Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، به نقل از آسوشیتدپرس، "ولکان بوزکر"، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که او و "تارک لادب"، سفیر تونس در سازمان ملل و رئیس فعلی شورای امنیت این سازمان، امیدوار به ارسال نامه‌ای قبل از ۳۱ ژانویه و درخواست از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل برای ارائه نامزدها به منظور به چالش کشیدن "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نخست‌وزیر سابق پرتقال و و رئیس سابق پناهندگان سازمان ملل، که دوره ۵ ساله او در سکان‌داری سازمان ملل ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد، روز دوشنبه در نامه‌هایی به بوزکر و لادب گفت به دنبال دوره دوم است.

مجمع عمومی، دبیرکل را بنا بر پیشنهاد شورای ۱۵ عضوی انتخاب می‌کند که در آن ۵ عضو دائم دارای قدرت وتو هستند، بنابراین حمایت آن‌ها حیاتی است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا فوراً حمایت خود از گوترش را اعلام کرد، اما آمریکا، روسیه، چین و فرانسه هنوز هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

قطعنامه سازمان ملل که در سپتامبر ۲۰۱۵ تصویب شد از رؤسای مجمع و شورای امنیت می‌خواهد "روند درخواست نامزدها برای سمت دبیرکل را از طریق نامه مشترکی خطاب به همه کشورهای عضو" آغاز کنند.

بوزکر گفت روز سه‌شنبه با لادب دیدار کرده و پیش‌نویس نامه‌ای را با او به اشتراک گذاشته که بعداً سفیر تونس بین اعضای شورا پخش کرده است. وی اظهار کرد: امیدوار هستیم با همدیگر بتوانیم این نامه را قبل از پایان ماه امضا کنیم.

بوزکر در یک کنفرانس خبری گفت که وی در آن زمان تضمین خواهد داد که هر نامزدی در مجمع عمومی حاضر شود تا دیدگاه خود را به اشتراک گذاشته و توضیح دهد طی دوره ۵ ساله قرار است چه کارهایی انجام دهد؛ بخش پرسش و پاسخ هم وجود خواهد داشت.

وی گفت: از لحاظ قانونی برای کشورها مهلت زمانی در ارائه نامزدها وجود ندارد، اما انتظار دارد "موج اول"- با یک یا تعداد بیشتری کاندیدا- در ماه آوریل یا اوایل مه، در مجمع عمومی حاضر شود.

گوترش توسط مجمع ۱۹۳ عضوی و پس از رقابتی مورد مناقشه و شفاف در اکتبر ۲۰۱۶ که در ابتدا شامل ۱۳ کاندیدا-۷ زن و ۶ مرد- بود، برای جانشینی "بان کی-مون" انتخاب شد. وی در ۱ ژانویه ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: گوترش دبیرکل سازمان ملل حق وتو شورای امنیت سازمان ملل مجمع عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۰۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد

سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌آلمللی در ژنو در پی کشف یک گور دسته‌جمعی در بیمارستان "ناصر" غزه در نامه‌ای به رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار "اقدام فوری بین‌المللی برای توقف جنگ نسل‌کشی اسرائیل" علیه مردم فلسطین شد.

به گزارش ایسنا، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در این نامه با اشاره به کشف یک گور دسته جمعی در بیمارستان "ناصر" غزه نوشت: گذشته از نقض قوانین بین المللی بشردوستانه، اسرائیل حقوق بشر بین المللی را نیز نقض کرده است. رژیم اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر، از توسل به زور برای جلوگیری از اعمال حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین (قطعنامه ۲۶۲۵ سازمان ملل متحد) منع شده است. از سوی دیگر، شواهد موجود حاکی از آن است که رژیم اسراییل مسئول ارتکاب اعمال غیرانسانی مغایر با بند های الف، ج، د، و و ماده ۲ کنوانسیون آپارتاید است.

وی در این نامه آورده است: از آنجایی که دیوان بین‌المللی دادگستری هر دو بخش قانون (حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر) را در جریان درگیری‌های مسلحانه قابل اجرا می‌داند، رژیم اسرائیل باید نسبت به انجام اقدامات خود متوقف شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: مردم در منطقه‌ای غزه، که جمعیتی قابل توجهی دارد و بیش از یک میلیون کودک در آن زندگی می‌کنند، به دلیل ۱۶ سال محاصره شدید و دهه‌ها اشغال نظامی ضعیف شده‌اند و اکنون در محاصره کامل قرار دارند از این رو مراقبت بیشتر در پایبندی به قوانین جنگ ضروری است. حقوق بین الملل عرفی همچنین انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی از یک منطقه به منطقه دیگر را به شدت ممنوع می کند و نقض این ممنوعیت یک جنایت جنگی و نقض فاحش کنوانسیون ژنو است و هنگامی که به عنوان بخشی از یک حمله گسترده یا سیستماتیک علیه هر جمعیت غیرنظامی انجام شود، ممکن است به جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

انتهای پیا

دیگر خبرها

  • با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع تکواندوی آسیا
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • رونمایی از مجمع پارلمانی جهانی شهید سلیمانی (ره)
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا