Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@08:21:34 GMT

کلاغ پَر در شهر

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۴۹۰۷

کلاغ پَر در شهر

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها مرکز لرستان شاهد نوع جدیدی از مهاجرت است تا کلاغ‌هایی که روزانه به خرم‌آباد سفر می‌کنند، آمارشان رو به افزایش باشد، موضوعی که باید به صورت علمی بررسی شود.

مجید دریکوند کارشناس حوزه محیط زیست در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یک گونه جانوری برای ادامه حیات خود نیاز به یک سری مؤلفه دارد، اظهار داشت: در اصطلاح علمی به این موضوع «پناه» گفته می‌شود، به این معنا که جانور جایی باید برای زندگی، جوجه آوری، خوردن غذا… داشته باشد و به حیات خود ادامه بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«طغیان» کلاغ‌ها در شهر

وی با بیان اینکه اگر اینها برای جانور و گونه فراهم شود، روز به روز جمعیت آن بیشتر می‌شود، عنوان کرد: در مورد کلاغ در خرم آباد هم همین اتفاق افتاده است، در خیلی جاها، خیلی از گونه‌ها «طغیان» می‌کنند.

این فعال حوزه محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه همه گونه‌ها تا جایی که جمعیت آنها نرمال باشد، مفید هستند؛ ادامه داد: پدیده‌ای که برای کلاغ‌ها در شهر خرم آباد اتفاق افتاده، «طغیان» گونه است، این امر مختص به کلاغ نمی‌شود، وقتی جمعیت یک گونه نرمال باشد برای طبیعت مفید است و نقش خود را در زنجیره اکوسیستمی لحاظ می‌کند، اما وقتی زیاد می‌شوند آسیب وارد می‌کنند.

دریکوند، بیان داشت: در مورد کلاغ نیز همینطور است، آسیبی که به درختان می‌زنند، بذری را که به عنوان غذا می‌خورند و… موجب آسیب به طبیعت می‌شوند.

مهاجرت روزانه کلاغ‌ها به خرم آباد

وی با بیان اینکه اگر از کسانی که سنشان بیشتر است، بپرسیم می‌گویند که کلاغ‌ها قبلاً در شهر خرم آباد بودند اما جمعیتشان اینقدر نبوده است، ادامه داد: از کاسب‌های مسیر اصلی شهر خرم آباد اگر بپرسیم، می‌گویند که این کلاغ‌ها در شهر خرم آباد بوده‌اند ولی جمعیت آنها به این میزان نبوده که به این امر «طغیان» جمعیت کلاغ‌ها گفته می‌شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه به طور معمول کلاغ‌ها فصل تابستان در شهر خرم آباد نیستند، گفت: بیشتر جمعیت کلاغ را در فصل‌های زمستان و پاییز می‌بینیم، این امر نیز به دلیل این است که در تابستان و بهار این کلاغ‌ها از اراضی اطراف شهر و در کل اکوسیستم پخش می‌شوند، شب را در مزارع می‌گذرانند، دسته‌های کوچک‌تری می‌شوند، غذای بیشتری پیدا می‌کنند، مؤلفه‌های حیاتی برای کلاغ‌ها در فصل‌های تابستان و بهار بهتر در دسترسشان است.

دریکوند، تصریح کرد: کلاغ‌ها به مرور و گذشت زمان یاد گرفته‌اند که در زمین‌های کشاورزی اطراف شهر خرم آباد غذا پیدا می‌کنند، اگر در اطراف خرم آباد یک دور به فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بزنیم اینها را در زمین‌های اطراف خرم آباد می‌بینیم که نشسته‌اند و در حال خوردن بذر، دانه و غذا هستند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی که شب می‌شود این کلاغ‌ها از سمت پتروشیمی و جاده کوهدشت به خرم آباد می آیند و مسیر مهاجرت آنها نیز از این مسیر است که به این نوع مهاجرت، مهاجرت روزانه گفته می‌شود، ادامه داد: این کلاغ‌ها روزها به بیرون از شهر و شب‌ها به داخل شهر بر می‌گردند.

غفلت از مطالعات و اجرای روش‌های اکولوژیک

این فعال حوزه محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه این امر یک فرآیند اکولوژیکی بسیار پیشرفته در پرندگان محسوب می‌شود، گفت: یک عقل و نظم پشت این ماجرا است که کلاغ متوجه شده که به این شیوه می‌تواند به حیات خود ادامه بدهد، بنا بر این روزها به بیرون از شهر برای تهیه غذا می‌رود و شب‌ها برای گذراندن ایام استراحت و خواب خود به شهر بر می‌گردد.

دریکوند با بیان اینکه این کلاغ را بر روی درخت‌های مسیر اصلی شهر می‌توان دید، گفت: بودن این کلاغ در شهر، بین یک تا دو ساعت با تایم زندگی مردم در شهر تلاقی دارد.

وی با بیان اینکه معمولاً شهرداری‌ها به دنبال روش‌هایی برای کنترل این امر هستند، البته نه به معنای اینکه اینها را بکشند و به آنها آسیب بزنند، بلکه الگوی مهاجرت و زندگی آنها را تغییر بدهند، ادامه داد: می‌شود با درختکاری و ایجاد یک سری محل‌های زندگی مانند باغ پرندگان و کار اکولوژیک خیلی حرفه‌ای که البته قطعاً از عهده شهرداری ما بر نمی‌آید، در این رابطه اقدام کرد، این امر در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد و جاذبه‌های گردشگری خوبی را ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس حوزه محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه پیشنهاد در این رابطه اجرای روش‌های اکولوژیکی، مطالعه روی فرآیند زندگی این پرندگان و الگوی مهاجرت آنها در یک بازه چند ساله است، ادامه داد: البته متأسفانه ما هیچ برنامه‌ای در محیط زیست کشور و به خصوص محیط زیست لرستان برای حفظ محیط زیست و پایش علمی گونه‌های جانوری آن نداریم.

قبل از اینکه اتفاق بدی رخ دهد باید راه حلی پیدا کرد

دریکوند، گفت: این امر هم به دلیل استفاده از روش‌های «نخ نما» و تاریخ مصرف گذشته است، هیچ وقت به دنبال روش‌های علمی، بازدارنده و پیشگیرانه نیستیم، هیچ دیتایی در محیط زیست و شهرداری خرم آباد نداریم.

وی با بیان اینکه شهرداری، ستادی به نام توسعه پایدار و محیط زیست شهری باید داشته باشد، گفت: بارها پیشنهاد کرده‌ایم که این ستاد ایجاد شود که متأسفانه انجام نشده است.

این فعال حوزه محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه پنج سال دیگر خیابان‌های اصلی شهر به خاطر کلاغ‌ها با افت تردد مواجه می‌شود، افزود: کمیته محیط زیست شورای شهر خرم آباد عملاً فعالیتی ندارد چرا که اصلاً تشکیل جلسه نمی‌دهد.

دریکوند با تاکید بر اینکه همچنین موضوع جمعیت کلاغ‌ها به اداره کل محیط زیست لرستان نیز مربوط است، بیان داشت: اگر مردم خودشان راه بیفتند و کلاغ‌ها را بکشند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ اگر در بیرون از شهر کشاورزان در اراضی سم بریزند، این کلاغ‌ها را بکشند و در غروب چند هزار کلاغ مرده را ببینیم یک آسیب بسیار بزرگ اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

وی، تاکید کرد: قبل از اینکه اتفاق بدی رخ دهد باید راه حلی برای آن پیدا کنیم، راه آن نیز مطالعه و مدیریت علمی گونه‌های جانوری است، باید پیش بینی کنیم که جمعیت این گونه در ۱۰ سال آینده قرار است که طغیان کند و از همین امروز برای آن یک برنامه داشته باشیم، پرندگان و گونه‌های جانوری طی چند ده سال یاد می‌گیرند که چگونه زندگی کنند و ما یک ساله هم نمی‌توانیم کاری در این رابطه انجام دهیم، معمولاً نزدیک ترین راهی هم که مدیران فعلی در پیش می‌گیرند کشتن این پرندگان است.

کد خبر 5119383

منبع: مهر

کلیدواژه: محیط زیست لرستان کلاغ خرم آباد ویروس کرونا شیراز آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر گرگان کرمانشاه شهرکرد آلودگی هوا شهرستان کرج دهه فجر اقامه نماز جمعه شیوع کرونا عکس استانها شهر خرم آباد کلاغ ها کلاغ ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۴۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وبسایت خبری ناسا، با افزایش رویداد‌های آب و هوایی شدید در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی، نیاز به تحقیقات بیشتر درباره شرایط سیاره زمین نیز افزایش یافته است. برای ناسا، تحقیقات آب و هوایی نه تنها شامل انجام مطالعات مربوط به این رویدادها، بلکه همچنین توانمندسازی محققان همه کشور‌های همکار و همسو برای پیشبرد این کار را در بر می‌گیرد. به همین منظور سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای در راستای توسعه هوش مصنوعی انجام می‌دهد که حاصل آن ساخت ابزار قدرتمندی برای دستیابی به اهداف تعریف شده است.

این سازمان سال گذشته با شرکت پژوهشی آی‌بی‌ام برای ایجاد یک مدل بنیادین از زمین براساس فناوری هوش مصنوعی همکاری کرد؛ این مدل که بر روی مقادیر زیادی از داده‌های هماهنگ شده مهم‌ترین ماهواره‌های زمین‌شناسی ناسا و سازمان فضایی اروپا متمرکز است راه‌حل‌های قابل دسترس و اجرایی را برای مقابله با چالش‌های محیطی فراهم می‌کند؛ شرکت پژوهشی آی‌بی‌ام، بزرگترین سازمان پژوهش صنعتی در جهان بوده و دارای دوازده آزمایشگاه در شش قاره است.

به گفته دانشمندان، مدل‌های پایه به‌عنوان راه‌حلی عمل می‌کنند که از آن می‌توان مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی را توسعه داد و راه‌حل‌های قدرتمند و کارآمد را ممکن ساخت. مانیل ماسکی، سرپرست علوم داده در دفتر مدیر ارشد داده‌های علمی ناسا (OCSDO) توضیح می‌دهد: مدل‌های بنیادین می‌دانند چه چیز‌هایی در داده‌ها نشان داده می‌شوند و چگونه باید پردازش شوند تا بیشترین خروجی را داشته باشند و بدین شکل است که از آنها می‌توان در ابعاد مختلف استفاده کرد و اثرگذاری آن را وسعت داد.

استفاده از هوش مصنوعی و توسعه آن به عنوان یکی از ابزار‌های کلیدی در مبارزه با تغییرات آب و هوا و حفظ محیط زیست، اهمیت بسیاری دارد واز این رو، ناسا با بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی و علم باز، به شکل فعال در این زمینه‌ها ورود کرده است.

یکی از برنامه‌های کلیدی این سازمان، برنامه «هوش مصنوعی برای زمین» (AI for Earth) است که از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های زیست‌محیطی استفاده می‌کند. از طریق این برنامه، داده‌هایی مانند داده‌های سنجش از دور و داده‌های جوی برای پیش‌بینی تغییرات آب و هوا به صورت تلفیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، ناسا از مدل‌های پیشرفته هواشناسی برای کمک به بررسی و پیشگیری از فاجعه‌های طبیعی مانند سیل و خشکسالی استفاده می‌کند؛ این اطلاعات به جمع‌آوری داده‌های جامع و دقیق و جلوگیری از وقوع حوادث در آینده کمک می‌کند. به علاوه، ناسا با اهمیت دادن به اصول علم باز، امکان دسترسی به داده‌های متقابل و کارآمد جهت تحلیل و بهبود فهم از تاثیرات تغییرات آب و هوا و حفظ محیط زیست را فراهم می‌کند. این رویکرد باعث افزایش شفافیت و همکاری بین محققان و متخصصان محیط زیست می‌شود و درواقع تلاش‌های ناسا در زمینه استفاده از هوش مصنوعی و علم باز برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و ارتقاء محیط زیست باعث ترکیب همه امکانات موجود و بهره‌گیری تمام و کمال از آنها برای رسیدن به اهداف برجسته محیط زیستی می‌شود.

محققان باور دارند، پوشش تمام جنبه‌های علم زمین مستلزم چندین مدل پایه است که بر روی انواع مختلف مجموعه داده‌ها آموزش دیده‌اند. با این حال، دانشمندان این حوزه بر این باورند که مدل‌های آینده ممکن است روزی در یک مدل جامع ترکیب و منجر به شکل‌گیری یک فناوری هوشمند صرف بررسی زمین شوند که تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی بی‌نظیری برای انواع رویداد‌های آب و هوایی و محیطی ارائه می‌کند.

هر چه نوآوری در آینده بیشتر باشد، مدل‌های بنیادی اقلیمی ناسا و آی‌بی‌ام، جهش‌هایی را در علم زمین امکان‌پذیر می‌سازد که هرگز قبلاً و پیش از آن نبوده است. اگرچه ابزار‌های قدرتمند هوش مصنوعی کار محققان را بهبود می‌بخشد، اما تلاش تیم تحقیقاتی برای بهره‌گیری از علم و تبدیل آن به ابزار، فرصت‌های اکتشاف را افزایش می‌دهد و به هر کسی اجازه می‌دهد که راه را برای تحقیقات پیشگامانه برای کمک به مراقبت بهتر از سیاره هموار کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • بازی هوشمندانه یک کلاغ با انسان + فیلم
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی
  • کشف صد هزار حلزون در شهرضا
  • (ویدیو) هشدار جدی کارشناس محیط زیست به تهرانی‌ها