Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@21:20:23 GMT

وزش شدید باد، مهار آتش پارک ملی گلستان را سخت کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۶۶۵۱

وزش شدید باد، مهار آتش پارک ملی گلستان را سخت کرد

محمدرضا کنعانی روز یکشنبه با ارسال گزارشی به خبرنگاران اظهار داشت: گزارش اولیه آتش سوزی پارک ملی گلستان ساعت ۱۶ دیروز شنبه در منطقه دره شمالی بود که بلافاصله محیط بانان، همیاران پارک ملی گلستان و جوامع محلی تنگراه برای اطفای آن به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: حریق در سه نقطه گزارش شد که ۲ نقطه آن محدود در پایین دست و یک نقطه از کف دره شمالی به سمت ارتفاع به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۰۰ متر بود که با هماهنگی فرماندار گالیکش و باتوجه به اینکه وزش باد در منطقه نداشتیم، گروه‌های مختلف توانستند جلوی پیشروی آتش را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: اما از ساعت سه صبح امروز با شروع وزش شدید باد در منطقه، کنترل حریق سخت شد به همین علت ۱۰ گروه واکنش سریع از شهرستان‌های استان به منطقه اعزام شدند که هم اکنون بعضی‌ از آنها به محل آتش سوزی رسیدند.

کنعانی افزود: تلاش داریم با برنامه ریزی منسجم و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها از جمله مناطع طبیعی این آتش سوزی کنترل و مهار شود.

وی اظهار داشت: هفته گذشته نیز ۲ مورد آتش سوزی در منطقه دره شمالی و "زاو" پارک ملی گلستان باعث خسارت سطحی به ۸.۵ هکتار از عرصه جنگلی این پارک شد.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

در همین پیوند سرهنگ حبیب یارادبزی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز اعلام کرد که طی یک هفته گذشته ۹۱ فقره آتش‌سوزی که بیشتر آن نقطه‌ای بود، در عرصه‌های جنگلی استان رخ داد که نتیجه آن، خسارت سطحی به ۷۱ هکتار از منابع خدادادی بود.

عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزهای زیادی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است.

جنگل‌های گلستان با ۴۵۲ هزار هکتار وسعت به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

برچسب‌ها آتش سوزی پارک ملی گلستان جنگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی پارک ملی گلستان جنگل آتش سوزی پارک ملی گلستان جنگل اخبار کنکور پارک ملی گلستان آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آتش‌سوزی در بازار مرکزی بندرعباس

(تصاویر) آتش‌سوزی در بازار مرکزی بندرعباس

دیگر خبرها

  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • بسیج نیروهای امدادی گلستان برای یافتن کودک ۴ ساله
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد
  • (تصاویر) آتش‌سوزی در بازار مرکزی بندرعباس
  • نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار