Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@11:16:53 GMT

طرحی که کرونا هم نتوانست آن را به حاشیه ببرد

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۳۸۱۸

طرحی که کرونا هم نتوانست آن را به حاشیه ببرد

ایران قوی از طرح های ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است که با قوت و قدرت در سراسر استان مرکزی در حال اجرا است و کرونا ویروس هم نتوانست آن را به حاشیه بکشاند.

خبرگزاری شبستان/ اراک:

 

هرچند که شیوع کرونا امکان فعالیت‌ها را به حداقل رسانده اما با این وجود طرح ملی ایران قوی در سطح مساجد حتی در این ایام منجر به پویایی و فعالیت‌های مسجدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئولان فرهنگی باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها نسل جدید و نسل جوان را با مساجد آشتی دهند و این را به عنوان هدف اصلی خود بدانند چرا که هرچه قشر جوان از مساجد بیشتر فاصله بگیرند دچار آسیب‌های اجتماعی بیشتری می‌شوند، رهبر معظم انقلاب نیز بر همین مسأله تأکید دارند.

 

انقلاب اسلامی فرصتی بی نظیر برای حرکت به سمت تمدن اسلامی و انجام فعالیت های فرهنگی و دینی را فراهم کرد و مساجد نیز به عنوان مهترین و اصلی ترین پایگاه های فرهنگی و دینی در این راستا به همت کانون های مساجد فعالیت های گسترده ای را انجام دادند.

 

همواره هر فعالیتی و کار جدیدی که آغاز می شود به دلیل نوپایی با مشکلات و موانع مختلفی روبرو است و حرکت عظیم انقلاب اسلامی نیز از لحظه آغاز، با موانع بسیاری که برگرفته از توطئه های شوم دشمنان قسم خورده انقلاب بوده است روبه رو بود اما این مشکلات با تلاش و کوشش فعالان فرهنگی همواره مرتفع شدده و قطار انقلاب اسلامی در مسیر خود در حرکت است.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد که از سری مجوعه های فعال فرهنگی هستند که با فعالیت های گسترده علمی، آموزشی، تفریحی و .... فعالیت های گسترده ای را در محله های مختلف شهری و روستایی انجام می دهند و با جذب حداکثری جوانان توانسته اند ارزش های دینی، انقلابی و فرهنگی را به خوبی نهادینه کنند.

 

امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد به دنبال پیشرفت و تعالی ایران اسلامی در کنار آموزش ها و فعالیت های فرهنگی هستند و این مهم میسر نمی شود بجز با همدلی و استحکام داخلی.

ایران قوی طرحی برای پیشرفت و ارتقاء در همه بخش ها

طرح ملی ایران قوی از طرح های ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است که در راستای قوی شدن و پیشرفت بیش از پیش ایران اسلامی، توسط کانون های مساجد در نقاط مختلف کشور در حال انجام است.

رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: در زمینه‌ی فرهنگی باید قوی بشوید، در زمینه‌ی حفظ هویّت اسلامی و انقلابی باید روز‌به‌روز قوی‌تر و عمیق‌تر بشوید؛ این پاسخِ دشمنی‌های دشمن است.

 

در این راستا ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، در دومین سال برگزاری رویداد فهما، با ارائه طرح ملی ایران قوی، در نظر دارد بستر جریان سازی این گفتمان را در بین آحاد مردم به ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد مهیا نموده و زمینه رقابت سالم بچه های مسجد را در ظهور و بروز این رویداد مهم در بستر فضای مجازی فراهم نماید.

 

 در همین خصوص گفتگویی با حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری مدیر ستاد کانون های مساجد استان مرکزی داریم.

 

طرح ملی ایران قوی چگونه طرحی است؟

«ایران قوی» طرحی است که با ایجاد بستر مشارکت و نقش آفرینی، رقابت سالم، تولید و  اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد  کشور، تلاش می کند در راستای تقویت مولفه های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد گام بردارد.

 

باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها نسل جدید و نسل جوان را با مساجد آشتی بدهیم و این را به عنوان هدف اصلی بدانیم چون هرچه قشر جوان از مساجد بیشتر فاصله بگیرند دچار آسیب‌های اجتماعی بیشتری می‌شوند، رهبر معظم انقلاب نیز بر همین مسأله تأکید دارند.

 

مدیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی ادامه داد: این طرح مبتنی بر اقتضائات روز و قابلیت ها و مقدورات بومی، کارکردها و فعالیت های مبتکرانه کانون ها و با استفاده هدفمند از ظرفیت رسانه و فن آوری های نوین اجرا می شود.

هدف از اجرای طرح ملی ایران قوی چیست؟

شناسایی و توانمند سازی استعداد های فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیّه، امید و تلاش و  حضور موثر و هدفمند بچه های مسجد در فضای مجازی از مهمترین اهداف این طرح است.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح قرآن و سیره اهل بیت(ع)،  فرهنگ ولایت مداری، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، داستان های قرآنی، بزرگداشت مناسبت های مذهبی، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و موضوعات مرتبط از جمله محورهای اجرای این طرح است، افزود: نقش مسجد در خودسازی، نقش مسجد در جامعه پردازی، نقش جوانان مسجدی در قوی شدن ایران اسلامی و موضوعات مرتبط از دیگر محورهای این طرح در راستای مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی است.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری نشاط آفرینی در جامعه، تقویت روحیه امید و تلاش در بین جوانان، توجه به  کارآفرینی و جهش تولید، خدمت رسانی و محرومیت زدایی، نمادها و جلوه های پیشرفت و عدالت، ابتکارات، اختراعات، خلاقیت ها، الگوهای موفق محلی، استانی و ملی  و موضوعات مرتبط، دفاع مقدس، شهدای مقاومت، هسته ای، سلامت و  ... ، شهید سردار سلیمانی، نمایش جلوه های مشارکت مردم(همدلی، مواسات، راهپیمایی و ...) ، رشد علم و فن آوری و سایر اسوه ها و نمادهای عزت و مقاومت و موضوعات مرتبط را از دیگر اهداف و برنامه های این طرح دانست.

 

مدیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با بیان اینکه این طرح از هفته دفاع مقدس آغاز شده است، بیان کرد: طرح ملی ایران قوی تا دهه فجر انقلاب اسلامی- همزمان با میلاد حضرت زهرا(سلام الله علیها) ادامه دارد.

 

مخاطبین این طرح چه افراد و گروه هایی هستند؟

 

حجت الاسلام ذوالفقاری در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه هدف کانون های فرهنگی هنری مساجد جذب حداکثری افراد به فعالیت های فرهنگی و مسجدی است، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور جامعه هدف این طرح هستند چرا که این پایگاه های فرهنگی هنری در دورترین نقاط شهری و روستای کشور با فعالیت های گسترده خود میزبان افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان بوده و با استقبال گسترده روبرو هستند.

 

وی در خصوص مراحل اجرای طرح بیان کرد: اطلاع رسانی طرح توسط ستادهای استانی از 19 مهر مصادف با بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) انجام شده و ارزیابی و داوری آثار نیز در بهمن ماه 99 انجام خواهد شد.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری وظایف کانون های فرهنگی هنری مساجد را جریان سازی گفتمان ایران قوی در محله، مطالعه دقیق طرح و دستورالعمل های مربوط به هر رواق در سامانه بچه های مسجد، اطلاع رسانی و انگیزه بخشی به اعضا برای شرکت حداکثری در برنامه ها، ثبت دقیق گزارش و مستندات عملکرد کانون در سامانه بچه های مسجد، رعایت ضوابط ستاد کرونا و پروتکل های بهداشتی در اجرای برنامه های مسجد و کانون، تعامل در قالب شبکه رابطین فهما و ارتباط مستمر با ستاد استان  دانست.

 

راه یابی برگزیدگان مرحله استانی به مرحله کشوری

انقانی با اشاره به استقبال و مشارکت گسترده کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی از این طرح گفت: طرح ملی ایران قوی طرحی جامع در راستای حرکت فعالیت های فرهنگی به سمت پیشرفت با هدف همدلی و همراهی همگانی است.

 

معاون فرهنگی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با اشاره به اینکه ارزیابی و داوری آثار طرح ملی ایران قوی در دو مرحله انجام می شود، افزود: ارزیابی اولیه در مرحله استانی است و  داوری نهایی در سطح ملی انجام خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه از کانون های برتر هر استان براساس بیشترین امتیاز کسب شده در سامانه بچه های مسجد تقدیر می شود، بیان کرد: در سطح ملی نیز تقدیر از رتبه برتر در بخش های مختلف انجام می شود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه تا کنون از ۴۷ برنامه شاخص طرح ملی ایران قوی در سال۱۳۹۹کانون های فرهنگی هنری استان مرکزی مشارکت خوبی داشتند، گفت: بیش از ۳۰۰ نفر در چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان،  مسابقات قرآن شرکت داشتند.

 

انقانی همچنین افزود:بیش ۸۷۰۰ رکورد شرکت در مسابقات و آزمون های آموزشی و کتاب خوانی نیز از بچه های مساجد استان مرکزی به ثبت رسیده است.

 

معاون فرهنگی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی ۲۵۰ثبت و به روز رسانی طرح تلاوت نور در مساجد ،۱۵۰ مورد سه شنبه های تکریم و ۸۰۰ رکورد خلاصه نویسی کتاب را از دیگر فعالیت های کانون های مساجد استان مرکزی در راستای اجرای طرح ملی ایران قوی دانست.

پایان پیام/177

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران قوی استان مرکزی کانون های مساجد ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های فرهنگی فعالیت های گسترده طرح ملی ایران قوی موضوعات مرتبط کانون های مساجد انقلاب اسلامی ایران قوی بچه های مسجد حجت الاسلام فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۳۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آن‌ها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند استخدام شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آن‌ها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.

وی از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و ... در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن‌ها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.

عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آن‌ها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول به خدمت هستند، و نسبت پرستار به تخت، ۹ دهم و نسبت گروه پرستاری به تخت، ۱.۲ است که امیدواریم با افزایش جذب و تربیت نیروی انسانی، فاصله ۱.۲ تا ۱.۸ در سال‌های آتی برطرف شود.

عبادی اظهار داشت: از اقدامات خوب دولت سیزدهم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، زیرا این قانون پس از ۱۵ سال مسکوت ماندن و در دوره طرح تحول سلامت که زمان طلایی اجرای این طرح بود و اتفاقاً برخی افراد که امروز منتقد اجرای این طرح هستند در آن دوران مسوولیت داشتند، می‌توانست اجرایی شود، اما نشد.

وی افزود: ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌هایی که سختی کار بیشتر است، بالاتر است. در سال جاری، مثلا در بخش‌های عمومی و داخلی جراحی ارزش نسبی معادل ۸ کا و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تا ۳۳.۴ کا هم افزایش پیدا می‌کند. البته، چون تعداد بیماران بخش‌های عمومی نسبت به بخش‌های ویژه بیشتر است، نوعی تعادل در پرداختی‌ها صورت می‌گیرد؛ در آیین نامه هم پیش بینی شده که نباید بین همکاران پرستار هم رده تفاوت کارانه بیشتر از ۲.۵ برابر باشد.

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی