Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگرچه شیوع بیماری کرونا موجب شد تا فعالیت‌های حضوری کانون‌های مساجد تعطیل شود، اما در این شرایط چراغ کتاب و کتابخوانی در کانون روستایی «فاطمه‌ها» همچنان روشن است چنان‌که ایده جالب راه‌اندازی کتابخانه «صوتی» را اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، توجه به کتاب و ترویج کتابخوانی به اندازه ای اهمیت دارد که می توان از یک روستای کوچک شروع کرد و به شهرت جهانی دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کتابخانه فاطمه ها» در یکی از روستاهای جنوب کرمان فضایی کوچک اما ساده و سرشار از صمیمت است که با دستان پرمهر در گسترش کتابخوانی فعالیت می کند.

 

«کتابخانه فاطمه‌ها» در سال 1389 با سه عضو در روستای روستای دهکهان از توابع کهنوج کرمان تاسیس شد. به دلیل آنکه سه عضو اولیه این کتابخانه فاطمه نام داشتند، این اسم برای این کتابخانه انتخاب شد. این کتابخانه در ابتدای فعالیت در یک اتاق ۹ متری گلی و خشتی دایر شد، اما بعدها که شهره جهانی یافت، گسترش پیدا کرد. روستای دهکهان در سال ۹۳ به دلیل فعالیت این کتابخانه به عنوان روستای دوستدار کتاب از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر یونسکو انتخاب شد.

 

 

 

 

«فرزاد میرشکاری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه راه‌اندازی این کتابخانه‌ در روستای جنوب کرمان توانسته تأثیر مثبت و چشم‌گیری در فضای اجتماعی روستای دهکهان داشته باشد. اظهار کرد: رسانه‌ای شدن کتابخانه «فاطمه‌ها» به توسعه آن کمک کرد، به طوری که در حال حاضر کتابخانه «فاطمه‌ها» دارای 12 هزار جلد کتاب است و از لحاظ دیگر امکانات کتابخانه‌ای همچون قفسه، رایانه مجهز است و حتی شعبه‌هایی از این کتابخانه در روستاهای اطراف  تأسیس شده است که این شعب نیز به صورت خودجوش اداره می‌شوند.

 

موسس کتابخانه «فاطمه ها» افزود: به دلیل آنکه این کتابخانه در سطح ملی و بین المللی مطرح شده بود، به همین دلیل نیاز بود، که این کتابخانه در جایی به ثبت برسد، به همین دلیل در سال 90 از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوبکرمان مجوز فعالیت کانون«فاطمه ها» را دریافت کردیم و پس از آن مورد حمایت های قابل توجه از سوی این مجموعه در برنامه های فرهنگی، ایده ها و برنامه ها شدیم. همچنین با حمایت این مجموعه کتابخانه بزرگ‌تری در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) روستا با وسعت 80 متر بنا کردیم و اکنون کتابخانه با۵۰۰ عضو فعالیت می کند.

 

 

 

 

در سال 93 که اولین دوره انتخاب «روستاهای دوستدار کتاب» برگزار شد، از کتابخانه‌های روستایی خواسته شد که طرح‌های کتابخوانی را با مستنداتی به این جشنواره ارسال کنند و کتابخانه «فاطمه‌ها» به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت. در سالهای گذشته نیز این کتابخانه با حضور مداوم در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران برکاتی بسیاری را شامل کتابخانه کرد.«میرشکاری» با بیان اینکه حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب که در سالهای گذشته برگزار شد، فرصتی برای معرفی فعالیت های این کتابخانه بوده است،گفت: از این طریق بسیاری از کتابخانه ها با دستاوردهای کتابخانه« فاطمه ها» از نزدیک آشنا و حتی ناشران متعددی وارد مذاکره با ما برای اهدای کتابهای خود به کتابخانه شدند.

 

از همان ابتدای تاسیس کتابخانه، ایده کار فرهنگی به صورت خودجوش در ذهن بچه‌ها و اعضای کتابخانه بوده است و در حال حاضر که کتابخانه و کانون از امکانات خوبی برخوردار است،این ایده ها اجرایی می شود و خوشبختانه بسیاری از روستاها از بسیاری از ایده های این کانون الگوبرداری می کنند، مدیر کانون فرهنگی هنری« فاطمه ها» با اشاره به اینکه تاکنون ۳۳ ایده از سوی این کانون اجرا شده است، گفت: با ایجاد صندوق ایده ها سعی کردیم که در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی کارآفرینی طرح ها و ایده ها را جمع آوری و ایده های موفق را اجرا کنیم. ضمن اینکه در تلاش هستیم که کتاب«ایده های موفق» که پیرامون پرورژهای فرهنگی در روستا است را به چاپ برسانیم.

 

ایده راه‌اندازی «کافه گفت ‌و گو» و «کتابخانه صوتی» 

از آنجایی که شیوع بیماری ویروس کرونا موجب شده تا فعالیت های حضوری کانون های فرهنگی هنری مساجد تعطیل شود، اما در این شرایط چراغ کتاب و کتابخوانی در کانون فرهنگی هنری«فاطمه ها» همچنان روشن است و این کتابخانه ایده جالب راه‌اندازی کتابخانه «صوتی» را در این روزها مورد توجه قرار داده است، به گفته موسس کتابخانه «فاطمه ها» این ایده که با استقبال بسیاری از اقصی نقاط کشور روبرو شده به این شکل است که کتابخانه صوتی «فاطمه‌ها» در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف فعالیت هر هفته یک کتاب صوتی را با اجرای بهترین گویندگان کشوری برای مخاطبان و اعضای کتابخانه منتشر می کند و این کتاب های صوتی به صورت قانونی از سایت کتابخانه گویا رادیو ایران دانلود می شود.

 

 

 

 

 

احیای صنایع دستی دوهزار ساله روستا

 

ایده راه‌اندازی«کافه گفت ‌و گو» به منظور گسترش تعامل فرهنگی بین اعضای کتابخانه و «کافه آموزش» با هدف برگزاری دوره های آموزش مهارت های زندگی به صورت مجازی برای اعضای کتابخانه از دیگر ایده هایی بوده است که در کتابخانه مورد توجه قرار گرفته است. در کنار گسترش فرهنگ کتابخوانی،کانون «فاطمه ها» توانسته اقدامات دیگری برای مردم روستا انجام دهد تا به اقتصاد مردم کمک کند و با فراهم کردن زمینه گردشگری فرهنگی در این روستا، صنایع دستی مردم بومی که میراث دو هزار ساله روستا است را احیا کند.

 

 مدیر کانون فرهنگی هنری «فاطمه ها» با اشاره به اینکه تعدادی از اعضای این کانون از زنان خانه دار هستند، افزود: به همین جهت تعدادی از اعضای کانون «فاطمه ها» که از زنان خانه هستند و برای پر کردن اوقات فراغت خود با مراجعه به کتابخانه «فاطمه ها»، کتاب امانت گرفته و در خانه مطالعه می کردند و از آنجایی که این خانم ها در خانه هیچ مهارت و حرفه ای نداشتند، تصمیم گرفتیم که با آموزش مهارت های کارآفرینی نظیر صنایع دستی، علاوه بر ایجاد یک تفریح و سرگرمی سالم در خانه، از طریق راه اندازی مشاغل خانگی آنها را به کسب در آمد ترغیب کنیم، به همین جهت با همکاری ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان اقدام به برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی حصیربافی و سبدبافی برای آنها کردیم. در حال حاضر صنایع دستی تولید شده از این بانوان به صورت حضوری و حتی مجازی به فروش می رسد و درآمد خوبی نیز  از این طریق عاید خانواده ها می شود. 

 

پخت نان محلی و توزیع در فروشگاهها یکی دیگر از مشاغلی است که به همت این کانون در روستا ایجادشده است. مدیرکانون «فاطمه ها» با اشاره به اینکه از این طریق هشت نفر از بانوان روستا صاحب کار شده اند، گفت: دو نفر از بانوان مسئول جمع آوری هیزم و دو نفر مسئول پخش به فروشگاهها برای فروش هستند و مابقی مشغول پخت نان هستند، ضمن اینکه با توجه به توانمندی های بانوان این روستا، تهیه محصولات خانگی و ترشی جات نیز توسط بانوان روستا انجام می شود و ما نیز محصولات تهیه شده را در فروشگاه آنلاین کانون به فروش می رسانیم.

 

 یکی دیگر از طرح های کانون« فاطمه ها» مشارکت در ایجاد جنگلی در روستای دهکهان است که در آن درختان بومی به ویژه نخل کاشته می شود.پروژه جنگل کاری از سال ۱۳۹۷ با کاشت ۳۰ نهال درخت انجیر در قالب طرح درخت و کتاب در روستای دهکهان آغاز شد، به گفته میرشکاری در اسفند سال ۱۳۹۸ نیز به مناسب تولد یکی از اعضای افتخاری کتابخانه «فاطمه ها» ۲۰ درخت پرتقال کاشته شد و کلیه هزینه های کاشت این نهال ها، توسط این عضو کتابخانه پرداخت گردید. همچنین برخی از افراد هم به جای برگزاری مراسم ختم برای امواتشان هزینه های این مراسم را صرف کاشت نهال می کردند.

 

 

 

 

جشنواره «رایحه صلح»

 نخستین جشنواره سراسری دوسالانه داستان کوتاه «رایحه صلح» به میزبانی کانون فرهنگی هنری« فاطمه ها» را از دیگرطرح های این کانون می توان نام برد.  نخستین دوره این جشنواره امسال در ۲ بخش آزاد و ویژه به صورت سراسری برگزار می شود.میرشکاری گفت: بخش ویژه نخستین جشنواره داستان« رایحه صلح» با موضوع خشونت علیه زنان و کودکان است که امیدواریم آثار ارزشمندی با این موضوع به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، تا برپایی این رویداد ادبی موجب برپایی صلح، گفت و گو و کاهش خشونت علیه زنان و کودکان در خانواده های مناطق مختلف کشور شود.

 

ضیافت فرهنگی اسفند

در حال حاضر تمرکز فعالیت ها کانون« فاطمه ها» توسعه گردشگری فرهنگی در این روستا است به گفته مدیر این کانون فرهنگی هنری با در نظر گرفتن ظرفیت های روستا و با توجه به اینکه ماه اسفند در این روستا یکی از ماههای بسیار خوب و هوا معتدل و فصل برداشت درخت مرکبات و جوانه زدن نحل ها است، به همین جهت درصدد هستیم که طرح «ضیافت فرهنگی» را در اسفند ماه را اجرا کنیم و برای اجرای این طرح ظرفیت پذیریش ۵ هزار نفر گردشگر فرهنگی را داریم تا زمینه رونق اقتصادی و گردشگری در این روستا فراهم شود که البته این طرح سه سال است به صورت آزمایشی اجرا می شود و منافع خوبی برای روستا به همراه داشته است.

 

فعالیت های کانون «فاطمه ها»می تواند الگویی باشد برای دیگر افرادی که می خواهند کار فرهنگی بویژه در زمینه کتاب و کتابخوانی انجام دهند، تا هر وقت نیاز شد،کار را شروع کنند،حتی از یک فضای کوچک و بدون امکانات و حمایت های دولتی.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: بچه های مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون فاطمه ها کانون فرهنگی هنری کانون های مساجد اعضای کتابخانه حال حاضر راه اندازی صنایع دستی فعالیت ها فاطمه ها ایده ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود