Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد میربهبودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  ا توجه به کاهش بارندگی ها و تداوم ۲ دهه خشکسالی در استان یزد از جمله در خاتم، هم اکنون این پدیده برخی روستاهای منطقه را تهدید می کند و این مبلغ برای ساخت و تکمیل سه مجتمع آبرسانی ، اصلاح شبکه و اجرای دیگر تاسیسات زیربنایی این حوزه در روستاها نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این مجتمع‌ها را شامل مجتمع آبرسانی شهریاری بختیاری، فتح آباد و چاهک ذکر کرد و آماری از بازگشت جمعیت به روستاهای خانم ارایه نکرد.

به گفته وی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۴۵ هزار نفری خاتم که در جنوبی‌ترین نقطه استان واقع است در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند و توجه به زیرساخت ها برای تامین آب سالم پایدار برای این تعداد جمعیت حایز اهمیت است.

میربهبودی افزود: اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی و پرورش دام و دامپروی استوار است و تمامی ۱۶۰ روستا و آبادی خاتم در این ۲ حوزه فعالیت دارند و به عبارتی مولد و نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی و دامی استان دارند که در سال‌های اخیر با تداوم خشکسالی‌، آب سفره‌های زیرزمینی به ویژه میزان دبی چاه‌های آب شرب به شدت کاهش یافته است.

فرماندار خاتم تصریح کرد: بر این اساس رفع مشکل کمبود آب و تامین آب شرب پایدار یکی از نیازها و مطالبات اصلی مردم مناطق روستایی شهرستان است.

میربهبودی یادآور شد: در تابستان امسال مسوولان ناچار به جیره بندی آب در برخی مناطق شهرستان شدند، لذا تکمیل سریع‌تر مجتمع‌های آبرسانی یادشده در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآورشد: از مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درخواست تامین اعتبار شد، امید می رود مساعدت لازم برای تامین بودجه و رفع مشکل آب مورد نیاز مناطق روستایی قرار گیرد.

پیش از این شهرستان خاتم از شهرهای هرات و مروست و همین تعداد بخش مرکزی و مروست تشکیل و چهار دهستان

هَراربرجان و چاهک، ایثار و فتح آباد بود که دهستان چاهک امسال به بخش ارتقا پیدا کرد.

بخش چاهک با حدود هفت هزار نفر جمعیت شامل روستاهای هاشم آباد، شهریاری علیا و سفلی، بختیاری، چالمه، باغ معدن، شوروئیه، سعدویه و ولی عصر(عج) است و پرجمعت ترین روستاهای بخش مرکزی خاتم است.

خاتم یکی از مراکز عمده فعالیت های کشاورزی و دامداری شهرستان است.

هرات مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری خاتم در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

خاتم با هشت هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت، هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریای آزاد قرار دارد و از شمال به مهریز، از شمال غرب به ابرکوه، از شرق به  شهربابک استان کرمان، از غرب به شهرستان بوانات فارس، و از جنوب به شهرستان نیریز فارس محدود است.

 آب و هوای آن  بیابانی و نیمه بیابانی است و بخش عمده آن زیرپوشش ادامه عرصه های جنگلی زاگرس در استان یزد قرار دارد،جنگل‌های پسته وحشی «باغ شادی» و جنگل‌های بادام کوهی «چنارناز» از جمله پوشش گیاهی منطقه است.

وجود منابع آب فراوان از جمله سفره‌های وسیع آب‌های زیرزمینی، همجواری با شهرستان سرسبز بوانات و قرار گرفتن در مسیر رودخانه های بوانات، چشم‌انداز نویدبخشی را برای کشاورزی این منطقه ترسیم کرده است.

وجود چاه آرتزین خاتم نمونه‌ای از فراوانی آب در این منطقه است، البته میزان نزولات جوی در شهرستان پایین و دارای میانگین ۱۱۰ میلیمتر در سال است ولی بارش برف و باران قابل توجه در بالادست شهرستان و جاری شدن رودخانه های اعظم و «منج »باعث تغذیه سفره های زیرزمینی آن می شود.

 این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همجواری با استان های فارس و کرمان، از نظر قومی و فرهنگی دارای ویژگی های خاص خود است.
 علاوه بر این، مهاجرپذیری و رشد فرهنگ های گوناگون در آن به چشم می خورد به گونه ای که امروز در خاتم آمیزه ای از فرهنگ مردم کرمان، فارس و یزد مشاهده می شود و لهجه تکلم مردم ترکیبی از گویش مردم فارس و کرمان است و از نظر دینی یرو مذهب شیعه اثنی عشری و اقوام ترک قشقایی و عرب شیبانی نیز در این منطقه سکونت دارند.

برچسب‌ها یزد آب و فاضلاب آب آشامیدنی خاتم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد آب و فاضلاب آب آشامیدنی یزد آب و فاضلاب آب آشامیدنی خاتم اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است

ایسنا/زنجان رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طارم گفت: به لحاظ طول راه در شهرستان طارم ۶۵ درصد راه‌ها آسفالت شده و ۳۵ درصد از راه‌های شهرستان خاکی هستند.

حمیدرضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان طارم، اظهار کرد: از لحاظ جمعیتی ۹۶ درصد راه‌های روستایی طارم دارای آسفالت هستند و به لحاظ طول راه نیز در شهرستان طارم ۶۵ درصد راه‌ها آسفالت شده و ۳۵ درصد از راه‌های شهرستان خاکی هستند.

وی افزود: راه‌های روستایی فاقد آسفالت روستاهایی با جمعیت زیر بیست خانوار هستند و پروژه‌های روستاهای بالای بیست خانوار مربوط به روستاهای زرنی با ۷ کیلومتر، تازه‌کند با ۸ کیلومتر، روستای سرخ‌آباد به طول ۱۳.۵ کیلومتر و مسیر نوکیان به ماسوله است.

او تصریح کرد: پروژه مسیرهای نام برده فعال هستند و به دلیل کمبود اعتبار، با کندی پیش می‌روند و با تامین اعتبار تکمیل خواهند شد. در حال حاضر برای روستاهای زیر بیست خانوار برنامه‌ای وجود ندارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان طارم خاطرنشان کرد: در شهرستان طارم آسفالت برخی از روستاهای بالای بیست خانوار همچون هندی‌کندی، گوهر، ارشت و رزه‌بند _ قاضی‌بلاغی آسفالتی با عمر بالای بیست و پنج سال دارند که درصورت تامین اعتبار روکش مجدد خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • بازگشایی محورهای مواصلاتی روستاهای بخش کن
  • کدورت آب شرب جوانرود در پی طغیان چشمه کاوات
  • خسارت شدید سیلاب به اراضی گندم روستاهای شهرستان دهلران
  • وحشت مردم روستاهای شهرستان بدره از ورود سیلاب
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • کلانشهر تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی نیاز دارد
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است