جلوگیری از تحریف تاریخ؛ دغدغه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۸۴۲۷۵
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، در این مراسم نادر ملککندی با اشاره به رسالت انتشارات قدر ولایت در خصوص حضور در میدان نبرد فرهنگی که پیرو فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر «این میدان، میدان نبرد فرهنگی است» تعیین شده، گفت: این مؤسسه در راستای دغدغهها و اشارات مقام معظم رهبری به این حوزه فرهنگی نشر وارد شد و خوشبختانه در این چند ساله بیش از ۸۵۰ اثر منتشر کردهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو هیئتمدیره مؤسسه قدر ولایت اظهار داشت: مؤسسه فرهنگی قدر ولایت در حوزههای دفاع مقدس، تاریخ معاصر، معارف و تاریخ صدر اسلام، برای گروههای سنی کودک و نوجوان و بزرگسال فعالیت میکند.کتابهای تاریخی مؤسسه در بین قشر جوان جایگاه خود را پیدا کرده است. در همه این حوزهها نگاه مؤسسه به انگشت رهبری بوده و اینکه ایشان در چه بخشهایی دغدغه دارند و به آن اشاره میکنند. مخصوصاً در حوزه تاریخ که یکی از بزرگترین دغدغههای رهبری تحریف تاریخ بوده که در سخنرانیهای اخیرشان هم به کرّات به آن اشاره کردهاند. اساساً جوان امروز از تاریخ ۱۵۰- ۲۰۰ سال اخیرمطلع نباشد و نداند در کشورش چه اتفاقاتی افتاده است. تأکید حضرت آقا بر این تاریخ معاصر است.
در ادامه ملککندی در خصوص کتاب «دهه شصت مظلوم» به توصیه رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در بیستوهشتمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) به دهه شصت اشاره کردند و تأکید کردند که تاریخ انقلاب تحریف نشود و جای شهید و جلاد تغییر پیدا نکند. خوشبختانه مؤسسه در زمینه تاریخ انقلاب کارهای خوبی را انجام داده است.
همچنین وی درباره کتاب «خواص انقلاب در لحظههای حساس (جلد ۱و۲)» و تأکیدات رهبر انقلاب بر نقش خواص گفت:درباره خواص به دو شکل میتوان کار کرد؛ یکی اینکه مصادیق خواص چه کسانی بودند که در آن لحظه مقتضی تصمیم درست را نگرفتند و این سرنوشتشان شد و دیگری چطور میشود انسان از موهبات دنیوی برخوردار شود اما گرفتار تلخ و شیرین روزگار نشود. این کتاب به بررسی شخصیتهایی همچون بنیصدر، بازرگان، مهدی کروبی، آیتالله مشکینی، موسوی خوئینیها، سیدمحمد خاتمی و احمد جنتی پرداخته است.
در بخش دیگری از این مراسم سعید میرزایی، نویسنده این آثار اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) دغدغه زیادی نسبت به تاریخ انقلاب داشتند و دربارۀ بحث تحریف حساسیت داشتند. ایشان نامهای خطاب به سیدحمید روحانی دارند و در آن به موضوع مراقبت از تحریف و حفاظت از تاریخ انقلاب تأکید کردند که نشان از جایگاه تاریخ در دایره انقلاب دارد و اینکه باید افرادی باشند که مراقبت کنند تا به این تاریخ خدشهای وارد نشود. امام در انتهای وصیتنامه خود این جمله را بیان میکنند که «اکنون که من حاضرم بعضی نسبتهای بیواقعیت به من داده میشود و ممکن است بر حجم آن افزوده شود. لذا عرض میکنم آنچه به من نسبت داده شده است یا میشود مورد تصدیق نیست مگر آنکه صدای من یا خط من یا امضای من باشد.»
سعید میرزایی ضمن اشاره به سخنان امام خمینی(ره) مبنی بر جلوگیری از تحریف و تأکیدات اخیر رهبر انقلاب برای جلوگیری از این تحریف گفت: یکی از تهدیدات و تحریفاتی که امروزه میتوان از آن نام برد، تحریف خود حضرت آقاست. حضرت آقا امروز صحبتی میفرمایند که هرکسی از آن یک برداشتی میکند و با حذف و اضافه بخشی، آن را به نام ایشان منتشر میکنند. تحریف و تهدید بعدی متوجه حاج قاسم سلیمانی است. شما میبینید این شخصیت کل جامعه را دربرمیگیرد حتی آنهایی که هیچ ربطی با انقلاب ندارند برای این شهید اشک ریختند، اما متأسفانه برخی مواضع ایشان مورد تحریف واقع شده است.
این نویسنده ضمن اشاره به کتاب «تاریخ وقایع ۸۸» که در سه جلد گردآوری شده است گفت: باید از تحریف فتنه ۸۸ هم جلوگیری کنیم. مقام معظم رهبری هم روی این موضوع تأکید داشتند. امید است در جهاد مبارزه با تحریف سربلند بیرون آییم. کتاب «دهه شصت مظلوم» پیرو فرمایش حضرت آقا در خصوص اینکه جای شهید و جلاد عوض میشود و باید این دهه شصت مظلوم برای جوانان بازگویی شود، نوشته شده است.
میرزایی با بیان اینکه تفاوت این کتاب با دیگر کتابهای این حوزه در این است که پاسخ به شبهات اخیری که به دهه شصت وارد است، در این کتاب بیان شده است، گفت: برخی از این شبهات بحث اعدامها، سرنوشت امثال منتظری و بنیصدر، بحث پایان جنگ و قبول قطعنامه است که در این کتاب جمعآوری شده است.
همچنین کتاب دو جلدی «خواص انقلاب در لحظههای حساس» در ادامه کتاب «خواص تاریخساز» گردآوری شده است.
قاسم تبریزی نیز در بخش پایانی این مراسم گفت: مسئله تاریخ در حقیقت هویت هر جامعه است. در مبانی ایدئولوژی هم به عنوان سومین منبع شناخت از آن یاد میشود. جامعهای که تاریخش را نداند، خطاها را تکرار میکند.
همچنین ابزار سوءاستفاده دشمنان و کفار را مهیا میسازد. جامعهای که تاریخ را نمیداند مثل کودکی است که فاقد حافظه است. شاید به همین دلیل است که استعمار برای ورود و سلطه بر کشورها، مراتب شرقشناسی، ایرانشناسی، عربشناسی و اسلامشناسی را تعریف کرده است.
این پژوهشگر تاریخ انقلاب با اشاره به آنچه از قرآن میتوان در عرصه تاریخ الهام گرفت، گفت:چهار درس است که میتوان در کارهای عملی به عنوان نظریه تاریخنگاری استفاده کنیم. اولین پیام الگوگرفتن از انبیاء، اولیا و شهداست. دومین پیام درس عبرت است، سرنوشت فرعون و ابولهب و امثال آنها.
منظورمان از تاریخ نبش قبر نیست بلکه درس است. سومین درس قرآن تجربه از سرنوشت ملل است. علل انحطاط قوم لوط چه بود؟ به چه دلایلی اینها به هلاکت رسیدند؟ یا ذلت و حقارت قوم بنیاسرائیل در مقابل فرعون.
چهارمین درس قرآن شناخت راه حق و باطل است. راه یا حق است یا باطل و راه سومی وجود ندارد. امروز کار فرهنگی شاید مثل جهاد اکبر باشد. اگر بگوییم در جبهه جنگ با آن همه شهدا و آن همه فداکاری جهاد کردیم، عرصه جهاد فرهنگی را میتوان عرصه جهاد اکبر دانست. هم طولانی است و هم زحمت دارد و هم در جامعه اثر می گذارد.
در پایان این مراسم علاوه بر رونمایی از کتابهای «خواص انقلاب در لحظههای حساس (جلد ۱و۲)» و «دهه شصت مظلوم» از نویسنده این دو کتاب تقدیر و تشکر به عمل آمد.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: امام خمینی ره دهه شصت مظلوم تاریخ انقلاب رهبر انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۴۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا می شناسیدش؟
آیت الله سید مهدی امام جمارانی، و تو چه دانی او کیست؟
عالمی فرهیخته و دانا
سیدی جلیل و فروتن
جلوه ای از خلق خوش محمدی
با سابقه ای طولانی در خدمتگزاری برای عامه مردم
مورد احترام همه جناح ها
میزبان امام خمینی (ره)
کسی که خانه شخصی خود را در جماران برای سکونت امام خمینی در اختیار قرار داد
خانه ای که قبل از انقلاب مأمن انقلابیون بود
و حسینیه ای را که جد او بانی اش بود محل ملاقات های عمومی امام خمینی کرد.
با این همه سوابق نسل جدید او را نمی شناسد و حق دارد
چون بیش از پانزده سال است در صدا و سیما نه نامی از او برده می شود و نه تصویری
ضد انقلاب هم که از او خوشش نمی آید تا او را معرفی کند
پس جوان بیست ساله ایرانی از کجا او را شناخته باشد؟
چه می گویم، اصلا در این روزگار چه نیازی به شناخت چنین افرادی هست؟
امثال پناهیان و صدیقی کافی هستند تا شب و روز، شام و سحر، جمعه و غیر جمعه همه شبکه های صدا و سیما دربست در اختیار آنان باشد تا هرگونه اراده می کنند راجع به پیامبر و اسلام و امام زمان سخن بگویند و دین پاک و خالص مردم را دستکاری کنند.
زمانه عجیبی است، سید مهدی امام جمارانی که از باب « اهل البیت ادری بما فی البیت» صدها خاطره شنیدنی و آموزنده از مصاحبت با امام خمینی در سینه دارد باید سکوت کند و مردم نباید در مناسبتها و سالگردهای رحلت امام و یا پیروزی انقلاب راجع به شخصیت و دیدگاه های امام از او بشنوند. بلکه شخصیت امام خمینی را در صدا و سیما از زبان کسانی باید آموخت که در تمام عمرحتی یک جلسه با امام همصحبت نبوده اند. چرا؟ پاسخ روشن است، تا امام را آن گونه معرفی کنند که در مسیر تحقق اهداف شان مفید و کارساز باشد و برای نسلی که باید برای اهداف خاص تربیت شوند کاربرد داشته باشد. امامی خشن، گوشت تلخ، وجودش پر از خشم مقدس نسبت به ملتهای جهان حتی به مردم خودش.
ولی امام جمارانی که از نزدیک شاهد رفتار و سیره امام بوده روایتهایی کاملا متفاوت دارد. یک بار ایشان برای ما نقل می کرد در ملاقاتهای پاریس یک روز دختر خانمی حدود بیست ساله با روسری و لباسی که نوعا ما اینگونه افراد را بد حجاب می نامیم از میان جمع برخاست و دو سؤال و تقاضا کرد. اول اینکه مشخص فرمایید مقصودتان از حجاب چیست؟ پاسخ امام خمینی یک جمله کوتاه بود فرمود همین که شما دارید. تقاضای دوم این بود که من مایلم با شما ازدواج کنم. با این سؤال عجیب توجه حاضران به چهره امام جلب شد که به عنوان یک مرجع تقلید و رهبر یک انقلاب بزرگ چه برخوردی خواهد داشت. امام با خنده ملیحی فرمودند پس خانم چی (امام همسرشان را همیشه با کلمه«خانم» خطاب می کردند) آن دختر بیست ساله گفت من در خدمت خانم خواهم بود. امام در میان خنده حضار فرمودند نه، ولی من دعا می کنم که یک همسر خوب و مورد پسند نصیبتان شود.
رفتار امام خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی کجا و برخوردهای کسانی که امروز به نام اسلام و انقلاب و امام و شهیدان با مردم دارند کجا!
آری بیان اینگونه وقایع از سیره امام خمینی، از نگاه فرهنگی حاکم بر جامعه امروز، بدآموزی دارد و نباید مطرح شود.
اما چند روز پیش سعادت یار شد و به همراه دو تن از دوستان شفیق به زیارت آقای امام جمارانی نایل شدم.
محضرش شیرین و جذاب و سخنانش مثل همیشه دلنشین و سودمند بود
حسرت خوردم چرا باید جامعه از چنین شخصیتهایی محروم باشد
چرا نزدیکترین یاران امام باید یا محصور، یا محبوس، یا ممنوع التصویر و یا منزوی باشند؟
بگذریم، اگر خداوند توفیقی را بر این قلم عنایت کند زوایای ناشناخته ای را از راز انزوای یاران نزدیک امام خواهد نوشت. والسلام
محمدعلی خسروی