع مصرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طی دو روز گذشته به دلیل محدودیت تامین سوخت تعدادی از نیروگاه دچار مشکل شدند بنابراین خاموشی غیر برنامه‌ریزی شده داشتیم از قبل پیش بینی نشده بود.

متولی زاده تاکید کرد: البته مردم بدانند سهم خاموشی دو روز گذشته 1.5 درصد نیاز مصرف بود یعنی برق 98.5 درصد مردم تامین شد اما به دلیل وابستگی شدید زندگی مردم به برق همان میزان ناچیز تاثیر زیادی داشته است. ما ضمن عذرخواهی از مردم برنامه ریزی می‌کنیم که این اتفاقات تکرار نشود و خوشبختانه با هماهنگی هایی که انجام شد روز گذشته خاموشی اعمال نکردیم و شرایط پایدار است.

مدیرعامل توانیر گفت: در این ایام سرد سال تنها راه مطمئن همکاری مردم است همانگونه که تابستان را بدون خاموشی سپری کردیم. اگر مردم مصرف گاز و انرژی را در کشور کاهش دهند قطعا به شکل مناسبی از این شرایط عبور می‌کنیم.

وی یادآور شد: نیروگاه‌ها در حال حاضر تماما آماده به کارند و تعدادی از آنها به دلیل عدم نیاز از مدار خارجند و تعدادی هم به دلیل محدودیت سوخت از مدار خارج شوند.

وی با بیان اینکه اگر مردم در بخش خانگی و تجاری با یک اقدام کوچک مثلا خاموش کردن فقط یک لامپ اضافه و کاهش یک درجه‌ای دمای محیط می‌توانند 10 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند که معادل 70 میلیون متر مکعب است و تمام نیاز گاز نیروگاه‌ها را برطرف می‌کند و عملا سوخت مایع و جایگزین نیاز نخواهیم داشت.

متولی زاده درباره تغییر حجم سوخت تحویلی مایع و گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: میزان سوخت از نظر حجم تغییر محسوسی نداشته اما آنچه اهمیت دارد ترکیب سوخت است. ضمن این که میزان مصرف انرژی برق 4.5 درصد رشد داشته بنابراین به همان میزان سوخت اضافه مصرف شده است.

وی درباره فعالیت رمزارزها و مصرف برقی که دارند گفت: براساس مدل موجود این تولیدکنندگان رمز ارز 500 تا 600 مگاوات مصرف برق دارند که نیمی از آنها براساس قرارداد مجازند و برق مصرفی آنها نیز با قیمت صادراتی محاسبه می‌شود.

متولی زاده با بیان اینکه چینی ها نیز تولید رمزارز را در کشور متوقف کردند گفت: سایت رفسنجان که بزرگترین سایت قانونی کشور است با توافقی که انجام شده به مدت دو هفته برق‌شان قطع شده است.

وی افزود: در چند روز اخیر با هماهنگی مدیران این مراکز جهت هماهنگی با مردم برق اشان قطع شد و توافق شد که در فرصت دیگری مصرف کنند.

وی ادامه داد: تعداد دیگری مصرف کننده غیر مجاز هستند که ابتدا با آنها برخورد کردیم از مردم نیز خواستند اگر اطلاعاتی دارند به ما اعلام کنند که بتوانیم با استفاده کنندگان غیر مجاز برخورد کنیم حتی پاداش‌هایی هم برای شناسایی و اعلام آنها در نظر گرفتیم ضمن این که در این ایام برخورد با این تولیدکنندگان غیر مجاز تشکیک کردیم و برق‌شان قطع شده است.

وی در ادامه گفت: وقتی گاز به هر دلیل قطع شود سوخت جایگزین و بعضا مازوت که در تعدادی از نیروگاه‌های بخار به مصرف می رسد استفاده می‌کنیم ترجیح ما این است که گاز مصرف کنیم چون هم سوخت پاک‌تری است، آلایندگی کمتری دارد و هم واحدها کمتر از آسیب می‌بینند از نگاه اقتصاد ملی و بودجه نیز هزینه کمتری به مردم تحمیل می‌شود.

مدیرعامل توانیر درباره نقش راندمان در افزایش مصرف سوخت توضیح داد: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشور ما از متوسط دنیا بالاتر و نزدیک کشورهای پیشرفته است و تنها یک تا دو درصد فرق دارد بنابراین از نظر راندمان مساله‌ای نداریم البته در این شرایط سعی بر این است که سوخت محدود را در اختیار نیروگاه‌هایی قرار دهیم که راندمان بالا تری دارند./ایلنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیروگاه ها متولی زاده قطع شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۲۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین

ناصر سودانی کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره معضل ناترازی بنزین در کشور گفت: کشور ما از ابتدا در موضوع بنزین وابستگی قابل توجهی را به خارج داشته است و جز در مقاطع کوتاهی نتوانسته به خودکفایی بایسته ای برسد.

وی ادامه داد: عمده ترین دلیل ناترازی بنزین در کشور بالا بودن مصرف این فرآورده سوختی است و هم عدم تعادل بین تولید و مصرف باعث شده که با ناترازی بنزین در کشور مواجه شویم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: عمده ترین تلاشی که باید در کشور صورت بگیرد کاهش مصرف و افزایش تولید است به نحوی که تولید بنزین از مصرف آن بیشتر باشد.

سودانی افزود: کاهش مصرف بنزین به عوامل متعددی وابسته است، ابتدا اینکه باید استاندارد خودروهای تولید داخل را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم که متاسفانه تا این استانداردها فاصله قابل توجهی داریم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: موضوع دیگر که باعث مصرف بالای بنزین شده تردد ماشین های تک نفره است، این تردد های نامتعارف تقریباً در کشور ما خیلی زیاد است و از سوی دیگر جاده ها و خیابان های ما هم شرایط مطلوبی را ندارد و همین امر بر افزایش مصرف بنزین تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما نتوانسته ایم که سبد سوختی را متنوع کنیم و جایگزینی را برای بنزین در نظر بگیریم. باید برای کاهش مصرف بنزین از گاز و برق و سایر سوخت های فسیلی هم استفاده می کردیم تا مصرف بنزین در کشور و تقاضا برای آن کاهش پیدا کند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: متاسفانه تولیدات خودروسازان ما به سمت خودروهای هیبریدی و با سوخت های سبز پیش نرفته است. با وجود گشایش پالایشگاه خلیج فارس هنوز نتوانسته ایم پا به پای مصرف تولید را افزایش دهیم و این امر باعث شده که به واردات بنزین تن دهیم.

سودانی گفت: البته سیاست های دیگری وجود دارد که عمده این سیاست ها به مصرف کننده آسیب می رساند و اگر سیاست گذاران مجموعه تولید و مصرف بنزین یعنی وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و صنعت و معدن یک قرارگاه واحدی را تشکیل دهند و راهکارهای علمی و به روز را با استفاده از تجارت جهانی و همین طور متخصصان داخلی و خبرگان و نخبگان برای متنوع کردن سبد سوخت خودروهای داخلی استفاده کنند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: باید از توان نخبگان موجود در کشور برای متنوع کردن سبد سوخت استفاده کنیم و اقدام به پروراندن این اندیشه ها و ایده های جوانان کشورمان کنیم. البته باید به این نکته توجه کنیم که بنزین خودش مافیایی است که همواره سعی کرده به واردات این فرآورده سوختی دامن بزند تا خودشان به نان و نوایی برسند.

کد خبر 6093837 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • افزایش ۲۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما در چابهار با افزایش ۳۸ درصدی پروازها
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد