Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست گفت: لازمه موفقیت در این عرصه، همان مدیریت راهبردی و همکاری همه جانبه دستگاه‌های متولی مدیریت شهری و الزام به اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک است که با مشارکت مردم و گروه‌های مردم نهاد و نظارت مستمر بر آن سبب ارایه راهبرد‌هایی در بهبود کیفیت هوا در کلانشهر‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عماد مطالبیکارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با طرح این موضوع که یکی از چالش‌ها در حوزه محیط زیست شهری مدیریت آلودگی هوا است تاکید کرد: مسئله آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مسائل زیست محیطی و بهداشتی در کلانشهر‌ها محسوب می‌شود. تردد بسیار بالای خودرو‌های فرسوده و غیر استاندارد، موقعیت اقلیمی و توپوگرافی خاص و استقرار صنایع بی شمار در مسیر باد غالب از دلایل عمده آلودگی هوا در کلانشهر‌ها است.
وی افزود: در مورد منابع آلودگی و آلاینده‌های هوا می‌توان گفت تناژ بالای آلودگی، میزان، تراکم و پراکنش فضایی منابع آلاینده هوا در شهر و جابجایی هوا و باد به عنوان عواملی هستند که به طور عمومی بر کیفیت هوا و میزان آلاینده‌ها در هوای شهر‌ها تاثیر گذارند.
این پژوهشگر برتر با بیان اینکه منابع آلودگی هوا در کلانشهر‌ها به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند ساکن و متحرک و عامل اصلی تولید آلودگی در این دو نوع منبع را احتراق سوخت‌های فسیلی عنوان کرد: منابع متحرک شامل ناوگان‌های خودرو‌های سواری، تاکسی، موتورسیکلت، وانت مینی بوس و اتوبوس و کامیون و منابع ساکن شامل صنایع آلاینده، بخش خانگی و تجاری، تبدیل انرژی، پایانه‌های اتوبوس‌های درون شهری و جایگاه‌های بنزین هستند.
وی افزود: باتوجه به سهم آلاینده‌های محرک در تولید آلودگی هوا در کلانشهرها، کمبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان موجود حمل و نقل عمومی، کمبود یا نبود زیرساخت‌های مناسب و ایمن برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک (مسیر‌های دوچرخه سواری و پیاده روی)، عدم مدیریت تقاضای سفر در کلانشهرها، و تردد خودرو‌های فرسوده و سنگین آلاینده در داخل شهر‌ها از جمله چالش‌هایی هستند که کلانشهر‌ها در این حوزه با آن‌ها روبرو ست
این دانشجوی دکترای تخصصی استعداد‌های درخشان، خواستار همکاری سازمان‌ها و مراجع مرتیط در اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک شد و نبود ضمانت سخت گیرانه در اجرای قوانین مرتبط موجود را در حوزه صنایع و تولید خودرو‌های غیر مرتبط با استاندارد‌های بین المللی و تردد آن‌ها در سطح شهر و فاصله میان استاندارد‌های موجود معاینه فنی خودرو‌ها از استاندارد‌های جهانی را مهم‌ترین چالش در این حوزه دانست.
این کارشناس برنامه ریزی شهری بیان کرد: در حوزه صنعت ساخت و ساز نیز هیچ گونه نظارتی بر چگونگی تولید مصالح ساختمانی و میزان آلاینده تولید شده آن‌ها وجود ندارد؛ و همچنین میزان مصرف سالانه انرژی در ساختمان‌های کشور ۵/۲ برابر میانگین جهانی است.
وی خاطر نشان کرد: لازمه موفقیت در این عرصه، همان مدیریت راهبردی و همکاری همه جانبه دستگاه‌های متولی مدیریت شهری و الزام به اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک است که با مشارکت مردم و گروه‌های مردم نهاد و نظارت مستمر بر آن سبب ارایه راهبرد‌هایی در بهبود کیفیت هوا در کلانشهر‌ها می‌شود.
این کارشناس محیط زیست افزود: که باید با توسعه حمل ونقل عمومی پاک و افزایش سهم آن در سفر‌های شهری و تهیه زیر ساخت‌های آن مانند توسعه خط مترو، خرید و ساخت واگن برای مترو و جلب مشارکت بخش خصوصی در سیستم حمل و نقل اتوبوس رانی سبب گسترش حمل و نقل پاک شد.
مطالبی در پایان تاکید کرد: جلوگیری از تردد وسایل نقلیه آلاینده از طریق اعمال نظارت و سازو کار‌های بازدارنده، تجهیز و گسترش مراکز معاینه فنی و توقف استفاده از وسایل و کامیون‌های آلاینده پیمانکاران خصوصا پیمانکاران شهرداری و انجام اقدامات لازم برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده حمل و نقل عمومی از مجموع برنامه‌های بازدارنده در این حوزه است و هچنین هم پیوندی حمل و نقل و کاربری اراضی شهری و اصلاح تراکنش مشاغل و فعالیت‌ها در کلانشهر‌ها را می‌توان به عنوان الزامی برای مطالعات حمل و نقل برای پروژه‌های شهری جاذب سفر در نظر گرفت که سبب همپوشانی همزمان طرح‌های جامع شهرسازی و طرح‌های جامع ترافیک می‌شود. هچنین استقرار نظام سازمانی شهر الکترونیک و هوشمند سازی شهری را مانند اخذ عوارض استفاده از معابر شهری با راه اندازی سیستم‌های هوشمند، اخذ عوارض از خودرو‌های فرسوده در مناطق مرکزی و پرجمعیت شهر را از جمله موارد در عرصه مدیریت هوشمند آلودگی هوا دانست. پایش آلاینده‌های هوا و منابع مولد آن به همراه برنامه‌هایی مانند تهیه و بروز رسانی فهرست منابع انتشار آلودگی هوا، پایش و پیش بینی روزانه کیفیت هوا و اطلاع رسانی به همراه ترویج احداث ساختمان سبز برای کاهش آلایندگی منابع خانگی مانند الزام به رعایت استاندارد ساختمان‌های سبز و فرهنگ سازی عمومی مانند تشویق هوشمندانه شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و تشویق به استفاده کمتر از خودرو‌های تک سرنشین و آموزش و اطلاع رسانی اهمیت اثرات آلودگی هوا بر سلامت را از فرآیند‌های مهم در برنامه ریزی شهری در ارایه راهبرد‌های موثر بهبود کیفیت هوا عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هوای پاک محیط زیست هوا تهران هوا در کلانشهر ها برنامه ریزی شهری خودرو های فرسوده حمل و نقل عمومی آلاینده ها آلودگی هوا محیط زیست کیفیت هوا خودرو ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۶۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ با بیان اینکه این طرح با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، گفت:این طرح علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضع منابع آلاینده، ارائه راه کار‌های مدیریتی کاهش پیامد‌های محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

علی اصغر طاهری، مراحل انجام طرح را شامل مرحله مطالعات و بررسی کلیات وضع محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکار‌های کاهش آلاینده ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کار‌های مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

آقای طاهری بابیان اینکه دراین اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس