Web Analytics Made Easy - Statcounter

صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم امام علی (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات و با مشارکت ایرانیان احداث شده است تا در جوار حرم علوی نام صدیقه کبری (س) احیا شود.

به گزارش مشرق، صحن حضرت زهرا (س) در ضلع غربی حرم امیرالمؤمنین (ع) تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین(ع) به همت ستاد بازسازی عتبات و با مشارکت ایرانیان طراحی و احداث شده است تا در جوار حرم امام علی (ع)، نام صدیقه کبری (س) احیا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحن حضرت زهرا (س) در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی طراحی و از اوایل دهه ۹۰ روند اجرایی آن آغاز شد که هم‌اکنون بخش زیارتی این صحن با مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع شامل مصلای بزرگ در سه طبقه است که تمامی خدمات رفاهی همچون مهمانسرا و سرویس بهداشتی و غذاخوری در آن در نظر گرفته شده است که در سال‌های اخیر با توجه به افزایش جمعیت زائران اربعین محل بیتوته زائران بود و روزانه هزاران زائر با حضور در حرم علوی در صحن حضرت زهرا (س) پذیرایی می‌شدند.

بخش غیرزیارتی نیز با مساحت ۱۲۰ هزارمترمربع شامل موزه، کتابخانه، ساختمان اداری و پارکینگ نیز احداث شده است. کتابخانه حرم علوی با ظرفیت بیش از یک میلیون جلد کتاب و نسخ خطی به عنوان یکی از بزرگترین موزه‌های اعتاب مقدسه عراق به شمار می‌رود که از چندین طبقه تشکیل شده و در آن کارگاه ترمیم نسخ خطی وجود دارد و اشعار فارسی نیز در بخشی از دیوارهای بالایی طبقات نقش بسته است.

موزه آستان قدس علوی نیز در فضای صحن حضرت زهرا در بخش غربی حرم امیرالمؤمنین (ع) قرار دارد که این‌موزه نیز در سه طبقه و با مساحتی بالغ بر سه هزار مترمربع ساخته شده است.

صحن حضرت زهرا (س) با معماری ایرانی اسلامی و منحصر به فرد در جوار حرم امام علی (ع) این آستان مقدس را بیش از ۲۰ برابر توسعه داده است. البته توسعه حرم علوی در قالب صحن حضرت زهرا (س) قرار بود حدود دو سال گذشته اتمام و به بهره‌برداری برسد که با توجه به برخی مشکلات و تغییرات و پس از آن شیوع کرونا روند تکمیل این صحن به تعویق افتاد.

طرح توسعه حرم علوی از ابتدای شیوع کرونا تا حدود هفت ماه تعطیل بود و امکان اعزام نیروهای ستادی و مهندسان کشورمان به عراق وجود نداشت که در نهایت محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات از موافقت طرف عراقی به اعزام نیروها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و ازسرگیری توسعه حرم علوی و تکمیل صحن حضرت زهرا (س) خبر داد.

با این وجود هم‌اکنون حدود ۳۵۰ ایرانی در صحن حضرت زهرا (س) مشغول به فعالیت هستند و روند تکمیل بخش زیارتی از روشنایی تا پله برقی و امکانات برای زائران و بخش غیرزیارتی در حال انجام است.

علاوه بر این، نصب شیشه‌های ضدگلوله، نورپردازی محوطه بیرونی و ۴۰ درصد از حوض‌های میانی در فضای بیرونی صحن تکمیل شده است و به نظر می‌رسد روند تکمیل صحن حضرت زهرا (س) تا اربعین سال آینده به اتمام برسد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی حضرت زهرا ایرانیان امام علی ع احیا نجف اشرف حرم امام علی ستاد بازسازی عتبات حرم علوی آستان مقدس عراق ایرانی اسلامی حرم امیرالمؤمنین ع صحن حضرت زهرا جوار حرم حرم علوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۹۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است

به گزارش خبرنگار مهر، علی نیک بخت ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: تسهیل‌گران و مجریان شهرستان‌های هدف بنیاد علوی در استان تا نیمه دوم اردیبهشت ماه بعد از گذراندن مراحل مختلف آزمون، ارزیابی شایستگی و مصاحبه تخصصی و فنی توسط بنیاد علوی انتخاب و معرفی می‌شوند.

وی بیان داشت: تدوین سند توسعه استان در بخش‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در راستای توانمندسازی مناطق محروم استان انجام می‌شود.

نیکبخت اظهار داشت: توسعه و ارتقای سلامت در استان با اقدامات پیشگیرانه و حضور مؤثر و اهرمی در توسعه نوآوری‌های نوین سلامت اقشار ضعیف، در دستور کار مجموعه‌ی بنیاد علوی است و سومین مأموریت بنیاد، ارتقای عدالت آموزشی با تاکید بر جمعیت دانش آموزی و تأمین شرایط خاص برای استعدادهای برتر اقشار ضعیف جامعه است.

کد خبر 6089874

دیگر خبرها

  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • سند دار شدن بخشی از زمینهای کشاورزی در ساری
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم