Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ترنجبین دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است و برای درمان سرفه‌های خشک همراه با داروهای نرم‌کننده سینه و گلو بسیار مفید است.

به گزارش ایسنا، دکتر ساره حسینی گفت: ترنجبین در اثر فعالیت نوعی حشره سخت بالپوش بر روی گیاه خارشتر تولید می‌شود و در طول ماه‌های مرداد تا مهر به حداکثر میزان تراوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خارشتر گیاهی خودرو در خراسان جنوبی بوده که به شرایط کم‌آبی و شوری مقاوم است. ترنجبین یک گلوکومانان است و  عمدتاً از گالاکتوز و اسیدهای اورونیک تشکیل شده‌اند و ساختار پلی ساکارید جاذب آب دارد که نقش فیبر را بازی می‌کند و از دسته ملین‌های اسموتیک به‌حساب می‌آید و دوز معمول مصرف آن ۱۲۲ میلی‌گرم بر کیلوگرم روزانه است.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: ترکیب شیمیایی ترنجبین شامل ۷/۴۷ درصد ملزیتوز ، ۴۴/۲۶ درصد ساکارز، ۶۴/۱۱ درصد فروکتوز، ۴/۱۲ درصد صمغ و موسیلاژ و ۸/۵ درصد خاکستر است. سایر ترکیبات شامل صمغ و موسیلاژ، تانن و املاح مختلف شامل کلسیم، منیزیوم، گوگرد، سیلیسیم و آلومینیوم است.

وی با اشاره به این‌که از آن جا که ترنجبین یک نوع عسل محسوب می‌شود و دارای مواد مغذی زیادی است،‌ در ترکیبات داروها و شربت‌های خون‌ساز به کار می‌رود، افزود: بر طبق تحقیق صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ در مجله Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine بخش محلول در آب ترنجبین حاوی ماکرو مولکول کربوهیدرات با فعالیت‌های مختلف بیولوژیکی و ساختاری است و دارای اثرات تحریک‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: ترنجبین در سیستم‌های درمانی سرطان‌ها در طب ایرانی و سنتی کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارد. این دارو برای کنترل رشد سلول‌های سرطانی نقش زیادی دارد و از آن گذشته مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی به‌خوبی تامین می‌کند. کاربرد آن در علاج سرطان خون به‌ویژه در کودکان برای متخصصین طب سنتی آشکار است. البته باید توجه داشت که برای این منظور ترنجبین در کنار مکمل‌های دیگر دارویی برای علاج سرطان‌ها به کار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر حسینی تأکید کرد: با توجه به خواص درمانی بسیار خوب ترنجبین، فرآوری دارویی آن می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کند. با هدف بهره‌گیری از ظرفیت گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی در جهت کمک به تولید ملی و خلق ثروت، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی آمادگی دارد با بهره‌گیری از توان متخصصین خود در حوزه‌های مختلف علوم کشاورزی و صنایع غذایی با سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای انجام تحقیقات کاربردی روی ترنجبین و ورود آن به صنایع غذایی و دارویی استان همکاری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ترنجبين سرفه درمان سرفه خشک گياهان دارويي جهاد دانشگاهی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۶۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل بیمه سلامت استان در برنامه پرسمان گفت: تا کنون ۴۰۰ هزار نفر از روستائیان، عشایر و ساکنان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان، به صورت رایگان بیمه سلامت شده اند.


اربابی افزود: در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر و سایر اقشار، بیمه شدن بر اساس استعلام و دهک بندی انجام می‌شود که دهک ۱تا۵ رایگان است و بیمه نامه شان به صورت الکترونیک تمدید می‌شود.


وی با اشاره به استقبال کم دهک‌های ۶ تا ۱۰ از بیمه سلامت گفت: تخفیف‌های خوبی برای این دهک‌ها در نظر گرفته شده که می‌توانند استفاده کنند، به طور مثال افراد دهک۶، برای یکسال، تنها بیست درصد حق بیمه‌ی خود یعنی ۳۸۷ تومان را پرداخت می‌کنند.


این رقم برای هر فرد در دهک ۷، ۳۰ درصد حق بیمه اش معادل ۵۸۰ هزار تومان برای یکسال، هر فرد دهک ۸، ۷۷۵ هزار تومان، دهک ۹، ۹۶۹ هزار تومان و برای هر فرد دهک ۱۰ یک میلیون و ۹۳۸ هزار تومان در سال است.

مدیر کل بیمه سلامت استان گفت: هم استانی‌ها می‌توانند با شماره گیری ۱۶۶۶#* از وضعیت بیمه خود استعلام بگیرند که در صورت نداشتن بیمه، می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و خود را بیمه کنند حتی افرادی که از دهک خود اطلاع ندارند و یا دهک شان مشخص نیست نیز می‌توانند بصورت رایگان یکماه زیرپوشش بیمه سلامت قرار گیرند تا وضعیت شان مشخص شود.

اربابی با بیان اینکه افراد برای بهره مندی از مزایای بیمه سلامت باید در اداره کل بیمه سلامت نشان دار شوند افزود: بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیش از ۹۵ درصد مؤسسات درمانی استان قرارداد دارد.


وی با اشاره به حمایت بیمه سلامت از اتباع بیگانه نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه بین بیمه سلامت و سازمان مهاجرت اتباع، این افراد نیز برای داشتن مجوز اقامت یا تمدید آن، باید حتما پوشش بیمه داشته باشند و بیمه برای اقامت آنان جنبه اجباری دارد که در این خصوص می‌توانند زیر پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

دیگر خبرها

  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود