Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا کشفی، روز پنجشنبه در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق و شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران، گفت: در طرح آب امید، بر اساس الگوی مصرف کسانی که ۱۵ متر مکعب مصرف داشته باشند، به عنوان خوش‌مصرف‌، دو برابر این رقم پرمصرف و بیش از آن به عنوان بد مصرف تلقی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح، تمامی مشترکان بویژه پرمصرف و بد مصرف که در دوره‌های گذشته مصارف بالایی داشتند به صورت خاص شناسایی شده و به این مشترکان اطلاع رسانی صورت می‌گیرد. به اینها روش‌های کاهش مصرف اطلاع رسانی می‌شود و اطلاعات و تخصص شرکت‌ها در رابطه با روش‌های کاهش مصرف در اختیار کلیه مشترکان قرار می‌گیرد.

وی افزود: انتظار می‌رود پس از اجرای طرح و تشویق مشترکان بتوانیم مصرف را تا ۱۰ درصد کاهش دهیم. امید است معافیت خوش مصرف‌ها از پرداخت آب بها که به آنها اطلاع رسانی می‌شود تشویقی برای کلیه مشترکان ما باشد که مصارف خود را کاهش دهند. از مجموع مشترکان، حدود ۱۵ درصد که شامل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک است شامل این طرح هستند.

کشفی همچنین در خصوص طرح‌های فاضلاب اهواز توضیح داد: در این شهر دو عقب ماندگی در زیرساخت‌های فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی وجود دارد که در خصوص دومین زیرساخت می‌توان گفت به غیر از مناطقی که از پیش در نظر گرفته شده بود کار خاصی انجام نشده است و در خصوص آب‌های سطحی هم وزارت کشور و به تبع آن، شهرداری اهواز پیگیر حل موضوعات هستند و این ارتباطی با شرایط و شرح وظایف کاری وزارت نیرو ندارد.

وی با اشاره به فرسودگی ۵۰ تا ۶۰ درصدی شبکه فاضلاب اهواز اظهار داشت: با وجود هزینه‌های انجام شده، تصفیه خانه اصلی شهر نهایی شده و تصفیه خانه غرب اهواز هم در مرحله فاینانس قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول با موافقت مقام معظم رهبری، ۵۰ میلیون یورو برداشت از صندوق توسعه ملی انجام شده که حدود ۲۵ درصد آن تخصیص شده و مراحل انتخاب پیمانکار که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است در حال نهایی شدن است و پیش از آن، پیمانکار مربوطه کارهای اساسی را شروع کرده و طرح نهایی و مصوب شده و به نحو مطلوبی انجام می‌شود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور افزود: در این مدت کار بازسازی نقاط ریزشی که در هنگام بارندگی مشکل ساز و منجر به سرریز شدن فاضلاب می‌شد، آغاز شده که بخشی انجام و بخش دیگر در دست انجام قرار دارد. تقریباً تمام شبکه فاضلاب اهواز قبل از شروع فصل بارندگی لایروبی شده و امید است مشکلات کمتری داشته باشد.

کشفی در ادامه همچنین درباره افزایش تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف و بد مصرف گفت: اکنون تعرفه‌ها به صورت پلکانی است. وقتی به طور مثال ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان تعرفه آب بها است، این رقم متوسط است و الگوی مصرف بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تومان محاسبه و برای مشترکان پرمصرف و بد مصرف مبلغ مازاد، تقسیم تعرفه به صورت پلکانی اعمال می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: اجازه داده شده ۲۰ تومان از این رقم که جریمه نیست در جاهایی مصرف شود که مقاصد آن هم در قانون مشخص شده است. گرچه دنبال این هستیم که برای بالانس درآمد ناشی از آب امید که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد خواهیم داشت، کار به گونه‌ای باشد که بیش از این ضرر ندهیم چرا که شرکت‌های آب و فاضلاب ضررده هستند و کمک‌هایی را باید از دولت بگیرند. اصلاح تعرفه برای مشترکان بد مصرف و پرمصرف است.

کشفی گفت: رقم ۲۰ تومان مختص امسال نیست و سال‌های سال در بودجه وجود دارد و در سال گذشته ۱۵ تومان بود. این رقم پیشتر از مشترکان آب شهری گرفته می‌شد که امسال مجلس مصوب کرد برای مشترکان بالای الگوی مصرف باشد. این پول به خزانه واریز و برای آبرسانی به روستاها و عشایر تخصیص داده می‌شود. نام این جریمه نیست بلکه عوارضی است که از مشترک شهری در سال‌های گذشته گرفته می‌شد و امسال مجلس مصوب کرد از مشترکان شهری با مصرف بالای الگوی مصرف گرفته شود. این رقم به عنوان عوارض در قبوض تعیین می‌شود.

وی با بیان این که در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دنبال شفاف سازی نحوه دریافت آب بها هستیم و در سیستم ما کاملاً مشخص است، ادامه داد: وقتی قبوض الکترونیکی می‌شود به آنهایی که معافیت کامل می‌گیرد و کسانی که برای آنها تعرفه‌های بیشتر اعمال می‌شود اطلاع رسانی می‌شود.

کشفی در خصوص صدمات وارده به تأسیسات آب و فاضلاب ناشی از قطعی برق هم گفت: خسارتی وارد نشده اما با توجه به قطعی برق، در برخی ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه خانه‌ها که به صورت پمپاژ آب ارسال می‌شود، قطعی آب داشتم. سال‌ها به دنبال تأمین اعتبار از منابع دولتی و داخلی هستیم تا بتوانیم تمام تأسیسات را به دیزل ژنراتورهای مورد نیاز تجهیز کنیم که در صورت قطعی برق، قطعی آب نداشته باشیم و در سال‌های اخیر هم سامانه‌های اصلی مجهز شدند و در برنامه پایداری برق در صنعت آب و فاضلاب در صورت تأمین اعتبار، قطعی آب نداریم.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور درباره جمعیت زیر پوشش سیستم فاضلاب شهری و روستایی هم توضیح داد: ۵۱.۵ درصد جمعیت شهری زیر پوشش هستند و این شاید زیاد دقیق نباشد؛ در برخی شهرها تصفیه خانه مکفی است اما شبکه نداریم و بر عکس. این به معنای آن است که به اندازه ۵۰ درصد بیشتر کار کردیم. در مناطق روستایی تکلیف ما در برنامه‌های پنجم و ششم این بود که ۸ درصد جمعیت روستایی از سیستم‌های مدرن فاضلاب برخوردار شوند که به دلیل عدم تأمین اعتبار در برنامه پنجم محقق نشد و مجدداً در برنامه ششم گنجانده شد.

کشفی با اشاره به پروژه جمع آوری فاضلاب ۷۰۰ روستای کشور که به دلیل شاخص‌های زیست محیطی فاضلاب آنها باید زودتر جمع آوری شوند اظهار داشت: بر این اساس از بانک توسعه اسلامی وامی گرفته شد و دولت هم ردیف ریالی ایجاد کرد که با تکمیل پروژه‌ها در فاز اول که ۲۸۰ روستا را شامل می‌شود، جمعیت روستایی برخوردار از سیستم‌های مدرن فاضلاب به ۴ درصد می‌رسد که اکنون این رقم یک درصد است.

وی درباره تعاملات با عراق در زمینه آب و فاضلاب نیز گفت: با کشورهایی مانند عراق فعالیت‌ها بیشتر در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی است که در بخش پیمانکاران داخلی آب و فاضلاب بدنه فنی فاخری ایجاد شده و تقریباً تمام تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب کشور توسط این پیمانکاران و مشاوران انجام می‌شود. بزرگترین تصفیه خانه‌های کشور در تهران، اصفهان و مشهد توسط شرکت‌های ایرانی طراحی و نظارت و با پیشرفته‌ترین متدولوژی‌ها توسط پیمانکاران داخلی ساخته می‌شود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور ادامه داد: این می‌تواند پتانسیل خوبی برای بازسازی زیرساخت‌های آب و فاضلاب عراق باشد که در چند سال گذشته از بین رفته است و طبق مصوبه چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، پیمانکاران و مشاوران ایرانی که هم اینک نیز در این کشور حضور دارند، قرار شد به صورت منجسم تر در عراق حضور بهتر و بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: فعلاً بحث فاینانس در پروه‌های آب و فاضلاب عراق نداریم اما برای پیمانکاران ایرانی در عراق توسط دولت این کشور تأمین اعتبار می‌شود که با توجه به بازار رقابتی گسترده در این کشور، کارهای ساخت و طراحی را انجام می‌دهند.

کشفی با اشاره به حضور بخش خصوصی ایران در ساخت تصفیه خانه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ در کشورهایی مانند تانزانیا، کوبا و ونزوئلا، افزود: این میزان در مقابل توان بخش خصوصی کشور اندک است و باید توسعه پیدا کند.

وی در خصوص روند طرح‌های فاینانس طرح‌های آب و فاضلاب کشور با کشورهایی مانند چین در شرایط تحریمی موجود اظهار داشت: ما جزو کشورهایی هستیم که از بانک‌های توسعه زیادی وام دریافت کرده ایم. از بانک جهانی حدود ۸۰۰ میلیون دلار وام تاکنون در بخش آب و فاضلاب گرفته ایم و همچنین حدود ۹۰۰ میلیون یورو از بانک توسعه اسلامی و حدود ۸۰ میلیون یورو دیگر نیز از بانک اکو وام دریافت شده است.

کشفی گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که اجازه دارد پیمانکاران آن به صورت داخلی انتخاب شوند و از حضور پیمانکاران خارجی جلوگیری نمی‌شود ولی قطعاً مزیت رقابتی با پیمانکاران داخلی است. در جاهایی که وام گرفته شده به عنوان نمونه در شیراز، گیلان، مازندران، مشهد و تهران اغلب بیش از ۹۰ درصد پروژه‌ها را پیمانکاران ایرانی برنده شده اند اما فاینانس خارجی است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور تصریح کرد: در خصوص فاینانس، بر اساس قانون آن کشور باید درصدی از تجهیزات در کشور مبدا تأمین شود که وقتی فاینانسی در ۵ شهر خوزستان، شهر تهران و یا مشهد انجام شده، اغلب ترکیب و مشارکت، ایرانی اعم از مشاوران و پیمانکاران هستند و بخش‌هایی که می‌شد در داخل تجهیزات آن تأمین شود بخشی از تجهیزات از خارج تأمین شده است. اما با توجه به نسبتاً ارزانی ساخت داخل نسبت به خارجی، کشورهای فاینانس دهنده هم ترجیح می‌دهد که بخشی از تجهیزات در داخل ایران ساخته شود.

وی همچنین با اشاره به یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب گفت: این بزرگترین خصوصی سازی دولت بوده و ۳۱ شرکت دولتی در این چارچوب منحل و با شرکت‌های غیر دولتی شهری ادغام شده است.
 

کد خبر 5122312

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری طرح آب امید آبرسانی شرکت آب و فاضلاب کشور بانک مرکزی ایران قیمت دلار قیمت نفت فولاد مصرف گاز قطع برق شاخص کل بورس ویروس کرونا لایحه بودجه ۱۴۰۰ وزارت نیرو روز ملی صادرات عراق وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت آب و فاضلاب کشور آب و فاضلاب تصفیه خانه ها برای مشترکان تأمین اعتبار اطلاع رسانی الگوی مصرف شرکت ها بد مصرف سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۵۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به طرح های در حال اجرا برای جبران بخشی از کمبود آب مشهد گفت: برای خدمت رسانی موثر و بیشتر به مشترکان شهری و روستایی زیرمجموعه این شرکت و نیز بهره مندی و دسترسی مشترکان به آب شرب سالم و بهداشتی، ۱۰ مخزن ذخیره جدید با ظرفیت ۹۰ هزار و ۷۵۰ مترمکعب طی سال گذشته به بهره برداری رسید.
حسین اسماعیلیان افزود: از مجموع ۱۰ مخزن جدید، ۳ مخزن با ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب در حوزه پهنه مشهد به بهره برداری رسیده و ۷ مخزن دیگر در مناطق روستایی شامل شریف آباد، دوله، برج موری، چشمه علیمو، دهنه چهل و جرخشک، بالنده و ده غیبی با ظرفیت ذخیره سازی ۷۵۰ مترمکعب آماده سازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: افزایش ظرفیت مخزن ذخیره آب، یکی از اقدامات ویژه‌ای است که نقش موثری در مدیریت توزیع در شهرستان مشهد دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۴۲۰ میلیارد ریال طرح مرتبط با شرکت برق تربت حیدریه
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • اختصاص ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی
  • سیر صعودی و نزولی مشترکان اینترنت موبایل و ثابت در ایران