Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@23:17:14 GMT

پیامد بسته بایدن در اقتصاد جهانی

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۳۵۱۲

پیامد بسته بایدن در اقتصاد جهانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ درحالی‌که پس از ماه‌ها مذاکرات بی‌نتیجه بسته حمایتی جدید، نمایندگان کنگره بر سر بسته حدود ۹۰۰ میلیارد دلاری به توافق رسیده بودند، اکنون اقتصاد آمریکا در انتظار بسته محرک مالی با حجمی بیش از دو برابر بسته قبلی است. تحلیلگران بانک‌های بزرگ جهانی از جمله گلدمن ساکس و جی‌پی‌مورگان دست به تحلیل عواقب اقتصادی اجرای چنین بسته‌ای زده‌اند؛ از تاثیرات بر چشم‌انداز رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا ضرر احتمالی که اجرای این بسته بر اقتصادهای نوظهور و آسیایی تحمیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهبود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا

کارشناسان بانک آمریکایی گلدمن ساکس، که مقر مرکزی آن در شهر نیویورک است، برای دومین مرتبه در ماه گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا در سال‌جاری را اصلاح کردند. این اصلاح در چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکا بیشتر به بسته جدید حمایتی بایدن برمی‌گردد؛ بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری که رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکا برای حمایت از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در برابر پاندمی کرونا معرفی کرده است. کارشناسان این بانک آمریکایی درحالی‌که در هفته اخیر با پیش‌بینی رشد ۴/ ۶ درصدی یک ‌بار چشم‌انداز خود را از اقتصاد آمریکا تغییر داده بودند، مجددا با اصلاح این چشم‌انداز پیش‌بینی کردند اقتصاد آمریکا پس از انقباض کم‌سابقه در سال ۲۰۲۰، در انتهای سال‌جاری بتواند رشد ۶/ ۶ درصدی را رقم بزند. همچنین تحلیلگران این بانک پیش‌بینی خود از حجم حمایت دولت از اقتصاد در کوتاه‌مدت را از ۷۵۰ میلیارد دلار به ۱۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دادند. جو بایدن که در روزهای آینده رسما قدرت را در دست خواهد گرفت، پنج‌شنبه هفته گذشته از بسته حمایتی جدید خود پرده‌برداری کرد و در مورد این بسته جدید افزود که بهبود وضعیت اقتصادی و ادامه روند ریکاوری اقتصادی و همچنین تسریع در روند واکسیناسیون در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری در ابعادی وسیع دارد. این در حالی بود که در سال گذشته ماه‌ها مذاکره میان استیون منوچین و نانسی پلوسی، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای توافق بر سر بسته جدید حمایتی بدون نتیجه باقی مانده بود؛ اختلافی سیاسی که نهایتا تاثیر بزرگی بر روند ریکاوری اقتصاد آمریکا گذاشت و در آخرین ماه از سال ۲۰۲۰ پس از ماه‌ها بهبود وضعیت بازار کار، اقتصاد این کشور شاهد از دست رفتن بیش از ۴۰۰ هزار شغل بود. تحلیلگران گلدمن ساکس تصریح کردند که بهبود بیشتر در درآمد قابل تصرف شهروندان و همچنین افزایش هزینه‌های دولت نشانه‌ای است از رشد بیشتر اقتصاد آمریکا در پایان سال‌جاری.

بازگرداندن سرمایه از اقتصادهای نوظهور

تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان نیز یکی دیگر از پیامدهای اقتصادی بسته حمایتی جدید جو بایدن را مورد تحلیل قرار دادند؛ موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا اقتصادهای نوظهور و آسیایی یکی از بازندگان برنامه‌های اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب باشند. درحالی‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ اخیرا درباره بازارهای آسیا و همچنین اقتصادهای نوظهور نظر مثبتی داشتند، اما به‌نظر می‌رسد شدت این انتظارات پس از پرده‌برداری بایدن از بسته حمایتی جدید خود دچار تغییرات زیادی شود. ۱۸ ماه متوالی بازارهای آسیایی شاهد خالص ورودی مثبت جریان سرمایه بوده‌اند، اما پیش‌بینی تحلیلگران بر این است که به‌دلیل احتمال افزایش رشد اقتصادی آمریکا مجددا پیکان جریان سرمایه به سوی ایالات‌متحده بازگردد. تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان نیز پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا را پس از اعلام رسمی بایدن افزایش خواهند داد و چنین بسته‌ای را یک سورپرایز مثبت برای بازارها و همچنین شاخص‌های کلان اقتصادی برشمرده‌اند. در نتیجه درحالی‌که روند ورودی سرمایه به بازارهای آسیایی در ماه‌های اخیر بسیار مثبت بوده پیش‌بینی می‌شود روند این جریان در آینده معکوس شود. همچنین کارشناسان این بانک اقتصاد چین را بیشتر از اقتصادهای دیگر در معرض تغییر جهت جریان سرمایه برشمرده‌اند.

پربیننده ترین بزرگترین نیروی نظامی متعلق به کدام کشورها است؟/ ایران، هشتمین ارتش بزرگ جهان هشدار ایران به آمریکا برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته مسیر رفع تحریم‌های نفتی ایران در اولویت‌های آخر است واکنش سازمان انرژی اتمی به بیانیه سه کشور اروپایی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جو بایدن رشد اقتصادی آمریکا اقتصادهای نوظهور بسته حمایتی جدید اقتصاد آمریکا چشم انداز پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح نهضت ملی مسکن هم‌اکنون ۲.۵ میلیون واحد نهضت ملی مسکن مراحل ساخت خود را آغاز کرده و از این تعداد ۱.۸ میلیون سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند. ۰.۷ میلیون متقاضی نیز در حال طی مراحل اولیه برای معرفی به نظام بانکی هستند.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن از سوی وزیر کار

از طرفی از ۱.۸ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن که جهت دریافت تسهیلات به نظام بانکی معرفی شدند، کمتر از ۰.۸ میلیون متقاضی موفق به انعقاد قرارداد تسهیلات با بانک شده‌اند.

به معنای دیگر این آمار آن است که ۵۵ درصد از متقاضیان واجد شرایطی که مراحل آماده‌سازی زمین و تسهیلات را در بانک طی کردند، موفق به انعقاد قرارداد با بانک نشده‌اند.

نکته مهم اینکه انعقاد قرارداد با نظام بانکی به معنای دریافت تسهیلات نیست و تا زمانیکه وام متقاضی به دست برسد راه طولانی وجود دارد.

مطابق قانون جهش تولید مسکن، نظام بانکی مکلف به پرداخت سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن است اما در طول ۳ سال گذشته عملکرد بانک‌ها با تعهدات قانونی فاصله دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1229488 برچسب‌ها مسکن ملی

دیگر خبرها

  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چرا اظهارات بایدن برای هند و ژاپن غافلگیرکننده بود
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند