Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:42:51 GMT

نقش آموزش بر حفظ محیط‌زیست

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۸۸۵۷۵

نقش آموزش بر حفظ محیط‌زیست

بسیاری از ما هنوز شعر و درس های دوره ابتدایی خود را به یاد داریم و می توانیم حتی برخی را با تمام جزییات بیان کنیم این نشان می دهد که آموزش در سن پایین چه تاثیر عمیقی بر رفتار و طرز فکر هر انسانی می گذارد، حال اگر در این میان بخواهیم به مقوله محیط زیست اشاره کنیم نیز قطعا از این قاعده مستثنی نیست.

بررسی های گوناگون نشان می دهد که از میان راه های متعدد مقابله با مشکلات محیط زیستی از جمله جلوگیری از تخریب طبیعت، حفاظت از گیاهان و جانوران و آلوده نکردن هوا، موثرترین و با صرفه ترین روش، آموزش و فرهنگ سازی عمومی و مشارکت افراد جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بخش آموزش و تاثیر آن بر حفظ محیط زیست یکی از مولفه های توسعه پایدار است، چون قطعا اگر محیط زیست نباشد توسعه هم معنایی ندارد بنابراین هر دو باید کاملا عاقلانه و علمی در کنار هم حرکت کنند که بر این اساس کارشناسان معتقدند باید اخلاقی که ارتباط دهنده محیط زیست و توسعه است و آنرا تقویت می کند؛ ترویج شود که به نظر آنها این امر در سایه آموزش محقق خواهد شد.

بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مسوولیتی که در قبال حفظ محیط زیست دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش در صدد بر آمد تا دروسی تخصصی از محیط زیست را وارد کتب درسی کند و تا حدودی هم موفق بوده است، با این کار نسلی دوستدار محیط  زیست بار خواهد آمد و در آینده نسبت به تخریب طبیعت و بی جان کردن حیات وحش بی تفاوت نخواهد بود حتی قطعا نسبت به منابع آلایندگی که موجب آلودگی هوا می شوند و حق داشتن آسمانی آبی را از او می گیرند قد علم خواهند کرد و در صدد رفع آن خواهد پرداخت.

این نسل دیگر زباله ای را از خودرو به بیرون پرتاب نمی کند، دیگر اجازه نمی دهند هر کسی برای سود بیشتر با صنعتی آلاینده پولی به دست آورد بلکه محیط زیست و حفظ آن برای آنها در اولویت قرار می گیرد، این طرز تفکر و روش به مرور در جامعه اشاعه می یابد و کم کم جامعه ای دوستدار و حامی محیط زیست شکل خواهد گرفت؛ با توجه به اهمیت این مقوله و تاثیر آن بر حفظ محیط زیست و داشتن هوای پاک یک روز از هفته هوای پاک به نام «آموزش و هوای پاک» تعیین شده که مصادف با روز جمعه ۲۶ دی ماه است .

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه در این باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: دولت و مردم در همه مسائل محیط زیستی از جمله آلودگی هوا، در تعاملی دوسویه قرار دارند، همانطور که دولت مجری قوانین محیط زیستی از جمله قانون هوای پاک است و حق شهروندی مردم داشتن هوای پاک، آب سالم، خاک سالم و .... است، وظیفه شهروندی مردم نیز ایجاب می کند، به مسئولیت فردی و اجتماعی خود عمل کنند.

ژیلا آقایی افزود: البته ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برای محیط زیست، مستلزم داشتن آگاهی و بینش محیط زیستی است، افزایش آگاهی و ارتقاء سطح بینش محیط زیستی جامعه در هر زمینه ای از جمله عوامل آلاینده هوا و علل ایجاد آن و همچنین مسئولیت دستگاه های دخیل در این مسئله، سبب ترغیب حس مسئولیت و جدی گرفتن وظیفه شهروندی در قبال محیط زیست خواهد بود و بالطبع آگاهی از وظایفی که دستگاه های مختلف برای کاهش و رفع آلودگی هوا به عهده دارند به مطالبه گری اصولی مردم و قطعا شراکت در کاهش آن منجر خواهد شد.

وی اظهار داشت: خوب می دانیم بخشی از این وظیفه برعهده معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست است و البته با همکاری دستگاه هایی که طبق ماده ۲۸ و تبصره ۳ ماده ۶ قانون هوای پاک موظف به ارائه آموزش های لازم در این زمینه هستند.

آقایی گفت: در معاونت براساس نیازسنجی آموزشی انجام شده با همکاری دفاتر تخصصی سازمان، برنامه آموزش های عمومی محیط زیستی را احصاء کردیم و امید آن دارم با همکاری ارگان های ذیربط و موظف براساس قانون بتوانیم سهمی در افزایش آگاهی مردم و حتی نهادها برای جلب مشارکت آنها در کاهش این معضل بزرگ و سایر مشکلات مبتلا به محیط زیست کشور برداریم.

۲۹ دی روز هوای پاک نامگذاری شده که شعار امسال این روز «هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم» تعیین شده است اما با توجه به اهمیت داشتن هوای پاک سازمان محیط زیست یک هفته را به این مساله اختصاص داده و برای هر روز هم یک موضوع تعیین کرده که بر این اساس جمعه ۲۶ دی «روز آموزش و هوای پاک»، شنبه ۲۷ دی «روز صنعت و هوای پاک»، یکشنبه ۲۸ دی «روز طبیعت و هوای پاک»، دوشنبه ۲۹ دی «روز قانون و هوای پاک»، سه شنبه ۳۰ دی «روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک»، چهارشنبه یکم بهمن ماه روز «مشارکت مردمی و هوای پاک» و پنجشنبه دوم بهمن روز «تعهد مسوولان و هوای پاک» نامگذاری شده است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مدارس قانون هوای پاک آلودگی هوا آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مدارس قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست مدارس قانون هوای پاک آلودگی هوا آهنگ حیات اخبار کنکور محیط زیستی آلودگی هوا هوای پاک محیط زیست حفظ محیط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۸۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در نوزدهمین نشست ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار که با حضور سرتیپ مجید فخری - رئیس سازمان جغرافیای نیروهای مسلح - و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، اظهارکرد: حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی تمامی دستگاه‌هاست. ما باید از موازی‌کاری در این زمینه پرهیز کنیم و هر آنچه که در بحث اجرا به نتیجه رسیدیم با هوشمندی و اولویت بندی به آن بپردازیم.
وی ضمن تبریک روزملی خلیج فارس و یادآوری عملیات افتخار آمیز وعده صادق گفت: انتظار و برآورد ما مشخص شدن درصد پیشرفت و علل عدم انجام مصوبات و بررسی مشکلات بود و با توجه به تعاملی بودن ستاد، دستگاه‌ها باید به قانون ورود پیدا کردند و به انجام وظیفه بپردازند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در نظرسنجی‌های معتبر مشاهده شده که دیدگاه‌های مخالف و موافق نسبت به محیط زیست منفی است و دشمن هم مرتب در حال تهدید کشور در این زمینه است. همچنین مطالعات علمی نشان می‌دهد که از بین ۱۰ موضوع مهم دنیا شش مورد آن به محیط زیست ربط دارد و ما باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشیم.
سلاجقه یادآور شد: با توجه به عقبه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و ظرفیت‌های آن و توانمندی‌های موجود لازم است در قالب تفاهمنامه دستگاه‌ها به‌صورت جدی پای کار باشند تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.
وی همچنین در خصوص تاثیر رسانه‌ها بر اقدامات و فعالیت‌های محیط زیستی اظهارکرد: رسانه‌ها به‌ویژه صداو سیما در حاشیه نیستند و تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار کشور و محیط زیست قرار داده‌اند و ما باید از این ظرفیت استفاده و برای مردم امیدآفرینی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم