Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر بعنوان اولین ساختمان در کشور شناخته می‌شود که آثار جنگ ۸ ساله در آن به نمایش درآمد و بی‌شک پربازدید‌ترین موزه دفاع مقدس کشور نیز به شمار می‌رود.

موزه دفاع مقدس خرمشهر یادگاری از ۸ سال جنگ در خرمشهر است که علاقه‌مندان برای درک حس و حال آن روز‌ها به بازدید از این موزه می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختمان موزه که با نام مرکز فرهنگی دفاع مقدس و موزه جنگ نیز شناخته می‌شود در سال ۱۳۰۹ ه. ش. ساخته شده است.

موزه جنگ در ابتدا به عنوان ساختمان اداری شرکت نفت مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه با شروع جنگ تحمیلی در اواخر مهر ۱۳۵۹ ه. ش. به اشغال عراقی‌ها درآمد و به برج دیده‌بانی برای آنان تبدیل شد.

پس از بازسازی قسمتی از بنا در سال ۱۳۷۵ ه. ش، مرکز فرهنگی دفاع مقدس (موزه جنگ) با مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع کار خود را با ۴ سالن به نام‌های آزادسازی، بازسازی، اشغال و مقاومت آغاز کرد.

در موزه جنگ خرمشهر که در خیابان امام خمینی قرار دارد، آثاری از عکس‌های دوران جنگ، ادوات نظامی، لوازم شخصی سرداران و شهیدان را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

از قسمت‌های جالب توجه موزه دست‌نوشته‌های عراقی هاست که بر روی دیوار‌های ساختمان از دوران جنگ باقی مانده است، یکی از دست نوشته‌ها، جمله” آمده‌ایم تا بمانیم ” بوده است که در این مرکز، خودنمایی می‌کند.

در بخشی از فضای باز موزه، نیرو‌های بعثی ماشین‌هایی را بصورت ایستاده در خاک گذاشته بودند که پس از گذشت سال‌ها همچنان به همان صورت باقی مانده‌اند و یکی از جذابیت‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس محسوب می‌شود.

از قسمت‌های دیگر مجموعه می‌توان به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، آرامگاه سه شهید گمنام و سالن نمایش فیلم اشاره کرد.

همچنین در این مرکز فرهنگی، آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سید محمدعلی جهان‌آرا، عبدالرضا موسوی، از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است.

در موزه دفاع مقدس آثار شهدا، چون کوله‌پشتی، اسلحه، قمقمه و پوتین وجود دارد که از مناطق مرزی خرمشهر، چون شلمچه به یادگار مانده است.

یکی از مزیت‌های این موزه این است که وقتی روی پشت‌بام آن قرار می‌گیرید، خاک عراق به وضوح دیده می‌شود و این امر نشان از مکان خاص این موزه است که برای گردشگران جالب به نظر می‌رسد.

از دیگر مزیت‌های این موزه وجود راویان پیشکسوت و جوان خرمشهری است که جنگ را با تمام وجود لمس کرده و آن را به نسل جدید، بازدید کنندگان و گردشگران انتقال می‌دهند.

انتهای پیام/ د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موزه دفاع مقدس جنگ تحمیلی موزه دفاع مقدس مرکز فرهنگی موزه جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در هجده گفتگو به انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ارائه آموزش‌های تخصصی مخابرات در جنگ می‌پردازد.
این کتاب براساس سیر زمانی وقایع تنظیم شده و گفت و گوی هجدهم آن به خاطرات سردار باقری با شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس اختصاص دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست
  • بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد