Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@11:01:01 GMT

حضرت فاطمه(س) اسطوره شکیبایی و پایداری

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۹۲۹۳

حضرت فاطمه(س) اسطوره شکیبایی و پایداری

فاطمه(س) در تاریخ اسلام به عنوان اسوه صبر و شکیبایی نام گرفته اند. ایشان که پس از مرگ پدر عمر چندانی نکردند درآن مدت کوتاه معادل تمام رنجها و محنت های دوران گذشته خود متحمل رنج و سختی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، برای آنکه میزان دشواریهای زمان حیاتشان اندکی برای ما روشن تر شود کافی است وقایع زندگی ایشان را پس از وفات پیامبر (ص) از تشکیل سقیفه برای خلیفه آفرینی، بردن علی (ع) با زور به مسجد برای بیعت، آتش زدن در خانه او، سقط جنین او، غصب فدک او، تفرقه امت پدرش، فقر و ناداری ناشی از محروم کردن دوستان علی (ع) از بیت المال، استقرار ناحق حکومت، تلاش خصم برای هضم علی (ع) و فاطمه (ع) در اندرون دستگاه خلافت، همدستی برای بریدن شاخه های اسلام و حتی علی (ع) که درخت اسلام به حساب می آمد ، مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او همچون پرنده ای مجروح در میان حوادث و فجایع سنگین مرگ پدر و نفاق خصم در برخورد با بازماندگان رسول خدا گیر کرده بود. اما آن حضرت سمبل و اسطوره شکیبایی کم نظیری بود که در برابر رویدادهای ناگوار خود را نباخت و با الهام گرفتن از قرآن و پیامبراسلام (ص)، اصل شکیبایی و پایداری را راه پیروزی بر مشکلات، رمز پیروزی در آزمون های دشوار زندگی، راز سرافرازی و سربلندی، همزاد ایمان، تقوا و بندگی شایسته خدا، از اصول نیکی ها و برجسته ترین ارزش ها، از ویژگی های پرواپیشگان و ایمان داران راستین، خردمندان و خردورزان و ... را ارزیابی می کرد و خود اسطوره شکیبایی و پایداری بود.

 

آن حضرت در برابر سختی های زندگی، فقرها و ناکامی ها، شکیبا بود. سالها در برابر شرک گرایان قریش و دشمنی های بی رحمانه آنان پایداری ورزید و یار و یاور پدر گرانمایه و نجات بخش پیامبر بود.

 

تاریخ گواهی می دهد که حضرت فاطمه(س) در برابر سیل بنیان کن هوا و هوس هایی که بسیاری را با خود می برد، از کوه های سر به آسمان ساییده، استوارتر و در پیمایش راه دشوار کمال و آراستگی به ارزش ها، قهرمان صبر و پایداری بود.

 

ایشان مرعوب نگشت، فریب ظاهرسازی ها را نخورد و تسلیم نشد و دوشادوش امیر والایی ها به مقاومتی دلیرانه، عادلانه و قهرمانانه برخاست و خیرخواهی ها، روشنگری ها و دلسوزی ها کرد. 

 

حضرت فاطمه (س) در مواجهه با شرارت، خشونت، بیداد و استبداد نوپا و تازه نفس شکیبایی کرده، راه آنان را به سوی جاهلیت مسدود ساخت و راه آزادی، عدالت، سرفرازی،  امنیت، ترقی و تکامل را ترسیم کرد.

 

حجت الاسلام «سید عبدالجواد شمس الدین » یکی از اموری که در راستای رشد و تکامل انسانها بسیار موثر است و در آیات متعددی از قرآن کریم به آن اشاره شده را تحمل سختی ها و صبر و بردباری اعلام کرد.

 

امام جمعه انزلی تصریح کرد: در توصیه ها و سیره ائمه معصومین(ع) مکررا این موضوع مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و با نگاهی به سیر تاریخ ملت ها و امت ها می توان آن را به خوبی دریافت. بیشترین عوامل در جهت ساختن جامعه ایده آل و ساخته شدن انسان های ممتاز و برجسته تحمل شدائد و سختی هاست.

 

وی با بیان اینکه انسان در مواجهه با مشکلات باید اهل صبر، شکیبایی، حلم و بردباری باشد، تاکید کرد: عالم هستی آزمایشگاه انسانهاست و انسانها در این عالم از طرف خداوند مورد آزمایش قرار می گیرند. ابتلاعاتی که خداوند برای انسانها به عنوان سنن الهی مقرر کرده است موجب رشد روحی و باطنی انسانها می شود.

 

خطیب نماز جمعه انزلی افزود: ریاضت و تحمل سختی روح انسان را بزرگ و قوی کرده و رشد می دهد، بر همین اصل هرکس که در مسیر ریاضت نفس قدم بر دارد به توانایی های ذاتی خود بیشتر دست پیدا می کند. آنها به مراتب عرفا، علما و سالکین حق می رسند.

 

حجت الاسلام شمس الدین با اشاره به اینکه برخی مصائب و مشکلات نتیجه عملکرد خود انسان است، اظهار داشت: مشکلاتی که خارج از اراده انسان انجام می گیرد، به عنوان تقدیر الهی و ثواب است و شکیبایی در این راه روح انسان را قوی تر می کند مانند روزه گرفتن در ماه رمضان و این نشان می دهد روح و جسم انسان با این محدودیت ها خود را تطبیق داده و آرامش می گیرد.

 

وی گفت: وقتی انسان با مشکلی مواجه می شود باید صبر و شکیبایی پیشه کند تا آن دوره سختی سپری شود اینگونه مشکل بعدی برای انسان کمتر از مشکل اول خواهد بود.

 

امام جمعه انزلی خاطرنشان کرد: اولیاء خدا در برابر مشکلات و شدائد که به عنوان امتحان و آزمایشهای الهی برای انسان محسوب می شود، شکوه نکرده و صبور بودند. آنان مشکلات از ناحیه پروردگار متعال را ثواب و موجب ارتقاء و درجه انسان می دانستند و آن را محبت و لطفی از ناحیه پروردگار متعال تلقی می کردند.

 

حجت الاسلام شمس الدین صبوری در مواجهه با مشکلات و عاشقانه پذیرفتن سختی ها را وجه تمایز اولیاء الهی با سایر انسانها دانست و افزود: در زندگی حضرت زهرا(س) به ویژه بعد از رحلت رسول اکرم به نقلی 75 یا 95 روز اوج شدائد و سختی ها از لحاظ روحی و جسمی بود که محدودیت هایی برای زندگی آن حضرت از جهات مختلف پیش آورد.

 

وی تاکید کرد: ایشان صبورانه، عاشقانه، برجسته تر و سازنده تر از دیگر انسانها با این مشکلات مواجه شدند و به آن مرتبه بزرگی و علو درجات رسیدند.

 

امام جمعه انزلی زندگی و تحمل ایشان در برابر سختی ها و مشکلات را درسی برای مسلمانان دانست و از مومنان خواست به تاسی از ایشان مشکلات را از جامعه الهی برطرف سازند.

 

حجت الاسلام «عباس خوبرو» نیز اهمیت صبر را به قدری دانست که این مفهوم به همراه مشتقات آن 103 بار در 93 آیه و 45 سوره قرآن به کار رفته است.

 

رییس اوقاف و امور خیریه بندرانزلی اظهار داشت: برخی از این آیه ها به صبر بر مصائب اجتماعی اشاره دارد، به عنوان مثال خداوند در آیه155 سوره بقره ترس، گرسنگی، نقص مال و جان و کمبود محصولات را از ابزارهای ابتلای مؤمنان معرفی می‌کند و می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ؛ و قطعا شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و کاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماییم»؛ در قبال این ابتلا توقعی که خداوند دارد، صبر و استقامت بر این مصائب است چرا که در انتهای آیه می‌فرماید «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ به صابران بشارت بده».


وی افزود: در این آیه خداوند می‌فرماید با پنج گزاره شما را مورد آزمون قرار می‌دهم: خوف،‌ گرسنگی، نقص مال و جان و کاهش محصولات. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت خداوند متعال تمام انسان‏ها را آزمایش مى‏‌کند، اما آزمایش و امتحان همه یکسان نیست.

 

وی ادامه داد: تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتى پیامبران نیز مورد امتحان قرار مى‏‌گیرند. باید بدانیم که آزمایش‌‏هاى خداوند براى رفع ابهام نیست، بلکه براى شکوفایى استعدادها و پرورش انسان‏هاست. در صورت کلی آنچه که خداوند در آزمون‌های بشر انتظار دارد، صبر در برابر سختی‌هاست و صبر به این معناست که انسان در سختی‌ها بر ایمان و اعتقادات خود استحکام داشته باشد و ساختار ایمانی و اخلاقی خویش را حفظ کند.


حجت الاسلام خوبرو اظهار داشت: حضرت زهرا(س) تجسم صبر و بردباری بودند، ایمان، صبر، وفاداری، اعتماد، حمایت از خانواده، ولایت پذیری و حضور پر رنگ در جامعه باعث شد که ایشان جایگاهی ویژه در نزد ائمه اطهار(س) و جامعه مسلمین بالاخص شیعه داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: وقتی فرزندان حضرت فاطمه (س) صبر، آزادگی، یکتاپرستی و ایمان را در تمامی اعمال مادر دیدند، از آن درس اخلاق و عمل گرفتند و این چنین است که هر کدام اسوه و سرمشق جامعه اسلامی می‌شوند.

 

رییس اوقاف و امور خیریه انزلی بارزترین ویژگی آن حضرت را ولایت پذیری ایشان اعلام می کند و می افزاید: ایشان حتی در سخت ترین شرایط با تمام صدمات و آسیب‌های که می بینند دست از امام زمان خویش برنداشتند و خارج از دستورات امام عصر خویش عمل نکردند. حضرت زهرا(س) در بیان شیوای خود درباره فلسفه وجوب صبر در خطبه فدکیه می‌‏فرمایند: «خداوند صبر و شکیبایی را وسیله‏‌ای برای جلب پاداش الهی قرار داد تا در مقابل آن از رحمت بیکران الهی بهره‏‌مند شوند».


حجت الاسلام خوبرو افزود: حضرت زهرا (س) با این سن به ظاهر کوتاه ولی بسیار با برکت یازده امام از خود به یادگار گذاشتند. روایات خیلی کمی از این بانوی بزرگوار نقل شده است اما حدود بیست و نه راوی از ایشان روایت نقل کردند که حتی امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین (ع)جزء این روات هستند.

 

وی گفت: ایشان به احترام پدر بزرگوارشان بیشتر احادیثشان را نقل می کنند تا خود بیانی داشته باشند، تسبیحات بعد از نماز و این که قبل از خواب آن اعمال که سه بار سوره توحید و غیره است را از پدر بزرگوار خود و دعای تب را نیز حضرت سلمان از این بانوی بزرگوار نقل کرده اند. برخی از احادیث دیگر که این بانوی بزرگوار از پدر نقل می کنند اما بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) خطبه ای که خواندند حاکی از عظمت والای آن حضرت است و ذره ای از علمشان را در بیان این خطبه نشان دادند که هنوز هم عقلا از این خطبه در حیرتند.


وی تاکید کرد: مظلومیت شهادت این بانو وقتی بیشتر می شود که توجه داشته باشیم حتی قبر شریفشان هم مخفی شد آن هم در شهر کوچکی مثل مدینه و با فاصله کوتاهی از رحلت پیامبر (ص) که ایشان به شهادت رسیدند. این پیام آن بانوی بزرگوار است که می خواهند مظلومیت خودشان و شوهر بزرگوارشان را به گوش عالمیان برسانند در حالی که قبر صحابه و شهدای صدر اسلام معلوم است اما قبر دختر بزرگوار پیامبر اسلام( ص) مخفی است و این سندی دیگر برمظلومیت حضرت زهرا (ع) است که تا روز ظهور فرزند بزرگوارشان حضرت ولی عصر (عج) کافی است.

 

پایان پیام/707

منبع: شبستان

کلیدواژه: سالروز شهادت حضرت فاطمه س شهادت حضرت فاطمه زهرا س ایام فاطمیه بانوی بزرگوار حجت الاسلام جمعه انزلی حضرت فاطمه حضرت زهرا سختی ها آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۹۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

به گزارش «تابناک» به نقل از زومیت، شرکت تحلیل داده‌‌ی گلس‌نود (Glassnode) در جدیدترین گزارش هفتگی خود به بررسی تأثیر هاوینگ بر دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته است. هاوینگ به رویداد دوره‌ای بلاک چین بیت کوین گفته می‌شود که در آن، پاداش استخراج هر بلاک جدید به نصف کاهش پیدا می‌کند.

هاوینگ تقریباً هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و آخرین مورد آن چند روز پیش اتفاق افتاد. این چهارمین هاوینگ بیت کوین بود و پاداش استخراج بلاک را از ۶٫۲۵ بیت کوین به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش داد.

پاداش‌هایی که ماینرها برای ساخت بلاک‌های شبکه دریافت می‌کنند، تنها راه برای تولید بیشتر این ارز دیجیتال هستند. یکی از ویژگی‌های شبکه این است که فارغ از شرایط حاکم بر استخراج، این پاداش‌ها با نرخی تقریباً ثابت توزیع می‌شوند. این امر به‌لطف مفهومی به نام سختی (Difficulty) در بلاک چین امکان‌پذیر شده است و شبکه ازطریق این مفهوم، میزان سختی استخراج را برای ماینرها تنظیم می‌کند.

زمانی‌که ماینرها قدرت محاسباتی بیشتری به شبکه تزریق می‌کنند، سرعت عملکردشان بالا می‌رود و بلاک‌های بیشتری استخراج می‌کنند. از آنجاکه پاداش‌ها باید با نرخ ثابت توزیع شوند، هنگام تنظیم بعدی سختیِ شبکه، این مقدار افزایش می‌یابد و بدین‌ترتیب سرعت ماینرها به سطح مطلوب بازمی‌گردد.

یکی از پیامدهای سختی شبکه، رشد تقریباً ثابت عرضه‌ی بیت کوین بین رویدادهای هاوینگ است. نمودار بالا نشان می‌دهد عرضه‌ی بیت کوین در طول تاریخ چگونه تغییر کرده است. از آنجاکه عرضه‌ی بین هاوینگ‌ها تقریباً ثابت است، نرخ تورم پادشاه رمزارزها در این بازه‌ها بدون‌تغییر باقی می‌ماند. به همین ترتیب، نرخ تورم در رویدادهای هاوینگ، همگام با عرضه، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

 نمودار بالا مقایسه‌ای از نرخ تورم بیت کوین را در مقابل طلا درطول سال‌های اخیر نشان می‌دهد

بدیهی است که آنچه توصیف شد، در هاوینگ اخیر نیز رخ داد و نرخ تورم بیت کوین بار دیگر کاهش یافت. در دوره‌ی گذشته، نرخ تورم سالانه‌ی بیت کوین حدود ۱٫۷ درصد بود و در دوره‌ی جدید به ۰٫۸۵ درصد رسیده است.

به‌لطف تغییرات اعمال‌شده در سختی شبکه‌ی بیت کوین، این رمزارز موفق شد درمقایسه‌با طلا رکورد جدیدی ثبت کند. طبق داده‌های گلس‌نود، برای اولین‌بار در تاریخ، نرخ انتشار پایدار بیت کوین (۰٫۸۳ درصد) از طلا (حدود ۲٫۳ درصد) پایین‌تر آمده که این رویداد، نشان‌دهنده‌ی انتقال تاریخیِ عنوان «کمیاب‌ترین دارایی» به بیت کوین است.

این مقاله حاوی توصیه‌ی اقتصادی نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌‌‌ وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت آن را بر‌‌عهده بگیرد.

دیگر خبرها

  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • بازگشت لیبروی اسطوره‌ای به تیم ملی والیبال برزیل
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • ستاره میلان: از شدت سختی بازی‌های سری A شگفت‌زده شدم