Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@11:43:33 GMT

پمپئو میدان مین برای بایدن تدارک دیده است

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۸۴۰۱۵

پمپئو میدان مین برای بایدن تدارک دیده است

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه پایان کار دولت ترامپ، کمپین بد منظری را به راه انداخته و در توییتر رسمی خود شعارها و فخرفروشی‌های سیاسی از دستاوردهایش را به معرض نمایش می‌گذارد.

این حرکات نمایشی که قرار بود در راستای منافع او باشد، اکنون به شکلی تهدیدآمیز در حال تبدیل شدن به امری کشنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پامپئو ظرف روزهای گذشته از تدابیری برای حذف چندین دهه محدودیت از تماس‌های دیپلماتیک با تایوان و درج نام کوبا و حوثی‌های (انصارالله) یمن در فهرست حامیان تروریسم رونمایی کرد.

این سه حرکت دردسرهایی را برای دولت آتی بایدن به وجود می‌آورند، اما هیچ‌کدام به اندازه تصمیم درباره یمن که مقام‌های امدادرسان بین‌المللی می‌گویند می‌تواند این کشور جنگ‌زده را به سمت قحطی بکشاند، خطرناک نیستند. مداخله فاجعه‌بار عربستان سعودی و امارات که از ۲۰۱۵ آغاز شد، اثری بر حوثی‌ها نداشت و موجب اتحاد آنها با ایران شد. در همین حال این تهاجم به ایجاد آنچه سازمان ملل به عنوان وخیم‌ترین بحرانی انسانی جهان توصیف می‌کند، کمک کرد. تقریبا نیمی از جمعیت ۲۸ میلیونی یمن، از سطوح بالای ناامنی غذایی رنج می‌برد و چهار پنجم از آنها به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

اقدام آمریکا علیه حوثی‌ها می‌تواند به شدت این کمک‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، آن هم از طریق تهدید به تحریم سازمان‌هایی که با این گروه تعامل دارند. پامپئو گفت برای کسانی که در ارسال کمک‌ها نقش دارند، مجوزهایی صادر می‌شود اما همانطور که واشنگتن پست گزارش داد، این معافیت‌ها هنوز نهایی نشده‌اند و ممکن است برای بانک‌ها و دیگر شرکت‌های خصوصی که این عملیات‌ها را تامین مالی می‌کنند، کفایت نکند.

پامپئو با اشاره به حملات موشکی حوثی‌ها علیه اهداف سعودی، تلاش دارد اقداماتش را توجیه کند. اما این سعودی‌ها هستند که با بمباران سیستماتیک مدارس، مساجد و بازارها در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها که عمدتا شامل جرایم جنگی می‌شوند، عامل شروع آن حملات هستند. پامپئو نه تنها رژیم سعودی را مقصر نمی‌داند، بلکه کنگره را که تلاش می‌کرد حمایت آمریکا از این کمپین بمباران متوقف کند، دور زد.

تنها راه پایان این جنگ و این اضطرار انسانی در یمن از طریق یک سازش صلح است که "تروریست" نامیدن حوثی‌ها آن را به بن‌بست می‌کشاند. اقدام پامپئو از ۱۹ ژانویه اجرایی می‌شود، یک روز پیش از آن که او و دولت ترامپ از کاخ سفید بروند. پامپئو قرار نیست با تبعات آن مواجه شود؛ پامپئو آشکارا یک میدان مین برای دولت بایدن تدارک می‌بیند که همچون او برای خوشامد سعودی‌ها کار نمی‌کند.

دیگر تحرکات پامپئو هم تله‌های مشابهی هستند. یکی از آنها دولت آتی را موظف می‌کند تا خشم چین را برانگیزد و احتمالا یک بحران به وجود می‌آورد که از طریق حذف کنترل بر تماس‌ها میان مقام‌های آمریکایی و تایوانی است که برای ۴۰ سال برقرار بوده است. مورد دیگر درج دوباره نام کوبا در فهرست حامیان تروریسم است که دولت اوباما آن را برداشته بود.

منبع: الف

کلیدواژه: حوثی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۴۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، در این حوزه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

خجسته مهر گفت: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها به امضا رسید و به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • تصاویری از لاشه پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا که حوثی‌ها منفجرش کردند
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن