Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-04@14:31:01 GMT

آیا صنعت فولاد با تحریم آسیب می‌بیند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۵۲۹۶

آیا صنعت فولاد با تحریم آسیب می‌بیند؟

رویداد۲۴ کمتر از 4 روز مانده به ترک رئیس جمهور معزول آمریکا از کاخ سفید، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا(اوفک)روز جمعه، 26 دی ماه در اقدامی شتاب زده در راستای کارزار ناکام «فشار حداکثری» بر ایران، «حمیدرضا عظیمیان»، مدیرعامل فولاد مبارکه، را در لیست تحریمی خود قرار داد.

فولاد مبارکه با تولید ناخالص داخلی یک درصدی، مهمترین صنعت کشور محسوب می شود که تاکنون چهاربار مورد تحریم ظالمانه آمریکا قرار گرفته است؛ اگرچه ضمانت اجرایی این تحریم ها جوهر خشک نشده رئیس جمهور معزول آمریکاست و ارزش دیگری ندارد، اما شاید ادعاها و ترور شخصیت مدیرعامل فولاد مبارکه در صحن علنی مجلس برای تصویب «طرح تحقیق و تفحص درباره فولاد مبارکه» بر تصمیم گیری دقیقه نود ترامپ و هم پیمانانش بی تاثیر نبوده است!

«بهرام سبحانی» که پیشتر از «عظیمیان» سکان فولاد مبارکه را در دست داشته است در گفت و گو با خبرنگار ایراسین گفت: تحریم های لحظه آخر خزانه داری آمریکا علیه ایران نشانه استیصال و درماندگی ترامپ و شکست سیاست های عبث تحریم فولاد و مدیران آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ترجیح می دهم درباره اظهاراتی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره فولادمبارکه و مدیریت آن شد نظری ندهم چراکه مجلس شورای اسلامی این اختیار را دارد که در راستای شفاف سازی عمل کند.

رئیس انجمن فولاد ایران با اشاره به اینکه چهار بار تحریم فولاد مبارکه ثمری نداشته است، گفت: علی رغم تمام محدودیت هایی که در قالب سیاست مخدوش و شکست خورده«فشار حداکثری» به ایران و صنایع فولادی وارد شده است شاهد این هستیم صنعت فولاد ما با سربلندی در حال توسعه است و فولادمردان توانستند با افزایش تولید جایگاه ایران را در میان ده کشور اول تولید کننده فولاد جهان قرار دهند.

وی باز هم تاکید کرد: این گونه اقدامات شکست خورده ثابت می کند که ترامپ و همفکرانش در زمین گیرکردن فولاد ایران ناتوان هستند و این اقدامات هیچ تاثیری بر عملکرد این شرکت ها نخواهد داشت.

یک هزار و 700 شخصیت حقوقی و حقیقی در لیست تحریم های آمریکا! نتیجه چه سود؟

اگرچه دولت ترامپ در سه سال گذشته بیش از یک هزار و 700 شخص حقیقی و حقوقی را در لیست تحریم هایش ثبت کرده است، اما طبق آمار جهانی فولاد مبارکه درسال گذشته میلادی با رشد تولید نسبت به سال قبل از آن همراه بوده است؛ همین چند روز گذشته به مناسبت سالروز افتتاح فولاد مبارکه و با شعار «پای کار ایرانیم» برای نخستین بار در کشور با حماسه کارکنان فولاد به دستاورد تولید ضخیم ترین تختال (اسلب) کشور با ضخامت 300 میلی متر برای اولین بار به روش ریخته گری مداوم و طراحی صددرصد بومی و با تکیه بر دانش داخلی دست یافت.

بهادر احرامیان، با تاکید بر اینکه تحریم آمریکا تاثیری بر تولید و صادرات فولاد ایران ندارد، اظهار داشت: تحریم های شخصیت های حقیقی و حقوقی کوچکترین تاثیری بر صنعت فولاد ایران ندارد چراکه این تحریم بیش از چهار دهه است ادامه داشته و آمریکا هیچ کاری نکرده است.

وی افزود: ایران جزء 10 کشور تولید کننده فولاد جهان است و بدون شک هدف گیری دوباره فولاد مبارکه در این لحظات آخر نشانه قدرت و توانمندی صنعت فولاد است و آمریکا اقدام خاصی نخواهد کرد.

نائب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد افزود: ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد در جهان است و صادرات خود را حفظ خواهد کرد و تحریم مدیرعامل فولاد مبارکه سایه ای بر موفقیت های بزرگترین تولید کننده فولاد کشور و خاورمیانه نخواهد انداخت.

تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به کجا انجامید؟

پروین صالحی که تماسهای مکرر خبرنگار ایراسین را برای گفت و گو بی پاسخ گذاشت در بیانیه ای که منتشر کرده علت رای ممتنع خود را توضیح داد و گفت: روند تصویب تحقیق و تفحص تاکنون در ادوار مختلف مجلس موثر نبوده و نیست، اینکه از ادوار گذشته مجلس تاکنون بیشتر از ۳۰۰ طرح تحقیق وتفحص مصوب شده ولی کمتر از ده درصد ازاین تعداد، منجر به صدور حکم و اجرا شده است گواه محکمی بر این ادعاست.

وی در بیانیه ای که منتشر کرده ادامه داد: مبحث مهم دیگر که به عنوان یک اشکال بزرگ به این موضوع وارد است، مربوط است به نحوه رسانه ای کردن، و بیان و انتشار ادعاهای مختلف، برای تفحص در عملکرد یک شرکت یا سازمان و موسسه ای، بدون گرفتن نتیجه براساس تجربیات طرحهای تفحص قبلی، خروجی این گونه تحرکات نتیجه ای جز آب به آسیاب دشمن ریختن و تهیه بهانه جهت مانور شبکه های تبلیغاتی برعلیه نظام و کشور نخواهد بود.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس یازدهم در بیانیه ای که منتشر کرده بیان کرد: پیگیر این حق قانونی مطالبه و شفافیت در موارد مطرح شده اخیر در حوزه این مجموعه (به عنوان نماینده شهرستان میزبان فولاد مبارکه و دارای بیشترین تعاملات با این صنعت) ازطریق دستگاه‌های متولی بوده و خواهم بود ولی ضربه زدن به اصل موجودیت این شرکت بزرگ اقتصادی بدون برنامه حساب شده جهت بازرسی از این شرکت باعث خواهدشد دود آن به چشم مردم منطقه و کل مملکت و سهامدارن این شرکت برود و سودی نخواهد داشت ولازم است بدانیم فقط دلالان از این آب گل آلود بهره خواهند برد.

وی در بیانیه ای که منتشر کرده ادامه داد: معتقدم ادعاهای فساد مالی و یا طرح سوال در خصوص هرگونه تخلف در فولاد مبارکه، بایستی از طریق مراجع قضایی و سازمان بازرسی پیگیری شود و مسئولان این شرکت نیز پاسخ دهند.

در شرایطی که رهبرمعظم انقلاب بیش از یک دهه است که با دوراندیشی شعار سال را بر مبنای اقتصاد قرار داده اند فولاد مبارکه سعی کرده است تا با تکیه بر دانش بومی و توان داخلی به دغدغه های مقام معظم رهبری لبیک دهد؛ امید می رود با اقدامات سنجیده و در راستای منویات رهبری و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی از ثمره نهالی که با دستان کوچک اما همدل کاشته شده است بهره جست و با رفتارهای نابخردانه بهانه ای دست دشمن نداد که «همه پای ایرانیم».

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، صنعت فولاد ، تحریم های آمریکا علیه ایران سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 صنعت فولاد تحریم های آمریکا علیه ایران فولاد مبارکه فولاد ایران صنعت فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۵۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها

به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوز‌های ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهد‌های انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهد‌های مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • معاون دبیرکل حزب‌الله: مقاومت لبنان آماده جنگ است اما آن را نمی‌خواهد/ بر اساس داده‌ها، صهیونیست‌ها ناتوان هستند و علاقه‌ای به جنگ ندارند/ مقاومت نیز منفعتی در جنگ گسترده نمی‌بیند
  • معرفی شرکت احیا استیل فولاد بافت
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • 3 کارخانه تولید سیم مفتول بزرگ ایران (به همراه راهنمای استعلام قیمت)
  • خسارت ۳ میلیارد دلاری محدودیت انرژی به صنعت فولاد کشور (اینفوگرافی)
  • انتقاد طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت است
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها