Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین جلسه از سلسله جلسات استدلالِ مصلحت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) با حضور سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و او به سوالاتی که درباره برخی ابهامات FATF مطرح شد، پاسخ داد.

وی افزود: FATF نوعی قاعده بین بانکی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما دو لایحه آن را تصویب کردیم و دو لایحه دیگر که مربوط به پیوستن به دو سازوکار جهانی بود باقی مانده است. این لوایح مقدمه است و بعد از آن FATF بررسی می‌کند که ما بپیوندیم یا نه.

نبوی تاکید کرد: در دور قبل اگر قرار بود FATF تصویب شود رأی دو سوم مجمع را می‌خواست و این تقریباً غیرممکن بود؛ یعنی اگر بعد از بررسی‌ها می‌رفت به سمت رأی‌گیری، حتماً رأی نمی‌آورد. همان موقع بنده مصاحبه کردم و گفتم: «اگر من تردید داشتم در اینکه رأی بدهم یا ندهم، بعد از اظهارنظر‌های مداخله‌جویانه‌ی غربی‌ها که تحکم می‌کردند که شما حتماً باید عضو بشوید، یقین کردم که نباید به تصویب FATF رأی مثبت داد». بعضی از اعضای دولت می‌گفتند حداقل مجمع FATF را مسکوت بگذارد که این رأی منعکس نشود و شاید ما بتوانیم در مذاکرات پیگیری‌هایی داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وزارت نفت با درک شرایط جدید، در فروش نفت فعال‌تر شده است، تصریح کرد: شما اظهارات خود دولت را ببینید؛ می‌گویند امسال وضع اقتصاد بهتر شده و فروش نفت بهبود پیدا کرده است. یعنی با اینکه در لیست سیاه FATF هستیم، همین‌که وزارت نفت بالاخره تصمیم گرفت تحریم را دور بزند و نفت بفروشد، می‌گویند شرایط فروش نفت‌مان نسبت به سال قبل خیلی هم خوب شده است. خب این را چه کنیم؟

وی گفت: قبلاً می‌گفتند دود عدم پیوستن به FATF به چشم مردم می‌رود، ولی الان بنا بر اظهار خود مقامات دولتی و وزارت نفت، فروش نفت ما بیشتر شده است. علت اصلی‌اش این است که وزارت نفت فعال‌تر شده است.

نبوی ادامه داد: FATF یک ابزاری است برای اینکه امثال آمریکا بتوانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند و علیه خود ما استفاده کنند. ما هم به شفافیت اعتقاد داریم، اما نه اینکه از شفافیت اطلاعات ما، دیگران سوءاستفاده کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چین و روسیه، راجع به پیوستن ایران به FATF موضع رسمی ندارند، اظهار کرد: دولتی‌ها استدلال روشنی ندارند؛ می‌گویند چین و روسیه هم می‌گویند اگر این لوایح را نپذیرید ما نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم، اما هنوز معلوم نیست که این چقدر واقعیت دارد و آیا موضع رسمی آن‌هاست یا خیر. یا مثلاً می‌گویند اگر عضو FATF بشویم کار بدتر نمی‌شود، اما تا زمانی که تحریم‌ها هست تضمینی نیست که شرایط بهبود پیدا کند. یعنی بالاخره تحریم‌های ثانویه آمریکا سایه‌اش را روی کشور‌های مختلف انداخته است و با وجود تحریم‌های ثانویه، کشوری تمایل ندارد با ما رابطه داشته باشد.

وی گفت: ما در شرایط تحریم می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم، اما وقتی این اطلاعات را این‌طور شفاف کنیم، یعنی در مواردی به نفع دشمن از راه‌های دور زدن تحریم پرده‌برداری می‌کنیم! امروز پاسخ روشنی وجود ندارد که در شرایط تحریم، با پیوستن به FATF از اطلاعات ما سوءاستفاده نشود. همچنین این سوال مطرح است که با تصویب FATF اصلاحی در معیشت مردم رخ می‌دهد؟ اما کسی جواب روشنی به این سوالات ندارد. تصویب FATF می‌تواند معایبی داشته باشد و به احتمال قوی‌تر مزایایی هم نخواهد داشت. دور زدن تحریم هزینه دارد، اما کسی جواب روشنی ندارد که با پیوستن به FATF این هزینه بیشتر نشود.

نبوی با بیان اینکه دولت نیز کارگشا نبودن تصویب لوایح CFT و پالرمو را منکر نمی‌شود، گفت: در شرایط تحریم، تصویب این لوایح برای ما کارگشا نخواهد بود و این را دولتمردان نیز منکر نمی‌شوند. تحریم‌های ثانویه آمریکا مانع از این است که دیگر کشور‌ها با ما در ارتباط باشند چرا که آمریکا آن‌ها را جریمه می‌کند نه نظام بین‌المللی. یعنی این بحث قلدری آمریکاست! عربستان و رژیم صهیونیستی عضو FATF هستند که هم تروریست تربیت می‌کنند، هم به آنان اسلحه می‌فروشند، اما کسی نیست که با آن‌ها برخورد کند، چرا که همه در دامان آمریکا هستند و گاو شیرده او هستند!

وی ادامه داد: این مقررات و ساختار موجود بین‌المللی ظالمانه است؛ کسانی این مقررات را نوشتند که در جنگ جهانی اول و دوم پیروز شدند و مقررات را یک طرفه به نفع خودشان نوشته‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان یادآور شد: در مجمع ما تلاش می‌کنیم موضع کارشناسی داشته باشیم و منافع ملی را در نظر بگیریم و از این جایگاه به تصمیم و رأی برسیم. تا به الان بنده به این نتیجه نرسیده‌ام که تأیید این لوایح در این مقطع به نفع کشور است.

بیشتر بخوانید

واردات واکسن ربطی به FATF ندارد/ مجمع تشخیص در بررسی لوایح مرتبط با FATF به وظیفۀ خود عمل کرد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح FATF فروش نفت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وزارت نفت تحریم ها فروش نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۲۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل در سنا

سنای آمریکا با اکثریت آراء بسته حمایتی ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان را تصویب کرد تا برای تصویب نهایی به امضای جو بایدن برسد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 4 روز پس از تصویب بسته حمایتی 95 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان در مجلس نمایندگان این کشور، مجلس سنا نیز آن را تصویب کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت که نمایندگان سنا، این لایحه را برای تأیید نهایی به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ارائه می‌کنند. جو بایدن پیش از این گفته بود که به بلافاصله پس از تصویب این بسته حمایتی، آن را امضا خواهد کرد.

از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

گفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی پس از تصویب کمک بزرگ به اوکراینواکنش حماس به تصویب کمک‌های جدید آمریکا برای صهیونیست‌هاپس از تصویب این بسته حمایتی، جو بایدن نیز در بیانیه‌ای گفت که  امروز آن را امضا خواهد کرد تا به سرعت وارد روند اجرایی شود.

چهار روز پیش قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام پس از ماه‌ها انتظار با غلبه بر جمهوری‌خواهان سرسخت مخالف، یک بسته قانونی کمک 95 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان را در جریان یک رأی‌گیری گسترده دوحزبی ارائه کردند.

پس از اینکه کاخ سفید بودجه پیشنهادی خود را برای سال مالی 2025 منتشر کرد، دولت جو بایدن از کنگره خواست درخواست کمک 61.4 میلیارد دلاری به اوکراین را تأیید کند.

اما جنبش حماس نیز در واکنش به تصویب کمک 26.38 میلیارد دلاری مجلس نمایندگان برای رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت: «این اقدام آمریکا تأییدی بر همدستی و مشارکت رسمی واشنگتن در جنگ نسل‌کشی است که ارتش اشغالگر و فاشیست صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه به‌راه انداخته است».

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • تصویب ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا
  • آمریکا ممنوعیت تیک تاک را در سنا تصویب کرد
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل در سنا