Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح های آبخیزداری در سراسر دنیا برای موثر بودن و موفقیت، بایستی مبتنی بر ۱۲ اصل برنامه ریزی شوند. در این گزارش به این اصول دوازده گانه می پردازیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم«پرونده معجزه آبخیزداری»؛ حوزه آبخیز یک منطقه جغرافیایی است که به وسیله یک آبراهه واحد زهکش می شود.  آبخیزداری را می توان همانند سایر فعالیت های انسانی با هدف تضمین استفاده پایدار از منابع حوزه آبخیز طراحی و اجرا نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع از طریق کنش ها و واکنش های کلی و متقابل موجود بین عوامل زنده و عوامل غیرزنده با یکدیگر در ارتباط هستند. آبخیزداری چارچوبی را برای درک و تلفیق پیوستگی  بین سیستم های مختلف استفاده از زمین و سایر منابع طبیعی و همچنین برای عملیات مشارکتی و تصمیم سازی روشن در موارد ادعاهای رقابتی بر روی منابع، به ویژه منابع آب ارائه می نماید.

 بر اساس یک ارزیابی معتبر از وضعیت موجود و فرایندهای پویا در حوزه آبخیز، یک دید میان مدت یا دراز مدت به دست می آید که امکان طراحی و اجرای مجموعه ای از برنامه ها با هدف حفاظت از اکوسیستم ها و تنوع زیستی، به حد مطلوب رساندن باروری، سودآوری منابع، بهبود بخشیدن به وضعیت معیشت و رفاه مردم را فراهم می سازد. همچنین آبخیزداری کاملا بافت خاصی دارد و در عین حال به شدت انعطاف پذیر و سازگار با زمینه های کاربردی و مقیاس های مختلف اجرایی می باشد.

طرح های آبخیزداری برای اینکه موفقیت آمیز باشد و دستاوردهای متعددی در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره داشته باشند و برای تحقق اهداف تعیین شده (که در بالا اشاره شد)، بایستی بر اصول و قواعد معینی مبتنی باشد. این اصول عبارت است از:

پرداختن به علت های بنیادین و اساسیتهیه و جمع آوری مدارک و اسناد علمی دقیقانتخاب روش جامع (چند بخشی، چند ذینفعی و چند مقیاسی) طراحی دقیق و جامع طرح های آبخیزداری و تضمین اجرای آنانتخاب راه حل های نوآورانه، کم هزینه و تأمین مالی مشارکتیاطمینان خاطر از هماهنگی های تشکیلاتیتوأمان کردن فرایندهای از پایین به بالا و از بالا به پاییندر هم آمیختن دانش بومی و دانش رسمی با پشتوانه تجربیات موفق و تحقیقات علمیتبیین ارتباط بالادست، میانه و پایین دست و جبران کردن اثرات خارج از حوزهاستفاده از ظرفیت زنان در طرح های آبخیزداریدر نظر گرفتن توسعه ظرفیت های محلی را در تمام سطوحتدوین طرح های بلندمدت و انعطاف پذیر و سازگار برای طراحی و تامین مالی پروژه های آبخیزداری

بدون ترتیب چنانچه این اصول در طرح های آبخیزداری مورد توجه واقع شود، آبخیزداری می تواند مهمترین راهکار برای پاسخ دادن به چالش های جهانی کمبود منابع آب، حفاظت از زمین، ایجاد سازگاری با تغییرات آب و هوا، مدیریت خطرات بحران و مبارزه با گرسنگی در سطح دنیا به شمار رود. البته این را نیز باید مدنظر واقع شود که برای روبرو شدن با این چالش ها، پروژه ها و برنامه های آبخیزداری بایستی در بازه های زمانی طولانی  اجرا شوند و این مساله نیازمند سرمایه گذاری مداوم و هماهنگ از طرف بخش های دولتی و خصوصی است.

مهدی عرفانیان

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری» |ضرورت توجه به دانش بومی آبخیزداری و آبخوانداری در قانون برنامه هفتم توسعه«معجزه آبخیزداری»| سود 25 برابری آبخیزداری شهری در برابر هزینه های آن«معجزه آبخیزداری» |سیل نفرین نیست ...«معجزه آبخیزداری»|دبی قنات‌ها با آبخیزداری 5 برابر شده است«معجزه آبخیزداری»|نقش ویژه ائمه جمعه و جماعات در تقویت گفتمان آبخیزداری در کشور«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری؛ ضامن توسعه روستایی و محرومیت زدایی از روستاها«معجزه آبخیزداری»| بشاگرد چگونه سیراب شد؟«معجزه آبخیزداری»|راز مشارکت مردمی در طرح های آبخیزداری چیست؟«معجزه آبخیزداری»|بیانیه پایانی همایش ملی آبخیزداری/ قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز در مجلس تصویب شود«معجزه آبخیزداری»|کدام درختان مثمر برای آبخیزداری در ایران مناسب هستند؟«معجزه آبخیزداری» |شکست طرح های انتقال آب در دنیا/ تأمین آب شرب شهری و روستایی با آب باران«معجزه آبخیزداری» |نظرات آیت الله حائری شیرازی درباره آبخیزداری/ شعار وزارت جهاد کشاورزی باید آبخیزداری باشد«معجزه آبخیزداری»|آمریکا چگونه تالاب‌هایش را احیا کرد؟«معجزه آبخیزداری» |آبخیزداری؛ اولویت قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی«معجزه آبخیزداری»|افزایش 10 برابری روزهای گردوغباری در ایران؛ راه حل چیست؟«معجزه آبخیزداری»| تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با آبخیزداری و آبخوانداری«معجزه آبخیزداری»|ضرورت توجه به کاشت درختان مثمر در آبخیزداری

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها طرح های آبخیزداری معجزه آبخیزداری حوزه آبخیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۶۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: سازه‌های آبخیزداری در حوزه شهری بیرجند، مهرشهر، مرک و دیگر مناطق وجود دارد و هم اکنون اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه باقران در مرحله یک و ۲ را داریم.

او افزود: در پی بارندگی‌های اخیر نیز ۲ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سازه‌های آبخیزاری بیرجند داشته ایم.

نصرآبادی بیان کرد: در حوزه منابع طبیعی نیز به طور کلی از ۱۵ میلیون هکتار اراضی در استان ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است و در حوزه‌های مدیریتی و پیشگیری، اجرایی و مقابله با متخلفین فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد که هم استانی‌ها می‌توانند موارد تخلف را از طریق شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اعلام کنند.

بیشتر بخوانید

بستر رودخانه ۸ روستا لایروبی و آزادسازی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: به طور مثال قطع درخت و گونه‌های گیاهی حتی اگر در باغ شخصی باشد مطلقاً ممنوع است و می‌بایست با مجوز انجام شود.

ماجرای کلیپ پخش شده با عنوان کوهخواری در جاده بند امیرشاه بیرجند چه بود؟

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی با عنوان کوهخواری در بند امیرشاه بیرجند توسط برخی از کانال‌ها و رسانه‌ها بدون صحت سنجی منتشر شد.

او افزود: عنوان کوهخواری صحت ندارد؛ جاده بند امیرشاه به سمت مزار کوه چندین سال است که دچار ریزش کوه شده و محدوده ریزش شناسایی شده به همین دلیل از حدود ۶ ماه قبل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این جاده جهت ایمنی مسیر تردد در حال انجام کار است.

نصرآبادی بیان کرد: این اقدام برای حذف قسمتی که ریزش کوه دارد و کم کردن از حادثه خیزی آن‌ قسمت در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین اقدامات بالادستی که در آنجا صورت گرفته در اراضی شخصی و در قالب طرح مصوب دولتی گردشگری و کاملا قانونی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند