Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام درگاهی گفت: سیاسیون باید دفاع از حکومت و ولایت را در زندگی حضرت زهرا (س) الگوی خود قرار دهند، حضرت فاطمه(س) فدای شخص حضرت علی (ع) نشد بلکه فدای ولایت و جایگاه ولی خدا شد و این درسی بسیار مهم و اثرگذار در جامعه امروز است.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: استکبار ستیزی به عنوان یکی از ویژگی های بارز انبیاء الهی عنوان می شود و این امر در شخصیت جامع و کامل حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت و رهبری تا جایی پیش رفت که حضرت زهرا (س) جان خود در این راه فدا کردند در همین رابطه گفتگوی با حجت الاسلام «میثم درگاهی»، امام جمعه حسن آباد فشافویه به شرح زیر ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

آیا حضرت زهرا(س) می تواند الگوی مردان باشند؟

وجود نازنین حضرت زهرا (س) اسوه و الگوی تمام زنان عالم در عصر خود و عصر امروز و حتی در آینده هستند. حضرت زهرا (س) اسوه ای تمام عیار برای تمام انسان ها و حتی برای تمام ائمه معصومین (ع) است و در روایات گوناگون در روایت امام حسن عسکری (ع) می فرماید: «نَحْنُ حُجَةُ اللّه‏ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمَةُ حُجَّةُ ‏اللّه‏ِ عَليَنا»؛ (1) ما حجّت خدا بر آفريدگانش هستيم، و فاطمه، حجّت خدا بر ما

 حضرت زهرا (س) به عنوان حجت الله علی الحجج معرفی می شود و در روایتی دیگر امام زمان (عج) می فرمایند «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ» «الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا «سلام الله علیها») است»

 

 

در وجود حضرت زهرا (س) ویژگی هایی وجود دارد که برای من امام زمان (عج) به عنوان اسوه است. حضرت زهرا (س) نه تنها الگوی عصر خود و زنان عالم بلکه الگوی تمام بشریت در تمام ابعاد زندگی و وجودی است و این ابعاد شامل سیاسی، عبادی و حکومتی است. لقب ام ابیها که پیامبر گرامی اسلام بارها به حضرت زهرا (س) نسبت داده اند، این لقب نشات گرفته از یک عاطفه پدری و دختری نیست که از روی لطف و محبت حضرت زهرا (س) به پیامبر گرامی اسلام به کار برود بلکه ام در عربی تنها به معنی مادر نیست بلکه به معنی اساس و بنیان است و وقتی حضرت زهرا (س) لقب ام ابیها را می گیرند یعنی بنیان دین پیامبر گرامی اسلام در وجود حضرت زهرا (س) است و این همان تفسیر حدیث لولاک است. در حدیث قدسی لولاک خداوند میفرماید: «یـا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَهُ لَما خَلَقْتُکُما»؛ "هان اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمى ‏آفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمى ‏آفریدم". این حدیث ثابت می کند که حضرت زهرا (س) اسوه تمام عالم است و در تمام حوزه ها وجود مقدس حضرت زهرا (س)  خصوصیاتی دارد که این ویژگی ها در تمام دوره ها الگویی تمام عیار است.

 

با توجه به زندگی حضرت زهرا(س) ویژگی یک فرد سیاستمدار در جامعه امروز چیست؟

در عرصه حکومت و سیاست با توجه به زندگی حضرت زهرا (س) یکی از ویژگی های فرد سیاستمدار در جامعه امروز دفاع از حکومت و حاکم اسلامی و ولی خداست. حضرت زهرا (س) با قیام فاطمی این گونه وارد مبارزه در میدان ولایت شدند یعنی اگر شخصی در جامعه امروز ما سیاسی باشد، الگویش حضرت زهرا (س) است زیرا مرد سیاست باید دو ویژگی را داشته باشد ابتدا تماما و کمالا نگاهش به حکومت اسلامی و دفاع از ولایت باشد. حضرت زهرا (س) نیز  در حکومت اسلامی دفاع از ولی را می دید و آنجا که نیاز بود، دفاع از ولی را به کار می برد و در جایی که نیاز به محافظت از حکومت بود و علی را به عنوان مولای خود و ولی الهی می دید، فرمود علی جان شما باید بنشینید و من باید قیام کنم. در اینجا حفظ حضرت علی (ع) حفظ اصل حکومت و شجره طیبه اسلام است که این درسی بسیار مهم است و تمام سیاسیون باید این دو ویژگی را در خود داشته باشند.

 

مهمترین ویژگی سیاسیون در جامعه امروز با توجه به زندگی حضرت زهرا(س) چیست؟

 سیاسیون باید دفاع از حکومت و ولایت را  در زندگی حضرت زهرا (س) الگوی خود قرار دهند. گاهی نیاز است برای حمایت از حکومت و ولایت خود را فدا کنیم، مانند حضرت زهرای مرضیه (س) که خود را فدا کرد، سیاسیون نیز باید این گونه باشند و خود را فدای ولی خدا کنند. حضرت زهرا (س) فدای شخص حضرت علی (ع) نشد بلکه فدای ولایت و جایگاه ولی خدا شد و این درسی بسیار مهم و اثرگذار در جامعه امروز است.

 

چه توصیه ای به مردان و زنانی که در عرصه سیاست جامعه وارد شده اند، دارید؟

توصیه من به تمام کسانی که پا به عرصه نظام کلان مقدس جمهوری اسلامی دارند این است که هر چقدر مسئولیت و جایگاه آنها بالاتر باشد، درصد خطا و اشتباه آنها بالاتر است لذا هر چقدر مسئولیت انسان بالاتر رود، باید ارتباطش با خدا قوی تر شود. اگر ارتباط قوی نباشد و خدا به انسان درجه فرقان (تشخیص حق از باطل) ندهد، احتمال سقوط و هبوط بسیار زیاد است؛ به همین دلیل است که رهبر انقلاب بارها تاکید کردند که کسانی که می خواهند در عرصه سیاسی و حکومتی نظام مقدس جمهوری  اسلامی که یک شجره طیبه و نظام الهی حرکت کنند در نظام الهی باید تمام اقدامات الهی باشند و کسانی وارد شوند که ارتباط آنها با خدا قوی تر باشد. این توصیه در بیانات امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب بارها عنوان شده و بارها تاکید کردند که مسئولان و مدیران ارتباط خود را با خدا قوی تر کنند زیرا خداست که تلطیف قلوب و نصرت می دهد و او را به درجه فرقان می رساند.

 

شجاعت در میان سیاسیون چه نقشی ایفا می کند؟

توصیه دیگر آن است که مسئولان باید شجاع باشند. سیاسیون و مدیران باید از این ویژگی برخوردار باشند. شجاع بودن یعنی اینکه وقتی انسان ارتباطش با خدا قوی شد و پشتوانه او قدرت لایزال الهی قرار گرفت و تکیه گاه او خدا شد، دیگر از قدرت های مادی نمی هراسد و در مقابل آنها سر تسلیم فرود نمی آورد. ویژگی بعدی این است که این افراد باید استکبارستیز باشند، فلسفه ارسال رسل و انزال کتب از صدر آدم تا امروز و قیامت یک چیز بیشتر نیست و آن استکبارستیزی است. تمام انبیای الهی آمدند و تمام کتب الهی نازل شد برای اینکه مردم با 2 استکبار بجنگند اول استکبار درونی و دوم استکبار بیرونی. استکبار درونی هوای نفس است و استکبار بیرونی مستکبرانی هستند که امروز بر گرده مستضعفان نشسته اند و ظلم می کنند. انسانی که می خواهد مدیر نظام الهی باشد باید استکبارستیز باشد.

 

آیا ویژگی استکبار ستیزی در میان انبیاء الهی وجود دارد؟

این ویژگی در مورد انبیاء الهی نیز صدق می کند. پیامبر گرامی اسلام قبل از آنکه به مقام نبوت برسند به عنوان محمد امین در میان قوم قریش مشهور بودند اما وقتی به درجه نبوت نایل شده و مامور به تبلیغ دین شدند، تمام قریش با او مخالفت کردند زیرا پیامبر استکبارستیز بود و این ویژگی اصلی مدیران در نظام اسلامی است. موسی کلیم الله، عیسی نبی الله و تک تک انبیاء از این ویژگی برخوردارند. وجود مقدس ائمه معصومین (ع) نیز همین گونه است. مدیر نظام الهی و حکومت الهی باید استکبارستیز باشد و نمی توانیم بگوییم که ما مدیر هستیم اما روحیه مبارزه با استکبار را نداریم.

 

رویکرد استکبار در مقابل با اسلام چیست؟

 استکبار هرگز با ما آشتی نخواهد کرد نه با مذاکره نه با مصالحه نه با دیپلماسی. استکبار با هیچ چیزی با ما آشتی نمی کند، استکبار ذاتا با ما تفاوت دارد و هرگز با ما آشتی نمی کند. نص صحیح قرآن این است" وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ " یهود در این آیه یهودیان نیستند الف و لام قید شده در این آیه ذکری است یعنی یهودیان آن زمان کسانی هستند که مستکبرند یعنی هرگز هرگز مستکبران از شما راضی نخواهند شد زیرا لن در ابتدای این آیه به معنای نفی ابد است و آنها هرگز از ما راضی نخواهند شد و وقتی آنها از ما رضایت ندارند، ما باید روحیه استکبارستیزی داشته باشیم. ساده لوحی، ابلهی، خامی و کم فهمی است که ما فکر می کنیم می توانیم با استکبار مصالحه و یا مذاکره کنیم.  مذاکره ای وجود ندارد، مذاکره نشدنی است.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیاسیون حضرت زهرا ولایت پیامبر گرامی اسلام زندگی حضرت زهرا جامعه امروز حضرت زهرا س خدا قوی نظام الهی ویژگی ها ولی خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • خشونت در دانشگاه‌های آمریکا برای حفظ آبرو است
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • اوسمار: انرژی مثبتی برای شکست سپاهان داریم
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند