Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:59:20 GMT

ریزگردها آسمان بجنورد را خاکی کرده است

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۷۶۵۸

ریزگردها آسمان بجنورد را خاکی کرده است

ریزگردها، بیش از یک هفته است که در آسمان بجنورد جولان می دهند که این وضعیت موجب تعجب ساکنان این خطه کوهستانی شده است و مسوولان استان می گویند علت اصلی آلودگی هوا مربوط به خیزش گردو غبار است، البته گفته می شود بخشی از آلودگی هوای بجنورد ناشی از آلودگی گازی و تردد خودروها در شهر است. 

در روزهای گذشته میزان آلایندگی ها در بجنورد، شاخص کیفیت هوا را تا حدی کاهش داد که حتی از پایتخت هم بیشتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برخی از مسوولان استان  شن و نمک های پاشیده در برف اوایل دی ماه را که اکنون خشک شده، سبب ایجاد گرد و غبار می دانند و این مشکل با تردد خودروها دو چندان می شود و نفس ها را بند می آورد.

برخی هم می گویند که ۲۰۰ هزار مترمربع از معابر این شهر خاکی است و این وضعیت هم یکی از دلایل خیزش گردوغبار در این شهر است.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که خیزش گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اکنون در اطراف شهر بجنورد واحدهای آلاینده نظیر سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت فعال است که باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند. 

وزش باد دیروز و دیشب، مرهمی بر آسمان زخم خورده از ریزگردها شده است اما هنوز نتوانسته است در این کارزار، گردوخاک این ریزگردها را بخواباند. 

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.

هوا امروز هم ناسالم برای گروه های حساس 

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس داده های ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مرکز استان، شاخص سنجش آلودگی در هفت روز گذشته بر مدار ناسالم بوده است.

جواد عمارلو اظهار داشت: امروز شاخص کیفی هوای بجنورد ۱۱۰ ثبت شده است که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

وی افزود: وزش باد تا حدی بر کاهش میزان گرد و غبار در آسمان شهر تاثیر داشته است اما در صورت پایدار بودن هوا، احتمال می رود در روزهای آتی هم هوای بجنورد برای گروه های حساس، ناسالم شود.  

کارشناسان می گویند گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اکنون در اطراف شهر بجنورد واحدهای آلاینده نظیر سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت فعال است که باید خارج از حریم شهر منتقل شود

سنگ شکن ها عامل اصلی گردوخاک 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره گفت: ۱۵ واحد سنگ شکن در اطراف شهر بجنورد وجود دارد که باید به خارج از حریم شهر منتقل شوند، انتقال این واحدهای آلاینده سال های سال مطرح بوده اما محقق نشده است.

حسین هراتی اظهار داشت: باید مکان مناسب و زیرساخت ها برای انتقال سنگ شکن ها مهیا باشد، هنوز مکان مناسب برای انتقال این واحدها جانمایی و نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه هنوز میزان تاثیر فعالیت سنگ شکن ها بر آلودگی هوای بجنورد به صورت متقن اعلام نشده است افزود: اعتقاد داریم علت اصلی و مهم آلودگی فعالیت این واحدها است. 

وی گفت: در روزهای اخیر پایداری هوا و پدیده وارونگی دما سبب شده تا آلودگی هوا ماندگار باشد، اما هنوز برای محدود کردن فعالیت سنگ شکن ها تصمیم گیری نشده است.

هراتی افزود: یکی دیگر از علت های آلودگی هوای بجنورد، گردوغبار ناشی از شن و نمک های پاشیده شده در معابر شهر است، شهرداری برای آب کردن برف نسبت به شن و نمک پاشی معابر اقدام کرده است، اکنون که این شن و نمک خشک شده، با تردد خوروها گرد و خاک راه می افتد و هوا را غبارآلود می کند. 

 شهرداری برای آب کردن برف نسبت به شن و نمک پاشی معابر اقدام کرده است، اکنون که این شن و نمک خشک شده، با تردد خوروها گرد و خاک راه می افتد و هوا را غبارآلود می کند

وی با بیان اینکه یکی دیگر از علت آلودگی هوا معابر خاکی در شهر است گفت: معابر خاکی در شهر بجنورد، زیاد است، این معابر با بارندگی ها گل می شود و با تردد خودروها به هسته مرکزی منتقل می شود، با خشک شدن این گل و لای و با تردد خودروها در معابر خاکی گرد و خاک ایجاد می شود. 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره نقش اتوبوس های فرسوده در آلودگی هوای بجنورد گفت: اتوبوس های دودزا یکی از منابع آلاینده هوای شهر بجنورد است که انتظار می رود شهرداری نسبت به نوسازی ناوگان و رفع دودزایی اتوبوس ها اقدام کند.

شهرداری دودزایی اتوبوس ها را رفع نکرد

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد هم در این باره گفت: بارها با شهرداری و نیز نهادهای مربوط مکاتبه شده و خواستار رسیدگی به موضوع شده ایم اما هنوز شاهد تردد اتوبوس های دودزا در مرکز استان هستیم.

محمد خالقی اظهار داشت: پیش از این مصوب شده بود که شهرداری این شهر نسبت به معاینه فنی اتوبوس های خط واحد و رفع آلایندگی آن اقدام کند که این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری، متولی و مسوول جلوگیری از بروز مشکل آلودگی هوا است، اما اتوبوس های خط واحد در شهر، به شدت دودزا است.

وی اظهار داشت: شمار بسیار زیادی از اتوبوس های شهرداری، معاینه فنی ندارند اما برخورد با این تخلف، تاکنون بازدارنده نبوده است و این ناوگان همچنان بدون برگ معاینه فنی، در شهر تردد دارند.

خالقی افزود: برخی از ملاحظه کاری ها سبب شده تا ما هم از اهرم های قانونی برای مکلف کردن شهرداری به دریافت برگ معاینه فنی استفاده نشود، اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی و مورد نیاز مردم است و با توجه به کمبود اعتبار شهرداری، در این زمینه سخت گیرانه رفتار نشده است. 

شمار بسیار زیادی از اتوبوس های شهرداری، معاینه فنی ندارند اما برخورد با این تخلف، تاکنون بازدارنده نبوده است و این ناوگان همچنان بدون برگ معاینه فنی، در شهر تردد دارند

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد خاطرنشان کرد: پلیس راهور مکلف است از تردد اتوبوس های خط واحد که برگ معاینه فنی ندارند، جلوگیری کند. 

شست و شوی خیابان های بجنورد 

شهردار بجنورد درباره تاثیر  گفت: شست‌وشوی معابر هسته مرکزی شهر با هدف کاهش میزان آلایندگی هوا آغاز شده است که این کار تا پایان هفته ادامه دارد.

هادی زارعی اظهار داشت: شست و شوی خیابان ها از این رو در دستور کار قرار گرفت که اعلام می شود علت اصلی کاهش کیفیت هوای بجنورد، گرد وغبار است. 

وی تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان اعلام کرده است شن و نمک پاشی اوایل دی ماه که برای آب کردن برف و یخ انجام شده، اکنون سبب آلودگی هوا شده است.

زارعی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه شن و نمک با خاک مخلوط بوده است گفت: در این باره بررسی ها انجام شده است اما وجودخاک در شن مورد تایید ما نیست. 

وی افزود: شست و شوی معابر تا یک هفته تداوم دارد و روزانه سه، چهار معبر اصلی شسته می شود تا گرد و غبار از شهر زدوده شود. 

شهردار بجنورد خاطرنشان کرد: به علت تداوم سرمای دی ماه، امسال علاوه بر معابر اصلی، برخی از معابر فرعی بجنورد شن و نمک پاشی شده است. 

وی درباره تاثیرآلایندگی اتوبوس های فرسوده بر کاهش کیفیت هوا گفت: بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان، آلودگی هوا که اخیر ایجاد شده، ناشی از گرد و غبار است و تاثیر تردد خودروها و اتوبوس ها در آن  خیلی زیاد نیست.

وی افزود: با شیوع کرونا تردد خودروها در شهر کمتر شده و ساعت فعالیت اتوبوس ها هم کاهش یافته است، البته تاثیر تردد اتوبوس های دودزا در آلودگی هوا صفر نیست و این ناوگان باید نوسازی شود اما اکنون مشکل، گرد و غبار است. 

شهردار بجنورد گفت: تاکنون شمار کمی از ناوگان اتوبوسی در شهر دارای تاییدیه معاینه فنی هستند.

۱۵ هزار هکتار کانون گرد و غبار 

تماس های چند روزه خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره کانون های گرد و غبار در استان به نتیجه نرسید اما او  پیش از این گفته بود که بیش از ۱۵ هزار هکتار کانون و گرد و غبار در مناطق تحت مدیریت  این اداره کل شناسایی شده است که در معرض فرسایش بادی است. 

مهدی اله پور با بیان اینکه شدت آلودگی و غلظت گرد و غبار در این کانون ها، کم و متوسط است افزود: تنها کانون گرد و غبار با شدت متوسط در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم است که بیش از پنج هزار هکتار وسعت دارد. 

وی با بیان اینکه این کانون، بخش هایی از شهرستان های جاجرم و اسفراین را تحت تاثیر قرار می دهد خاطرنشان کرد: شناسایی کانون های گرد و غبار در میاندشت، نتیجه مطالعاتی است که در سطح ملی و در ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار کشور  انجام شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: کانون های گرد و غبار با شدت کم نیز در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم شناسایی شده که بیش از ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد و این کانون، بر بخش هایی از شهرستان های جاجرم و اسفراین تاثیر می گذارد.

یک هفته هوای ناسالم 

کیفیت هوای بجنورد از یک هفته پیش، روزهای متوالی بر مدار ناسالم بوده است، دیروز وزش باد به هوای بجنورد روی خوش نشان داد و اندکی از آلاینده ها را با خود برد، اما هوا در این شهر همچنان آلوده است. 

دیروز میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفی هوا در مرکز استان، ۱۲۳ و ناسالم برای گروه های حساس بود. 

کیفیت هوای بجنورد از یک هفته پیش، روزهای متوالی بر مدار ناسالم بوده است، دیروز وزش باد به هوای بجنورد روی خوش نشان داد و اندکی از آلاینده ها را با خود برد، اما هوا در این شهر همچنان آلوده است

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.   

هوای بجنورد در دیماه امسال ۶ روز پاک، ۱۰ روز سالم، هفت روز برای گروه های حساس ناسالم و سه روز ناسالم برای تمام گروه ها را به خود دیده است.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست استان مستقر است. 

برچسب‌ها بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی آلودگی هوا خراسان شمالی واحدهای آلاینده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی آلودگی هوا خراسان شمالی واحدهای آلاینده اخبار کنکور اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ناسالم برای گروه های حساس آلودگی هوای بجنورد واحدهای آلاینده برگ معاینه فنی تردد خودروها گرد و غبار شن و نمک پاشی هزار هکتار آلودگی هوا شهر بجنورد سنگ شکن ها کیفیت هوا اتوبوس ها کانون ها یک هفته وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

سنجش کیفیت هوا، امروز (سه‌شنبه) با قرار گرفتن روی شاخص ۸۰ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوای اصفهان امروز در ساعت منتهی به ۱۱:۰۰ صبح با قرار گرفتن روی شاخص ۸۰ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خرازی با شاخص ۱۵۱ ناسالم (قرمز)، احمدآباد با شاخص ۱۱۶ ناسالم (نارنجی) و پروین با شاخص ۶۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

امروز همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان در خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۴، انقلاب با شاخص ۶۳، پارک زمزم با شاخص ۸۱، دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۰، رهنان با شاخص ۷۲، زینبیه با شاخص ۸۰، سپاهان‌شهر با شاخص ۸۳، فرشادی با شاخص ۶۲، فیض با شاخص ۷۴، کاوه با شاخص ۸۰، کردآباد با شاخص ۷۰، میرزاطاهر با شاخص ۵۳، ولدان با شاخص ۷۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، ایستگاه‌های سجزی، خمینی‌شهر، کاشان، قهجاورستان، نجف‌آباد، مبارکه و شاهین‌شهر است که شاخص کیفی هوا قهجاورستان با شاخص ۱۴۰ ناسالم (نارنجی)، سجزی با شاخص ۹۳، مبارکه با شاخص ۸۳، خمینی‌شهر با شاخص ۷۸، شاهین‌شهر با شاخص ۵۸ و کاشان با شاخص ۸۶ سالم (زرد)، نجف‌آباد با شاخص ۳۰ در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد. ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهرهای زرین‌شهر، و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 747199

دیگر خبرها

  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • هوای البرز گرم می‌شود
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت + فیلم
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت
  • (ویدئو) آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد