Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالحسن صمدنژاد در جلسه شورای سیاست گذاری پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب و زغال، با ابراز نگرانی از تخریب اراضی جنگلی و قاچاق چوب در برخی شهرستان‌ها به‌ویژه شیراز، ممسنی، رستم، سپیدان، جهرم و کازرون گفت: مبارزه با این پدیده یک مقابله تک بعدی نیست و باید قوانین سخت و محکم تری برای پیشگیری از قاچاق چوب از سوی دستگاه قضایی و نهاد‌های امنیتی و نظارتی پیش‌بینی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به گستردگی عرصه‌های جنگلی و کمبود نیرو و امکانات حفاظتی در صیانت و نگهداشت این عرصه‌ها، گفت: افزایش پدیده شوم قاچاق چوب و زغال منجر به خسارت‌های فراوانی به سرمایه‌های ملی شده که در این راستا نیازمند برخورد‌های مقابله‌ای سخت و جدی با خاطیان این پدیده شوم هستیم.

صمدنژاد با اشاره به تدوین طرح جامع مقابله با قاچاق چوب و زغال در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، بر هم افزایی بیشتر دستگاه قضایی و همه دستگاه‌ها تاکید و اضافه کرد: اداره منابع طبیعی به تنهایی قادر به مقابله با این پدیده شوم نیست و همه دستگاه‌ها باید در این مسیر با وحدت رویه و انسجام بیشتری تلاش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی و مستمر نیرو‌های حفاظتی منابع طبیعی برای ادامه حیات جنگل‌های استان، گفت: جدال با متخلفان و تبهکاران شبکه‌های قاچاق زغال و فرآورده‌های جنگلی کار بسیار سخت و حساسی است که عوامل این مجموعه همواره با ایثار و فداکاری‌های خود این وظیفه را به جان و دل به انجام رسانده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این جلسه تمام نهادها، ادارات و دستگاه‌های دولتی و نظارتی را مکلف به همکاری با منابع طبیعی در شناسایی متخلفان و سودجویان اراضی ملی کرد و گفت: در صورت کوتاهی ازسوی هردستگاه بالاترین مقام آن مجموعه پاسخگو است.

اسماعیل اکبری بر تشدید برخورد با متخلفان و قاچاقچیان چوب از سوی نهاد‌های نظارتی نظیر تعزیرات، دادگستری، نیروی انتظامی و پلیس راه‌ها تاکید و اضافه کرد: درحال حاضر موضوع همکاری مطرح نیست بلکه همه ادارات و نهاد‌ها وظیفه دارند در کنار نیرو‌های منابع طبیعی بامتخلفان و متصرفان اراضی ملی برخورد کنند.

اکبری با اشاره به خسارت‌های جبران ناپذیر بر اراضی جنگلی و منابع طبیعی استان، گفت: دستگاه قضایی مطابق قانون با تبهکاران در این زمینه بشدت برخورد خواهد کرد.

او همچنین بر شناسنامه دارکردن کوره‌های زغالی مجاز تاکید کرد و در ادامه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد منابع طبیعی و زیست محیطی و تقویت امکانات و تجهیزات منابع طبیعی را از موضوعات قابل توجه در برخورد با متصرفان و مخربان اراضی ملی دانست و افزود: با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان هزینه و خسارت‌های ناشی از تخریب و تصرف در منابع طبیعی را به حداقل رساند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس پلیس راه‌ها و نیروی‌های گشت و مراقبت نیروی انتظامی را مکلف به توقیف خودرو‌های حامل قاچاق چوب و زغال دانست و افزود: همه ظابطین قضایی موظفند در برخورد با متخلفان حمل چوب آلات و زغال درختان جنگلی با نیرو‌های منابع طبیعی همکاری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این جلسه با اشاره به برخورد شبکه‌ای با باند‌های قاچاق چوب و زغال درختان جنگلی بویژه در نقاط حساس استان، گفت: با رصد دقیق متخلفان و شناسایی قاچاقچیان درون استان مقاصد قاچاق چوب در استان‌های همجوار نیز شناسایی و مورد پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت.

سید احمد احمدی‌زاده، بر لزوم تشدید نظارت‌های مستمر بر کوره‌های زغالی در شهرستان‌های جرم خیز و بازدید‌های پی درپی از کوره‌های زغالی در این شهرستان‌ها تاکید و اضافه کرد: پایش مناطق جرم خیز تولید زغال غیرمجاز باید بیش از پیش در اولویت قرار گیرد تا از فعالیت کوره‌های غیرمجاز نیز جلوگیری شود.

احمدی‌زاده بر استفاده از ظرفیت دهیاران و شورا‌ها در حفاظت از اراضی ملی تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت جوامع محلی در پیشگیری از تصرفات احتمالی بسیار ضروری است چراکه طبق بررسی‌های انجام شده، مشارکت و همکاری مردم و جوامع محلی در حفاظت از منابع طبیعی بیش ازسایرگروه‌ها نمود عینی داشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی فارس قوانین سختگیرانه قاچاق چوب قاچاق چوب و زغال منابع طبیعی اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۱۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است.

نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی