Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، درباره ریختن بخشی از دیوار طاق کسرا که در کشور عراق قرار دارد، گفت: به دلیل اهمیت تاریخی این آثار باستانی با آقای نوبخت در دولت صحبت هایی انجام و موافقت ایشان برای پرداخت هزینه مرمت اعلام و قرار شد، پس از برآوردهای مالی، سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی برای احیا و مرمت این اثر تاریخی در نظر بگیرد و در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که نامه رسمی این درخواست نیز روز گذشته به سازمان برنامه ارسال شده، گفت: کارشناسان میراث فرهنگی ایران به محض تحقق اعتبارات با هماهنگی همتایان عراقی به محوطه طاق کسرا اعزام و عملیات مرمت و احیا را آغاز می کنند.

مونسان درخصوص برآوردهای مالی اولیه برای مرمت طاق کسرا گفت: بر اساس عکس ها و تصاویر ارسالی، برای مرمت به اعتباری حدود ۶۰۰ هزار دلار نیاز است که به محض تامین شدن آن، کارشناسان به کشور عراق اعزام می شوند.

دندان نئاندرتال غار قلعه‌کرد، قدیمی‌ترین یافته انسانی در ایران است

  علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: با کشف دندان انسان نئاندرتال (اولیه) در غار تاریخی قلعه‌کرد آوج به قدیمی‌ترین یافته انسانی جغرافیای سیاسی فعلی ایران دست یافته‌ایم که به لحاظ سابقه تمدن و زیست در این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

 خزائلی با اعلام این مطلب با اشاره به روند اجرای کاوش‌های باستان‌شناسی در غار قلعه‌کرد افزود : این غار تاریخی در کنار برج‌های دوگانه خرقان از جمله ظرفیت‌های گردشگری منطقه آوج به شمار می‌رود.

وی  یادآورشد: با توجه به ضرورت توسعه و معرفی این شهرستان انجام کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه در سال ۱۳۹۶ به سرپرستی دکتر حامد وحدتی‌نسب در قالب همکاری مشترک تیم ایرانی با تیم باستان‌شناسی فرانسوی آغاز شد که در حال حاضر یافته‌ها بر اساس گمانه‌هایی است که در دهانه غار صورت گرفته و انجام مطالعات در دهلیزهای اصلی غار باقی مانده که امیدواریم با بهبود وضعیت کرونا و امکان شروع فصل جدید کاوش‌ها بتوان به نتایج شگفت‌انگیز دیگری در این منطقه دست یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت : سن بقایای کشف شده از سن کربن ۱۴ که بیش از ۴۵ هزار سال قدمت دارد بیشتر است و در آزمایشگاه تخمین اولیه صدهزار ساله در نظر گرفته شده است.

موزه بابل در دوراهی ماندن یا رفتن

 اختلاف چندین ساله میراث فرهنگی و اوقاف بر سر نحوه فعالیت موزه بابل سرانجام به ایستگاه پایانی رسید و گویا اوقاف عزمش را جزم کرده است تا حکم قضایی را که از بهار سال ۹۸ تاکنون مسکوت مانده بود، به اجرا بگذارد.

 سابقه اختلاف میان این دو نهاد فرهنگی بر سر موزه بابل به اوایل دهه ۹۰ بر می گردد، زمانی که اوقاف خواستار پرداخت اجاره بابت ساختمان موزه شد و میراث فرهنگی هم درخواست دیدن سند وقف بودن ملک را کرد. اگر چه اختلاف در این موضوع مدتی بعد رفع شد، ولی اختلاف بر سر میزان اجاره بها و چگونگی محاسبه آن بروز کرد که همچنان ادامه دارد.

ساختمان موزه بابل در سال ۱۳۰۷ احداث شد و به نام بلدیه شهر کاربری داشت.  شهرداری بابل تا سال ها در این بنا مستقر بود و سرانجام در پنجم شهریور ماه سال ۱۳۷۳ از آن دل کند و به ساختمان جدید واقع در باغ ملی شهر نقل و مکان کرد.  ساختمان قدیمی بلدیه هم به کتابخانه عمومی تبدیل شد.
کاربری این ساختمان قدیمی به عنوان کتابخانه عمومی چندان دوام نداشت چون یک سال بعد با تعامل استانداری و اداره کل میراث فرهنگی مازندران، این ساختمان برای ایجاد نخستین موزه استان انتخاب شد و ۲۱ اسفند ماه سال ۷۴ از طرف شهرداری با کاربری فرهنگی در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت. ساختمان بعد از احیاء، مرمت و بازپیرایی در بهمن ماه سال ۱۳۷۵ با نام موزه بابل افتتاح شد.
موزه بابل در حال حاضر دارای سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و اسناد است. در این موزه از سفالینه های هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح گرفته تا زیور آلات پیش از اسلام که اغلب از نقاط تاریخی مازندران به دست آمده به نمایش عموم گذاشته شده است. این موزه همچنین یکی از معدود مکان های تاریخی مازندران است که گردشگر خارجی هم دارد.

نیازمند تاسیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان صنایع دستی هستیم

علی اصغر مونسان  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نیازمند تاسیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی هستیم.
وی با اشاره به اینکه حضور و تجمیع تولیدکنندگان صنایع دستی در تعاونی می تواند به افزایش قدرت برای تاثیرگذاری بیشتر منجر شود، افزود: یکی از مشکلات صنایع دستی وجود تولیدکنندگان خورد و کوچک است در صورتی که با تشکیل اتحادیه قدرت این کارگاه های کوچک زیاد می شود.
مونسان‌ در ادامه با بیان فواید تاسیس اتحادیه های تولید کنندگان و مصرف کنندگان گفت: در این صورت می توان از روسای این اتحادیه برای امر مشورت‌ نیز بهره گرفت.
وی افزود: در ابتدا نیازمند تاسیس اتحادیه استانی و اتحادیه ملی صنایع‌دستی هستیم.

مونسان ادامه داد: این گونه می توان از ظرفیت های یکدیگر استفاده کرد. می توان صادرات را توسعه داده و بیشتر منفعت به تولیدکنندگان برسد تا برخی سودجویان نیز دستشان از بازار صادرات کوتاه شود.

انتشار فراخوان پنجمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فراخوان پنجمین «جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی» را منتشر کرد. در مقدمه این فراخوان آمده است: جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مجال تجلی جلوه درهم‌تنیده فرهنگ و پیشه و فضایی است برای به‌نمایش درآمدن نگاه هنرمندانه و مهارت افرادی که ساختن را مشغله خود کرده‌اند و با خلق آثار خود، این روایت را برای دیگران بازگو می‌کنند.

به نمایش درآوردن آخرین دستاوردهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع‌دستی،  ایجاد فضایی برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی و ارتباط با هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره ذکر شده است.

همچنین شورای سیاستگذاری در نظر دارد بخش ویژه این بخش از جشنواره را به نمایش و تجلیل از آثار تعدادی از هنرمندان فقید اختصاص دهد و به ادامه‌دهندگان راه آن‌ها جوایزی را اعطا کند.

در این فراخوان برای شرایط و نحوه ارسال آثار تاکید شده است: آثار باید مبتنی بر شیوه‌های تولید دستی خلق شده و مهم‌ترین شاخص انتخاب آثار وجود متمایز صنایع‌دستی از لحاظ طراحی، کیفیت اجرا، اصالت برند و هویت و کاربرد خلاقانه باشد. همچنین هر هنرمند مجاز به تحویل سه اثر از جدیدترین محصولات هنری خواهد بود.

تاکید بر گسترش همکاری‌های موزه ای فرانسه و ایران

 در دیدار سفیر فرانسه در ایران با مدیرکل موزه ملی ایران، طرفین ضمن ابراز امیدواری از تداوم روابط بین موزه ای بین دو کشور ایران و فرانسه، به گفتگو و تبادل نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه مجازی بین موزه ملی ایران و موزه لوور پرداختند.

 فیلیپ تیه‌بو سفیر فرانسه در ایران به همراهی خانم میریام پاواژو رایزن فرهنگی با جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین ضمن ابراز امیدواری از تداوم روابط بین موزه ای بین دو کشور ایران و فرانسه، به گفتگو و تبادل نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه مجازی بین موزه ملی ایران و موزه لوور پرداختند.
آقای تیه‌بو در این ملاقات بر تاثیر منفی همه گیری کرونا بر فعالیت موزه ها اشاره و اظهار کرد تا رفع این مشکل، برگزاری نمایشگاه های مجازی یکی از راه حل های موجود است.

وی همچنین بر اهمیت انتشارات اشاره و اظهار خوشحالی کرد که سفارت فرانسه در طی چند سال اخیر با همکاری موزه ملی موفق به انتشار چندین کتاب درباره آثار ایران شده است.

ثبت ملی شهرها و روستاها موجب همگرایی مردم می‌شود

علی اصغر مونسان  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ثبت ملی و جهانی شهرها و روستاهای کشور موجب همگرایی و رونق بیشتر اقتصادی در آن مناطق می‌شود.

  مونسان در مراسم اعطای گواهینامه شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در کاخ نیاوران ثبت شهرها و روستاها را موجب همگرایی و همبستگی میان مردم دانست و گفت: این اتفاق سبب رونق بیشتری اقتصادی در آن مناطق می‌شود.
وی با اشاره به ماموریت و اهداف وزارت میراث فرهنگی گفت: گستردگی اهداف و وظایف این وزارتخانه منحصر به فرد است و به جز کارکردهای اقتصادی و  فرهنگی، کارکردهای اجتماعی و امنیتی نیز دارد.
مونسان با اشاره به مزیت های ایران در بخش گردشگری و میراث‌فرهنگی ادامه داد: موضوع حفاظت از میراث فرهنگ و میراث ناملموس و حفظ فرهنگ ملی و مذهبی مهمترین ماموریت وزارت میراث فرهنگی است و تاریخ چندهزار ساله مشترک در منطقه فرهنگی ایران، سبب همگرایی و در نتیجه تحکیم امنیت ملی کشورها می شود.

شماری از درهای تاریخی حرم عبدالعظیم (ع) ثبت ملی شد

 آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اعلام کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، شماری از درهای تاریخی این آستان در فهرست آثار ملی ثبت شد. با پیگیری های موزه آستان مقدس در خصوص ثبت درهای تاریخی این حرم مطهر، این موارد در تاریخ ۶ بهمن ماه سال ۹۸ به عنوان میراث فرهنگی ثبت و در تاریخ سوم آذرماه سال ۹۹ طی نامه ای به این آستان مقدس ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، در دو لنگه چوبی با رویه خاتم کاری، در چوبی مشبک با روکش نقره، در چوبی منبت (موسوم به در جنت سرا)، در چوبی کتیبه دار (موسوم به درِ چوب پنبه یا در نوک مدادی)، در دو لنگه چوبی منبت و در دو لنگه چوبی آهنکوب با کتیبه های کوفی (موسوم به در عتیق)، طی ابلاغ صورت گرفته در فهرست آثار ملی ثبت شد.

در این گزارش تاکید شده است: این اقدامات با هدف حفاظت و صیانت از اموال آستان مقدس حرم عبدالعظمیم (ع) انجام می شود.

مانع تعطیلی واحدهای گردشگری شویم

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، ضمن آسیب‌شناسی در زمینه روند پرداخت تسهیلات به فعالان خانواده گردشگری آسیب‌دیده ناشی از بحران کرونا از ادارات‌کل استانی خواست با حمایت هر چه بیشتر مانع تعطیلی واحدهای خدمات‌دهنده در حوزه گردشگری شوند.

 تیموری، جهت افزایش آگاهی و اطلاع‌بخشی در راستای روند ارائه تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در صنعت گردشگری کشور و نیز به منظور آسیب‌شناسی، رفع مشکلات و ارائه اطلاعات لازم در خصوص نحوه تسهیلات پرداختی، از طریق ویدئو کنفرانس با مدیران‌کل استانی به بحث و تبادل نظر پرداخت.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با تاکید بر اینکه در پی بحران کرونا تا کنون بیشترین خسارت به صنعت گردشگری کشور وارد شده است؛ از مدیران کل استانی خواست با دلسوزی و تلاش هرچه بیشتر در راستای افزایش تعامل فرابخشی، فراهم آوردن بستر عملیاتی لازم جهت محقق شدن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تلاشی جدی به منظور بهره‌مندی از فرصت حاصل برای بازیابی و حمایت از فعالان صنعت گردشگری کشور به کار بندند.

کلیات لایحه میزبانی تهران برای اجلاس جهانی گردشگری تصویب شد

 اعضای شورای شهر تهران در نشست خود، پس از بحث و بررسی کلیات لایحه «الزام شهرداری تهران برای میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری» را به تصویب رساندند.

 حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شصت و چهارمین جلسه رسمی این شورا در این باره گفت: با توجه به تاخیر در بررسی دستور لایحه «الزام شهرداری تهران برای میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) در تهران»، بررسی این لایحه در دستور کار این جلسه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لایحه مذکور زمان مشخصی برای بررسی و تعیین تکلیف دارد، عنوان کرد: باید به مجمع جهانی گردشگری اعلام کنیم شهرداری تهران در سال ۲۰۲۱ آمادگی میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری را دارد تا مقدمات آن هرچه زودتر فراهم شود.

اعتبارات مرمت موزه نظامی سعدآباد تامین می‌شود

امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران دستور تأمین اعتبارات لازم برای اتمام بازسازی و مرمت موزه نظامی با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

 امیردریادار سیاری  به اتفاق کیا پارسا، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد طی نشست مشترک و پایش عملیات بازسازی موزه نظامی، راهکارهای ضروری به‌ منظور تأمین منابع مالی لازم با مشارکت ارتش جهت اتمام پروژه بازسازی و تسریع در بازگشایی این موزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نیز ضمن ارائه گزارش کامل از اهم فعالیت های صورت گرفته عمرانی و مرمتی در این موزه گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال ٩٦، بازسازی موزه مذکور آغاز و با اولویت بندی لازم، عملیات عمرانی مورد نیاز در بخش های استحکام سازی، سبک سازی سقف، تمهیدات فنی هدایت آب های سطحی پشت بام، اجرای تاسیسات مکانیکال و الکتریکال، تجهیز کامل ادوات گرمایشی و برودتی، تجهیزات اعلام حریق و مرمت و بازسازی بسیاری از بخش های زیرساخت موزه نظامی انجام و بدلیل کاهش چشمگیر اعتبارات مرتبط، لاجرم باقی امور عمرانی به کندی پیش می رود.

کیا پارسا با اشاره به اهمیت موزه نظامی به عنوان یکی از پربازدیدترین موزه های مجموعه سعدآباد، ضرورت مساعدت و همراهی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را در به پایان رساندن باقی مانده فرایند مرمت این موزه خواستار شد و ابراز امیدواری کرد که بتوان در آینده به این مهم دست یافت و شاهد بازگشایی این موزه باشیم.

ایران قدرتمندترین کشور منطقه در زمینه حفظ، احیا و گسترش هنر نگارگری

 سیدعبدالمجید شریف‌زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با بیان این که ایران قدرتمندترین و مهم‌ترین کشوری است که هنر مینیاتور را در منطقه حفظ  و احیا کرده، گفت: در واقع عمود خیمه نگارگری در ایران است و چترش در کشورهای منطقه باز شده است.

وی با توجه به اینکه یونسکو برای ثبت پرونده‌های میراث‌فرهنگی برای کشورها سهمیه‌بندی می‌کند، گفت: ایران سالی بیش‌تر از یک پرونده انفرادی نمی‌تواند ثبت کند، بنابراین برای ثبت پرونده‌های میراث‌ معنوی ما باید بر رشته‌هایی متمرکز شویم که به شکل انحصاری در خود ایران اتفاق می‌افتد.

او افزود: زمانی که از فرهنگ و تمدن ایران صحبت می‌کنیم، محدودیت جغرافیایی و مرزی ندارد، در واقع ما در مرزهای جغرافیای امروزمان قرار نمی‌گیریم و فرهنگ ایرانی یک فرهنگ بسیار گسترده‌ای است که بخش وسیعی از آسیای میانه و آسیای غربی را در بر می‌گیرد و حتی به نزدیکی‌های اروپا هم می‌رسد، بنابراین میراث‌فرهنگی ما میان تمام کشورهایی که امروزه دارای مرزهای متفاوتی نسبت به هم هستند، مشترک است.

شریف زاده اضافه کرد: در گذشته تاریخی ما این مرزها وجود نداشت، به همین دلیل همه این کشورها از یک فرهنگ ایرانی تغذیه می‌کردند تا اینکه بر اساس مسائل سیاسی این مرزبندی‌ها اتفاق افتاد. بسیاری از آنچه که ما امروز به عنوان میراث معنوی خودمان یاد می‌کنیم در بین کشورهای منطقه مشترک است به همین دلیل نمی‌توانیم این موضوع را از آنچه که به عنوان جغرافیای مرزی ما است، جدا کنیم.

برچسب‌ها علی اصغر مونسان موزه ملی ایران حسن خليل آبادی شهرداری تهران کاخ نیاوران كمیته ميراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران میراث فرهنگی عراق ایران موزه بابل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان موزه ملی ایران حسن خليل آبادی علی اصغر مونسان موزه ملی ایران حسن خليل آبادی شهرداری تهران کاخ نیاوران میراث فرهنگی عراق ایران موزه بابل اخبار کنکور صنایع دستی و هنرهای سنتی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی علی اصغر مونسان موزه ملی ایران جهانی گردشگری شهرداری تهران تاسیس اتحادیه باستان شناسی موزه نظامی آستان مقدس موزه بابل بین موزه بر اساس ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد

ایسنا/آذربایجان غربی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی باید در اولویت قرار بگیرد چرا که بسته‌بندی نقش مهمی در جذب مشتری دارد.

جواد واحدی ۱۱ اردیبهشت در بازدید از مدرسه هدایت که تبدیل به موزه صنایع‌دستی شده است با اعلام این مطلب اظهار کرد: مدرسه هدایت ارومیه پس از تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و مرمت آن به یک بنای پویا تبدیل شده است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی در این مکان نیز یک ایده جالبی بوده که هنر اصیل مردم این دیار در این بنای تاریخی به نمایش درآمده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای معرفی هر چه بیشتر صنایع‌دستی آذربایجان غربی می‌توان یکی از میادین ارومیه را به‌ نام صنایع‌دستی نام‌گذاری کرد و در طراحی میدان از تعدادی از آثار فاخر صنایع‌دستی استفاده کرد.

محمدرضا طنابی، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در این بازدید گزارشی از عملکرد معاونت صنایع‌دستی در سال گذشته ارائه کرد و گفت: سال گذشته طبق اعلام گمرک میزان صادرات صنایع‌دستی استان ۱۷.۵ میلیون دلار بوده است و در سال ۱۴۰۱ در تولید صنایع‌دستی چوبی رتبه سوم و در مجموع تولیدات صنایع‌دستی رتبه پنجم را کسب کردیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد