Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، شهاب اولیایی،  اظهار داشت: در ابتدا باید به مشکلات مؤثر بر شرایط تغذیه‌ای سالمندان اشاره کنیم که همین امر می‌تواند بر تغذیه آنها در زمان شیوع کرونا کمک کند. باید گفت به طور عادی سالمندان ۶۰ تا ۶۵ ساله تغییراتی را در سیستم بدنی خود دارند که تغییرات اعصاب و ماهیچه‌ها، بزاق و مشکلات بلع از جمله آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این متخصص تغذیه افزود: اختلالات گوارشی نیز از جمله مشکلاتی است که سالمندان با آن مواجهه هستند که منجر به کمبود آب در بدن آنها می‌شود همچنین کمبود ویتامین‌های مختلف به خصوص ویتامین گروه B که در متابولیسم بدن، ویتامین C که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، ویتامین D که در کشور ما اکثراً با کمبود مواجهه است و مهمتر از همه ویتامین B۱۲ و B۶، که نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن سالمندان ایفا می‌کنند می‌توانند منجر به بروز مشکلات بسیاری برای سالمندان شده.   وی اظهار کرد: افزایش وزن، چاقی، بی تحرکی از جمله موارد دیگری است که به خصوص درباره سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به رعایت تنوع، تعادل و تناسب در وعده‌های غذایی سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.   اولیایی بیان کرد: استفاده از غذاهای فست فود و غذاهای کنسروی به شدت در این دوره سنی آسیب زننده است و سالمندان در این سنین باید نسبت به دریافت مواد غذایی سالم توجه کافی داشته باشند استفاده از گوشت‌های کم چرب، مرغ و ماهی، فراورده‌های لبنی بدون چربی یا کم چرب و حبوبات که از منابع خوب و گیاهی هستند در کنار غلات بسیار مناسب هستند.   وی تصریح کرد: رعایت نظم، کنترل حجم وعده‌های غذایی، مصرف آب در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن و عدم بروز مشکلات گوارشی سبب کنترل قند خون نیز خواهد شد؛ استفاده از سوپ‌های رقیق و مصرف حداقل هشت لیوان آب، نان و غلات سبوس دار، برنج قهوه‌ای به دلیل وجود فیبر، میوه‌ها خصوصاً مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، نارنج، لیوشیرین و… که حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.   اولیایی گفت: مصرف سبزیجات به خصوص کدوحلوایی، گوجه فرنگی، هویج، فلفل‌های رنگی که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند؛ تخم مرغ، حبوبات که منبع خوب روی و ویتامین B۶ هستند؛ فراروده های لبنی و پروبیوتیک، عدم مصرف چربی و روغن، مصرف روغن زیتون در افزایش سطح ایمنی بدن می‌توانند نقش داشته باشند.   وی با اشاره به اینکه این گروه سنی مشکل جذب و هضم دارند، عنوان کرد: بهتر است سالمندان مصرف مغزدانه هایی مانند بادام، فندق و… را به صورت پودر شده همراه با غذا استفاده کنند چراکه منبع بسیار خوب امگا ۳ به عنوان یک ماده ضدالتهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.   این متخصص تغذیه در آخر تاکید کرد: توجه به کیفیت و کمیت خواب، تحرک مناسب و کافی همچنین رعایت تناسب و تعادل در تغذیه سالمندان در کنار سایر موارد ذکر شده از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: متخصص تغذیه کرونا سالمندان تقویت سیستم ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین دی باعث بروز عوارضی مانند تجمع کلسیم در خون، حالت تهوع، استفراغ و ضعف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی ضروری هستند، زیرا نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت استخوان دارد؛ با این وجود، زمانی که مواد معدنی و ویتامین‌ها بیش از حد مصرف شوند می‌تواند عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد و منجر به مسمومیت شود.

ویتامین دی برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب سیستم ایمنی و حفظ سلامت اسکلتی ضروری است، البته مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مسمومیت شود، این نوع مسمومیت معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌ها به جای رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می‌دهد، یکی از علائم اصلی مسمومیت ویتامین دی تجمع کلسیم در خون است که به عنوان هیپرکلسمی شناخته می‌شود.

علائم مسمومیت با ویتامین دی شامل حالت تهوع، استفراغ، ضعف، تکرر ادرار، استخوان درد و مشکلات کلیوی می‌‏شود، حتی در موارد شدیدتر نیز می‌تواند منجر به کما و مرگ شود؛ اغلب پیشنهاد می‌شود که افراد بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر ویتامین دی مصرف کنند، مصرف بیش از ۱۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر می‌تواند مضر باشد و با مشکلاتی برای سلامت بدن همراه باشد.

کد خبر 748305

دیگر خبرها

  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟