Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیراسبق ایران در لبنان از جمله اقدامات بسیار خوب فرهنگی ایران در لبنان را تاسیس مراکز علمی ودانشگاهی در این کشور دانست و گفت: برای شناخته شدن ایران علمی وفرهنگی وساخته شدن نیروی انسانی بر اساس ارزش‌های ناب الهی وایران فرهنگی هست که درطول قرون متمادی این اقدام بسیار مهم و ضروری بود.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ نقش فرهنگ اصولاً در بین ملت‌ها از اهمیت ویژه و فوق العاده‌ای برخوردار است به ویژه در مورد کشورهاییکه از تمدن و فرهنگی غنی برخوردارهستند و برای ورود به این عرصه با اتکا به تمدن ۲۵۰۰ ساله خود می‌توانند تعاملات سازنده، اثرگذارو قابل توجهی را در نقاط مختلف جهان ارائه دهند و با معرفی سازنده از آداب، رسوم و فرهنگ غنی خود به دستاورد‌های چشم گیر در عرصه تعاملات با جهان دست یابند، جمهوری اسلامی نیز البته با برخورداری از این پتاسیل ارزشمند که نتیجه تلفیق بی بدیل سبک زندگی و فرهنگ ایرانی - اسلامی با یکدیگر است قادر خواهد بود تا به تعاملات و روابط گسترده با کشور‌های مختلف جهان در عرصه فرهنگ دست یابد و به مدد گشایش دروازه‌های فرهنگی به رونق در سایر بخش‌های مهم ازجمله سیاست و اقتصاد نیز نایل آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  از این رو برآن شدیم تا درخصوص ضرورت گسترش دیپلماسی فرهنگی در بین کشورهای منطقه به گفتگو با احمد دستمالچیان سفیراسبق ایران در لبنان بپردازیم.   وی در این خصوص معتقد است: این ایام که مصادف با سالگرد شهادت غم بار سرداز و الگو وپایه گذار مقاومت اسلامی در عصر نوین یعنی سردار سلیمانی است، جادارد نسبت به اهمیت دیپلماسی فرهنگی در بارور سازی شجره طیبه مقاومت یک گریز مختصری زده شده وتاثیر شگرف آن را مورد بررسی قرار دهیم، بدون تردید ازبعد فرهنگی وهم زبانی د راین عرصه یکی از نزدیک‌ترین کشور‌های عربی به ایران را باید لبنان دانست.
وی افزود: کشور زیبای لبنان به غیر از اکثریت جمعیت شیعه و دارای علقه‌های مذهبی با ایران از نظر فرهنگی و داشتن اندیشمندان به نام و برجسته نیز از عوامل مهم پیوند ایران و لبنان از دیرباز بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
سفیراسبق ایران در لبنان گفت: اگر لبنان را ازدیر باز مهد نخبگان علمی و ستاره‌های درخشان تمدن ساز نام گذاری کنیم دور از واقعیت نیست.
دستمالچیان تصریح کرد: اززمانی که شیخ بهایی از جبل عامل لبنان درعهد صفویان به ایران آمد وتمدن بزرگ صفوی را بنا نهاد تا امروز این مراودات تنگاتنگ بین دوملت فرهیحته ونخبه پرور ایران ولبنان ادامه دارد وشخصیت‌های بزرگی را دردامان خود پرورش داده است،آخرین آن حضور بی بدیل وتحول ساز وتعیین کننده امام موسی صدر در لبنان به همراه یار شهیدش دکتر مصطفی چمران میباشد که بدون شک چهره سیاسی فرهنگی لبنان را این دوشخصیت بزرگ ایرانی متحول کردند وامروزه هنوز بعدازنیم قرن آثارپرخیر وبرکت آن درلبنان مشهود است ودقیقا به همین دلیل مهم هست که زبان ودیپلماسی فرهنگی درلبنان بیش از سایر جنبه‌ها جذابیت وگیرایی دارد وبسیار راحت دوملت به زبان وهمدلی مشترک میرسند.
*نزدیکی روابط فرهنگی ایران و لبنان سبب شد که پیام رهایی بخش انقلاب اسلامی را مردم لبنان زودتر از سایر کشور‌های عربی دریافت کنند
وی ادامه داد: از همین رواست که پیام رهایی بخش انقلاب اسلامی ومبارزه با استکبار جهانی را مردم لبنان زودتر وبیش از سایر کشور‌های عربی گرفته و به آن عمق ومعنی وجان بخشیدند و با خلق اسطوره بی نظیر مقاومت اسلامی تبدیل به الگو و اسوه بزرگ در بین سایر ملت‌ها شده وگستره فرهنگی بزرگی را در بین جهان عرب بوجود آوردند.
سفیراسبق ایران در لبنان ادامه داد: جهان عرب که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زیر ضربات خرد کننده ناسیونالیستی، اشتراکی ، لائیکی، جنبش‌های چپ، ناصریستی ویعثی له شده وازنفس افتاده بود وطعم تلخ شکست‌های پی در پی را توسط رژیم ددمنش صهیونیستی را می‌چشید و روحیه یاس وناامیدی را دربین مردم برای تسلیم ذلت بار ترویج می‌داد؛ لذا بدون شک انقلاب اسلامی پایه گذار نوین مقاومت در عصر بیداری اسلامی شد ومیلیون‌ها انسان عاشق را بیدار وبه صفوف مقاومت هدایت کرد.
دستمالچیان افزود:لبنانی‌ها فراتر از آن این الگو را برای سایر مردم جهان عرب عرضه کرده ونمونه‌های موفقی را درسوریه وعراق ویمن و یمن وبحرین بوجودآوردند وباعث تحولات شگرف درجهان عرب شدند، اگر بخواهیم وارد مقوله این تحولات ژرف شویم از حوصله این مجال خارج خواهد وباید درجای دیگری بطور مستقل به آن پرداخت.

* بحث تاثیر فرهنگ می‌تواند ملت‌ها را به زبان وفهم مشترک نزدیک سازد
وی تصریح کرد: بحث تاثیر فرهنگ و تبادل ظرفیت‌های بزرگی هست که می‌تواند دراین عرصه ملت‌ها را به زبان وفهم مشترک رسانده وبه یکدیگر نزدیک سازد؛ لذا بنظر میرسد هرچه درعرصه فرهنگ در لبنان سرمایه گذاری شود بدلیل سعه وجودی که لبنان فرهنگی دارد باز نیاز به توجه بیشتر دراین زمینه خواهدبود.


* از جمله اقدامات بسیار خوب فرهنگی ایران در لبنان را تاسیس مراکز علمی ودانشگاهی در این کشوراست
سفیراسبق ایران در لبنان از جمله اقدامات بسیار خوب فرهنگی ایران در لبنان را تاسیس مراکز علمی و دانشگاهی در این کشور دانست و گفت: برای شناخته شدن ایران علمی وفرهنگی و ساخته شدن نیروی انسانی بر اساس ارزش‌های ناب الهی وایران فرهنگی هست که درطول قرون متمادی این درخت را بارور وتنومند کرده است. گنجینه بی نظیری که مشاهیر بزرگی، چون حافظ، سعدی، مولوی، خیام، سنایی، نظامی گنجوی، فردوسی وسایر مشاهیر عرصه فرهنگی در ساخته شدن تمدن بزرگ اسلامی از خود برجای گذاشتند.
دستمالچیان با اشاره به اینکه درلبنان با زبان علمی ونخبگی خیلی سریع می‌توان خیل عظیم مخاطبین شعرای ایرانی را پیدا کرد وبعنوان سرمایه‌های انسانی روی آنان حساب باز نمودگفت:در اینجا بدنیست اشاره کنم موقعی که درسال ۶۵ ه. ش در لبنان سفیر بودم از اولین اقدامات اولویت دار بنده تاسیس دانشگاه درخور وشایسته‌ای بود که میتوانست باسایردانشگاه‌های مطرح درلبنان رقابت جدی داشته باشد.
*تاسیس دانشگاه در لبنان با دیوار بلند بوروکراسی در ایران مواجه شد/ در سال ۶۶ با موافقت مرحوم هاشمی رفسنجانی اولین واحد دانشگاه آزاد در بعلبک تاسیس شد
سفیر اسبق ایران در لبنان ادامه داد:، اما متاسفانه این اقدام بادیوار بلند بوروکراسی پیچیده در ایران روبرو وآن ایده بزرگ نتوانست تحقق یاب، داما با تلاش‌هایی که صورت گرفت توانستیم نظر موافق مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی را برای تاسیس اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در خارج ازکشوررا جلب نمائیم.
وی با تاکید بر اینکه لبنان یک کشور فوق العاده درجهان عرب است، گفت: این کشور با مردمان بسیار فهیم وتیزهوشی که دارد، بیشترین نشریات، سایر وسایل ارتباط جمعی را درجهان عرب از آن خودساخته است.
دستمالچیان ادامه داد: از این رو اینجانب ازدیر باز معتقد بوده وهستم که بالاترین ظرفیت فرهنگی ایران اعم از هنر وادب ورسانه‌های شنیداری باید در لبنان وجود داشته باشد، چون بدون شک طرفداران پروپا قرصی خواهد داشت.
سفیراسبق ایران در لبنان خاطر نشان کرد:امروز که برادر دانشمند وآگاه وبسیار پرتلاش ما دکتر عباس خامه یار که از چهره‌های فعال وبرجسته فرهنگی کشور هستند خوشبختانه بعنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درلبنان هستند امید زیادی هست که باتوجه به تسلط واشراف ایشان به مزاج فرهنگی جهان عرب گام‌های بلندواساسی رادر این عرصه مهم برداشته شود.   انتهای پیام/  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران لبنان دیپلماسی فرهنگی دستمالچیان انقلاب اسلامی فرهنگی ایران تاسیس مراکز جهان عرب ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۸۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند

دانشجویان لبنانی در دانشگاه‌های بزرگ این کشور همانند بسیاری از دانشجویان سراسر جهان به جنبش بزرگ دانشجویی در حمایت از مردم غزه پیوسته و خواستار توقف جنگ وحشیانه رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که جنبش عظیم دانشجویی در حمایت از مردم غزه و محکوم کردن جنایات شنیع رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا به دانشگاه‌های سراسر جهان از جمله دانشگاه‌های اروپایی و عربی گسترش یافته است امروز دانشجویان لبنان نیز در تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ این کشور به اعتصابات و تظاهرات‌های ضد صهیونیستی در حمایت از مردم فلسطین پیوستند.

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف لبنان با برگزاری تجمعات و تظاهرات‌ها بر همبستگی خود با مردم غزه تاکید کرده و خواستار توقف جنگ وحشیانه رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین شدند.

این تظاهرات‌ها و اعتصابات در دانشگاه آمریکایی در بیروت، دانشگاه لبنان- شعبه بیروت، دانشگاه عربی بیروت در همه شعبه‌های آن، دانشگاه بین المللی لبنان- شعبه بیروت و البقاع، دانشگاه حدث لبنان، دانشگاه قدیس یوسف در بیروت، دانشگاه هایکازیان و دانشگاه روح القدس الکسلیک برگزار شد.

موج تظاهرات‌ها و تجمعات دانشجویان آمریکایی در راستای حمایت از مردم فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیاست.

این اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از 9 روز پیش (17 آوریل) آغاز شد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای رژیم صهیونیستی که در جنگ غزه نقش دارند شدند.

معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی دارند. اردوگاه‌های دانشگاهی که در سراسر آمریکا ایجاد شده‌اند، دانشجویانی را از پیشینه‌های مختلف ـ از جمله فلسطینی‌ها، عرب‌ها، یهودیان و مسلمانان ـ گرد هم آورده‌اند تا بمباران غزه توسط اسرائیل را محکوم کنند.

تا کنون در جریان جنبش دانشجویی در ایالات متحده، بیش از 900 نفر از جمله دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بازداشت شدند.

غزه چگونه جهان را ضد استکبار و اشغالگری متحد کرد؟10 پیام یک خیزشخیزش دانشجویی در آمریکا؛ سرکوب در کشور مدعی دموکراسی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • ۱۱۲۹ اثر به دبیرخانه «طنز پهلو» ارسال شد/ استان تهران بیشترین آثار طنز را ارسال کرد
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!