Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@09:03:38 GMT

آقای وزیر! در بازگشایی مدارس تعجیل نکنید

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۸۹۹۵۲

آقای وزیر! در بازگشایی مدارس تعجیل نکنید

گروه سلامت خبرگزاری فارس: حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا در یادداشتی بیان داشته است: با دیدن خبر مربوط به وزیر محترم آموزش و پرورش  ابتدا فکر کردم خبر غیر واقعی و حاصل شیطنت برخی افراد است که به  دنبال آشفتگی در جامعه هستند ولی متاسفانه چنان نبود!

اولا بر هیچکس پوشیده نیست که تلاش هفته‌های اخیر در کاهش بار این اپیدمی تا چه میزان به نفع نجات جان و معیشت مردم عزیز کشورمان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظاهرا جناب وزیر فراموش کرده‌اند کشور در آبانماه و پیش از آن در چه وضعیتی بود. بدیهی است که همه تلاش‌های انجام شده برای بازگشت به زندگی عادی مردم بوده است ولی هر اقدامی زمان بندی خاص خود را دارد و اگر در این مورد دچار خطای محاسبات شویم، هزینه‌ای بسیار هنگفت بر جامعه تحمیل کرده‌ایم.

آنچه برای ما به عنوان جامعه نظام سلامت مطرح است این است که ارتباط مواجهه و پیامد در رخداد بیماری بسیار آشکار است. در شرایطی که هنوز عده قابل توجهی فرد مبتلا یا مشکوک در جامعه تردد دارند و سطح ایمنی اجتماعی یا گله‌ای هنوز به ۴۰-۵۰ درصد هم نرسیده، احتمال شعله ور شدن مجدد اپیدمی بسیار بالاست.

ما هم بسیار مشتاق بازگشت به شرایط عادی هستیم، به آثار مخرب روانی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی این وضع واقف هستیم ولی بسیار  نگران تصمیمات عجولانه و نسنجیده برای  لغو محدودیت‌های سفر، تشکیل اجتماعات، کم توجهی به موازین محافظتی و بازگشایی مدارس هستیم.

معلوم نیست مستند جناب وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس در این مقطع تاثیر تعیین کننده‌ای بر شیوع کرونا ندارد، چیست؟

این خطای محاسباتی در  مهرماه هم موجب شد آن وزارتخانه تصمیم خود را پس از چند روز تغییر دهد و تکرار یک اشتباه معلوم نیست چه عواقبی لااقل برای اعتبار یک وزارتخانه داشته باشد.

همانگونه که خانواده‌های ایرانی نسل‌هاست اختیار تربیت فرزندان خود را به این وزارتخانه سپرده اند آیا بهتر نیست تصمیم گیری در حوزه سلامت را به عهده وزارت بهداشت و متخصصان حوزه سلامت بگذاریم و متواضعانه به تصمیم کارشناسان بهداشتی درمانی احترام بگذاریم و به آن تن دهیم؟

در غیر این صورت مسئولیت تبعات اینگونه تصمیم گیری‌ها در مدیریت اپیدمی کرونا را باید خود این بزرگواران برعهده گرفته و پاسخگوی مردم و خانواده‌هایی باشند که داغدیده و قربانی بی توجهی به این توصیه‌ها هستند.

امیدواریم یا دلایل علمی این تصمیم ارائه شود و یا در این تصمیم تجدید نظر شود. ان شاء الله باز گشایی مدارس نه در دراز مدت بلکه چند هفته دیگر که به کنترل کامل اپیدمی رسیدیم، میسر خواهد بود.

برخی دوستان تصور می‌کنند آنچه در کاهش چشمگیر مرگ و بستری ناشی از کرونا در کشور  می‌بینیم نه به خاطر طرح شهید سلیمانی بلکه ایمنی طبیعی است که بالای ۵۰ درصد در کشور ایجاد شده است.

در این باره اگر اینچنین باید با احتساب میزان کشندگی حدود ۵ در ۱۰ هزار ما تا کنون باید لااقل ۲۵۰ هزار کشته ناشی از کرونا در کشور می‌داشتیم که بدبینانه ترین آمارها نیز با این عدد بسیار فاصله دارد.

لذا فرضیه این که ایمنی گله‌ای در کشور حاصل شده است، رد می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حمید سوری استاد اپیدمیولوژی بازگشایی مدارس وزیر آموزش و پرورش انتقاد دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۹۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ضعیف را استاندار نکنید!

به گزارش «تابناک»، رضا غبیشاوی در عصرایران نوشت: وزیری که به دلیل ضعف و ناکارآمدی از سمت خود برکنار شده / کنار گذاشته شده نباید در سمت مهم دیگری منصوب شود و پاداش بگیرد. چنین فردی را از دایره مدیریت های مهم کنار می گذارند تا جلوی تکرار اشتباه گرفته شود.

به تازگی، دولت، یوسف نوری را به عنوان استاندار جدید مازندران تعیین کرد. این در حالی است که او دقیقا یک سال قبل (فروردین ۱۴۰۲) به دلیل تقصیر وزارت آموزش و پرورش در ماجرای تاخیر پرداخت حقوق معلمان، در قالب استعفا، از سمت وزیر آموزش و پرورش برکنار شد.  

تنها چند روز قبل از برکناری، مخبر معاون اول رئیس جمهوری، وزارت آموزش و پرورش را مقصر اعلام کرد تا شمارش معکوس برای پایان حضور یوسف نوری در ساختمان خیابان قرنی شروع شود و ۵ روز بعد هم خبر استعفای برکنارگونه منتشر شد. البته هیچ کدام از متن‌های استعفای یوسف نوری و موافقت رئیسی با استعفا منتشر نشدند.

تاخیر پرداخت حقوق معلمان در آخرین روز اسفند ۱۴۰۱، فاجعه تمام عیاری را رقم زد. وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه یکدیگر را متهم کردند و اختلاف به وجود آمد. در نهایت با بررسی معاون اول رئیس جمهوری به دستور رئیس جمهوری، وزارتخانه یوسف نوری، به عنوان مقصر معرفی و چند روز بعد هم  طبق انتظارات از سمت خود کناره گیری کرد / کنار گذاشته شد.

ضمن اینکه سوابق یوسف نوری قبل و هنگام وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد او نه در کلام و واکنش و نه در عملکرد، فرد اجرایی موفقی نیست. سپردن مسوولیت استانداری به این وزیر سابق، تنها زمینه ای را برای بروز اشتباهات بزرگتر فراهم می کند. آن هم در مازندانی که همسایه تهران است.

پس قابل پیش بینی است: یوسف نوری در مقام استاندار مازندران، با بروز سلسله اشتباهاتی، مجبور به کناره گیری یا برکنار می شود و دوره ماموریت خود را در ساری تکمیل نخواهد کرد.

وزیران یا براساس اختلاف نظر با رئیس جمهور یا دیگر مقامات یا فشار مجلس، برکنار یا استعفا می‌کنند یا به دلیل استیضاح موفق مجلس، مجبور به کناره گیری می‌شوند و در همه این موارد انتصاب آن‌ها به دیگر سمت‌ها از جمله مشاور و سفیر، قابل توجیه و معمول است. اما اینکه وزیری به دلیل ناتوانی عیان در اداره بدیهیات وزارتخانه تحت اداره خود، برکنار شود / استعفا دهد و سپس یک سال بعد به سمت استاندار معرفی شود از عجایب و غرایب روزگار ماست. آن هم وزارتخانه‌ای که یوسف نوری کارمند رسمی آن است و ۳۰ سال درآن سابقه دارد.

قابل توجه اینکه ۲ وزیر سابق که در دولت رئیسی به سمت استاندار منصوب شدند نتوانستند دوره خود را تکمیل کنند و به شکلی، برکنار یا کنار گذاشته شدند. صادق خلیلیان، وزیر کشاورزی دولت احمدی نژاد، در دولت رئیسی، استاندار خوزستان معرفی شد و بعد از گذشت یک سال و چند ماه کنار گذاشته شد.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام و سرپرست وزارت صمت دولت حسن روحانی نیز در این دولت به عنوان اولین استاندار سیستان و بلوچستان معرفی شد، اما بعد از ۱۶ ماه، تغییر داده شد. او البته هم اکنون به عنوان مدیرعامل شرکت ملی مس ایران منصوب شده است.

استاندار، مسوولیت مهم و حساسی است. استاندار استانی، چون مازندران در کشوری، چون ایران، نیروی قدرتمند و شجاعی می‌طلبد که سابقه ارزشمندی از کارآمدی داشته باشد نه اینکه در نگارش رزومه شخصی خود، اسباب انبساط خاطر دیگران را فراهم کرده باشد.

دیگر خبرها

  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • طنین زنگ سلامت در مدارس دورود
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • توصیه ربیعی به مسئولان با یک خاطره عجیب: مدتی تصمیم نگیریم!
  • کنایه علی ربیعی به مسئولان: فقط بر سر جای خود بنشینید و کاری نکنید تا اوضاع خراب‌تر نشود /هردم از این باغ بری می‌رسد!
  • علی ربیعی خطاب به مسئولان: فعلاً تصمیمی نگیرید تا اوضاع بدتر نشود
  • وزیر ضعیف را استاندار نکنید!