صدیقه طاهره (س) و برخورداری از مقام تحدیث
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۳۲۰۹
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است که حجت الاسلام و المسلمین علی نصیری استاد درس خارج فقه و تفسیر حوزه علمیه قم و مؤسس مؤسسه معارف وحی و خرد به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نوشته است:
مقام تحدیث به این معناست که شخص در اثر نزاهت روحی، صفای باطن و شایستگی علمی به مرتبهای میرسد که فرشتگان آسمانی با او به گفتوگو میپردازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فراتر بودن آن از الهام از دو جهت است:
۱. الهام، موهبت و رهنمونی است الهی که همه بندگان به میزان صفای باطن یا مصالحی دیگر از آن بهره دارند و اختصاص به افرادی خاص ندارد. چنانکه خداوند در قرآن به صراحت از الهام به مادر موسی (ع) یاد کرده است؛ در حالی که «تحدیث» مقامی است خاص که تنها شمار محدودی از بندگان صالح خداوند، همچون اوصیا و ائمه (علیهم السلام) از آن بهره دارند.
۲. در عموم موارد منشأ الهام، مبهم است و فقط انسان درمییابد که بارقهای در دل او درخشیدن گرفته و راهی برای گریز از مهلکه یا برونرفت از یک بحران و مسئله برای او گشوده شده است. اما این که این بارقه توسط چه کسی و چگونه در قلب او افکنده شده، نامشخص است؛ در حالی که در «تحدیث» منشأ آن، که فرشته است، برای ولیّ خداوند از هر جهت آشکار و مشخص است.
از سویی دیگر، فروتر بودن «تحدیث» از وحی به دو جهت ذیل است:
۱. وحی نوعی از ارتباط خداوند به صورت مستقیم یا با واسطه فرشته است که تنها به پیامبران اختصاص دارد و از رهگذر آن دین یا شریعت و یا سایر فرامین الهی به آنان ابلاغ میگردد، اما «تحدیث» نوع ضعیفتری از ارتباط فرشته با ولیّ خداوند است که از رهگذر آن، دانشافزایی اتفاق میافتد.
۲. در وحی با وساطت فرشته، پیامبر فرشته را در خواب یا بیداری میبیند، اما در «تحدیث» ولیّ خدا تنها صدای فرشته را میشنود، اما او را نمیبیند.
بر اساس روایاتی که در جوامع معتبر حدیثی شیعه درباره پدیده «تحدیث» رسیده، در این امر نمیتوان تردید داشت که ائمه اهلبیت (ع) دارای مقام تحدیث بودند. در نگریستن در روایاتی دیگر به خوبی نشان میدهد که فاطمه صدیقه (ع) نیز از چنین مقام و موهبتی بهرهمند بوده است. شگفتآورتر آن که فرشتهای که با آن حضرت به گفتوگو پرداخت، جبرئیل (ع) یعنی برجستهترین یا یکی از چهار فرشته برجسته خداوند بود.
به عنوان نمونه، امامصادق (ع) فرمود: فاطمه از این جهت "محدثه" نام گرفت که فرشتگان از آسمان هبوط کرده و به او آواز دادند، همان گونه که مریم را آواز دادند و به او گفتند: خداوند تو را برگزید و تطهیر کرد و تو را بر همه زنان جهانیان برگزید.
از جمله شواهد محدَّثه بودن فاطمه (س) پدید آمدن "مصحف فاطمه" است. بر اساس روایات رسیده، هنگامی که پیامبر (ص) از دنیا رفت، فاطمه در اندوه رحلت پدر بسیار میگریست. در پی آن خداوند، جبرئیل یا فرشتهای دیگر را برای تسلاّ نزد فاطمه فرستاد و آن فرشته در کنار تسلّای آن حضرت، رویدادهای مربوط به فرزندانش را تا روز قیامت به ایشان گزارش کرد و امامعلی (ع) آن را نگاشت.
ابوعبیده میگوید: از امامصادق (ع) دربارۀ مصحف فاطمه پرسیدم. امام مکث طولانی کرد و آنگاه فرمود: فاطمه پس از پیامبر (ص) ۷۵ روز در حیات بود و بهخاطر پدر دچار اندوه شدیدی شد و جبرئیل نزد او میآمد و به او بهخاطر از دستدادن پدر تسلیت میگفت و آرامش میداد و از پدر و مکانش و رویدادهای فرزندان او پس از وفاتش برای او خبر میآورد و علی (ع) آن را مینگاشت. این است مصحف فاطمه.
برخورداری فاطمه (س) از مقام «تحدیث» افزون بر آن که ایشان را در این موهبت، همتای ائمه (ع) قرار میدهد، از وجود روحی نزیه، پاک و فرشتهخو در وجود ایشان حکایت دارد، زیرا بر اساس اصل همسنخی، فرشتگان تنها با انسانهای فرشتهخو همراهی و همسخنی دارند.
کد خبر 5123659منبع: مهر
کلیدواژه: علی نصیری شهادت حضرت زهرا س حضرت زهرا س شهادت حضرت زهرا س عزاداری شهادت حضرت فاطمه الزهرا س حضرت زهرا س رادیو قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه سازمان تبلیغات اسلامی قرآن قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه قرآن و معارف سیما رادیو معارف فاطمیه انقلاب اسلامی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی از زبان همسر و کیلش
محمد ابراهیمزاده، همسر صدیقه وسمقی، درباره سلامتی این اسلامپژوه و محقق که به اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس محکوم شده، توضیح داده است.
به گزارش رویداد ۲۴، به گفته ابراهیم زاده خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیک بینایی خود را اخیرا به طور کامل از دست داده و این موضوع در آزمایشهایی که ۲۷ فروردین ماه در انتقال ایشان از زندان به بیمارستان فارابی انجام شده، مورد تایید پزشک قرار گرفته است.
همسر صدیقه وسمقی میگوید: روند از دست رفتن بینایی در خانم وسمقی در اثر یک بیماری ژنتیکی است. اینطور نبوده که ایشان به خاطر زندان بینایی را از دست داده باشد. او گفته نام این بیماری RP است، ژنتیکی است و خیلی از افراد در ایران به آن مبتلا هستند. در این بیماری روند کمبینایی به مرور افزایش پیدا میکند.
ابراهیمزاده گفته اواخر فروردینماه خانم وسمقی از زندان به بیمارستان فارابی منتقل شد. در این بیمارستان تخصصی چشم، در بخشهای مختلف اعم از شبکیه، قرنیه، خشکی چشم و پلک مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایشها حدود ۳ ساعت طول کشید و من هم حضور داشتم. نتایج آزمایشها و معاینات هم در پرونده پزشکی ایشان در زندان نوشته شد و به بهداری زندان اوین تحویل داده شد. قرار بود نتیجه به پزشکی قانونی هم داده شود. تا دو سه روز پیش، اما هنوز این نتایج به پزشکی قانونی داده نشده است.
ابراهیمزاده علت انتقال خانم وسمقی به بیمارستان را توضیح داده و گفت در زندان متوجه شدند ایشان نمیتواند راه برود و زمین میخورد. ایشان میگوید من فقط مزاحم دوستان بند هستم. نمیتوانم غذای خودم را بیاورم یا ظرفهایم را بشورم. حتی برای سرویس بهداشتی هم به یک نفر احتیاج دارم.
همسر صدیقه وسمقی میگوید: ماموران زندان بعد از مشاهده این وضعیت ترتیب معاینات چشم را دادند.
آقای ابراهیمزاده میگوید در نتایج معاینات بیمارستان فارابی قید شده که ایشان تحمل حبس ندارد. این نتایج باید از طرف بهداری زندان به پزشکی قانونی ارسال میشد، اما هنوز ارسال نشده است.
او گفته یک آزمایش در بیمارستان فارابی مانده بود که انجام بدهند و آن مربوط بود به میدان دید. پزشک ایشان گفته بود احتیاجی به اندازهگیری میدان دید ندارد، چون اصلاً دید ندارد.
ابراهیمزاده میگوید خانم وسمقی قبل از بازداشت، میدان دید داشت و این دید مرکزی در طول این مدت از دست رفته است، هرچند زندان در از دست رفتن این دید تاثیر نداشته است.
خانم وسمقی دچار بیماری قلبی شده استآقای ابراهیمزاده تاکید میکند آنچه در زندان برای خانم وسمقی حادث شده، بیماری قلبی است. او گفته هفته نخست فروردینماه خانم وسمقی به دلیل مشکل قلبی و سوزش قفسه سینه از بهداری زندان به بیمارستان طالقانی در ولنجک منتقل شده و در آنجا با توصیه پزشک به مدت یک شب در بخش مراقبتهای ویژه نگهداری شده است، اما در نهایت گفتند مشکل قلبی و فشار خون خانم وسمقی با دارو قابل کنترل است.
همسر صدیقه وسمقی میگوید بهداری زندان مدتها با داروهای دمدستی سعی میکردند مشکل قلبی ایشان را رفع کنند، اما در نهایت متقاعد شدند که مشکل جدیست و در نهایت ایشان به بیمارستان طالقانی منتقل شده.
او تاکید میکند ایشان قبل از حبس هیچگونه مشکل قلبی نداشته است. امیدوارم این بیماری نباشد و تنها ناشی از فشار زندان باشد.
علیزاده طباطبایی: برای ایشان درخواست عدمتحمل حبس دادهایممحمود علیزاده طباطبایی، وکیل صدیقه وسمقی، هم میگوید به دلیل از دسترفتن بینایی، درخواست عدم تحمل حبس برای ایشان کردیم. این درخواست با پزشک قانونی هم مطرح شده و گزارش مثبت دادهاند و در حال حاضر این درخواست برای دادستان ارسال شده و اگر موافقت کند، ایشان به خاطر عدم تحمل حبس آزاد خواهند شد.
به گفته وکیل صدیقه وسمقی، حال او در زندان مناسب نیست. خانم صدیقه وسمقی علاوه بر از دستدادن بینایی با مشکل تپش قلب و فشار خون بسیار بالا مواجه است و در زندان هم امکان پرستاری از ایشان نیست چرا که درخواست پرستار هم کرده بودند، ولی این درخواست اجرایی نشد.
علیزاده طباطبایی میگوید: صدیقه وسمقی به فعالیت تبلیغی علیه نظام احضار شد، اما گفت تا دلیل این اتهام را نگویید، نمیآیم. برای بازداشت او ریختند در خانهاش؛ اقدامی که برای اتهام فعالیت علیه نظام بسیار غیرمنطقی بود.
وکیل وسمقی میگوید: او به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به چهار ماه حبس و به دلیل عدم رعایت حجاب شرعی به یک میلیون جزای نقدی محکوم شد. همان زمان ما تسلیم به رای زدیم و میزان حبس شد ٩۶ روز. الان به دلیل مشکل عدم تحمل حبس، درخواست آزادی مشروط دادیم.
علیزاده طباطبایی میگوید هفته آینده ایشان یا به دلیل آزادی مشروط یا به دلیل عدم تحمل حبس باید آزاد شوند. نگاهداری ایشان در زندان با این حال دیگر درست نیست.