Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهالی مسجد الحسین(ع) در دوره شیوع کرونا در کنار تمکین از مصوبات ستاد ملی مقابله با این ویروس و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت‌های متنوعی داشته‌اند که کمک‌های مومنانه و بزرگداشت مجازی چهره‌های برجسته همچون آیت‌الله میرسجادی ازجمله آنها است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: نقش مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا بی نظیر است و هیچ مرکزی را نمی توان همردیف و هم سنگ این نهاد در مقابله با ویروس کرونا و کمک مومنانه به گروه های نیازمند جامعه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجد الحسین (ع) (واقع در تهران، خیابان شوش، نرسیده به خیابان هفده شهریور) از مساجدی است که در دوره شیوع ویروس کرونا به دستور حجت الاسلام سید محمد ابطحی، امام جماعت آن کاملا مطابق با دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به امور مساجد عمل کرد.

 

نظر امام جماعت مسجد الحسین (ع) درباره فعالیتهای این مسجد در دوره کرونا

 

به گفته ابطحی چند دلیل برای این عملکرد وجود دارد، اول اینکه، همه باید طبق نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی تابع تصمیات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند و هر گاه این ستاد و مراجع ذیربط همچون مرکز رسیدگی به امور مساجد حکم به تعطیل شدن برنامه ای می دهند، باید از آن اطاعت کرد زیرا چنین تصمیماتی حتما برای حفظ سلامتی مردم و مطابق با مصالح عمومی مطرح می شوند. ثانیا، ناشناخته بودن ویروس کرونا و پیدا نشدن درمان آن در حالی که حدود 14 ماه از اولین مورد ابتلا به آن در کشور می گذرد، نیز در این زمینه موثر است. ثالثا، بنده نیز به این بیماری مبتلا  و با درد و رنج و اضطراب ناشی از آن روبرو شده ام. با وجود همه این دلایل، تعهد مسجدی ها به موازین شرعی در التزام آنان به رعایت مسائل بهداشتی در دوره کرونا ظهور کرده است که موجب فعالیت خوب بسیاری از مساجد در این دوره شد.

 

همه اینها باعث شد مسجد الحسین (ع) در برخی از ایام شیوع ویروس کرونا تعطیل باشد و گاهی نیز فقط برای اقامه نماز فردای و آن هم برای حداکثر، یک ساعت در هر نوبت ظهر و شب باز باشد. البته تنها در پی استمرار تعطیلی برخی از مراکز و نماز جماعت در مساجد که از اول آبان ماه امسال اجرایی شد و به گفته ابطحی در پی درخواست های مکرر مردم، درحالی که از سرگیری اقامه نماز جماعت در مساجد به صورت رسمی از 20 دی ماه از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام شد، ولی از اواخر آذر ماه اقامه نماز و بعد از یکی دو هفته، برگزاری برنامه در مناسبت های مذهبی در مسجد الحسین (ع) آغاز شد.

 

چند مرحله بررسی افراد هنگام ورود به مسجد الحسین (ع)

 

به گزارش شبستان، در حالی که پیش از شیوع ویروس کرونا حداقل 150 نفر زن و مرد در نماز جماعت این مسجد شرکت می کنند ولی با شیوع ویروس کرونا جمعیت نمازگزاران در مسجد الحسین (ع) همچون سایر مساجد کم شد و طبق مشاهده خبرنگار ما حدود 50 نفر بود. هر فردی هنگام ورود توسط کارگزاران این مسجد از نظر میزان دمای بدن بررسی می شد و هر کس، دمای بدنش بیشتر از حد معمول بود، با احترام و حفظ شان و شخصیتش اجازه ورود به وی داده نمی شد که البته به گفته ابطحی، در این مدت، کمتر از تعداد انگشتان یک دست، چنین افرادی وجود داشتند. بعد از بررسی تب، به افرادی که ماسک ندارند ماسک داده می شود، سپس افراد موظف به ضد عفونی کردن دست ها هستند. هیچ فردی هم نباید کفش های خود را داخل مسجد ببرد و به این منظور، خادم این مسجد که از تبعه افغانستان است موظف است در تمام مدت زمانی اقامه نماز جماعت و برگزاری برنامه در مسجد الحسین (ع)، انجام کارهای دیگر خود را به زمان دیگری محول کند و تمام تمرکز وی به مراقبت از کفش ها باشد.

 

طبق گزارش خبرنگار شبستان، وقتی این کارها تمام شد افراد وارد شبستان مسجد الحسین (ع) می شوند که البته سقف چندان مترفعی ندارد، و با رعایت فاصله و با استفاه از وسیله شخصی مشغول نماز می شوند. قبل از شیوع ویروس کرونا هر شب برنامه ای در مسجد برگزار می شود همچون ادعیه خوانی یا تفسیر قرآن، ولی با شیوع این ویروس منحوس و طبق دستور امام جماعت این خانه خدا و البته برای حفظ سلامتی مردم، برگزاری برنامه فقط در شب یا روز مناسبت های مذهبی صورت می گیرد. هیچ گونه پذیرایی نیز طبق گفته خادم این مسجد حتی در مناسبت ها نیز صورت نمی گیرد.

 

برگزاری مراسم بزرگداشت عالمی یتیم نواز در مسجد الحسین (ع)

 

در دوره شیوع ویروس کرونا مراسم ترحیم در مساجد ممنوع اعلام شد و برگزاری این گونه برنامه ها فقط به صورت مجازی ممکن است باوجود این، مراسم ترحیم آیت الله سید محمد حسین میرسجادی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران و نوه آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی و امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) خیابان شوش تهران، با حضور مردم و البته با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مسجد الحسین (ع) برگزار شد. هدف از برگزاری این مراسم تقدیر از امام جماعتی در تراز اسلامی، استادی ممتاز حوزه علمیه تهران، عالمی یتیم نواز و البته به گفته ابطحی، مهم تر از همه اینها، گرامیداشت نام آیت الله العظمی اصفهانی بود. ناگفته نماند که ابطحی، شوهر صبیه مرحوم میرسجادی است.

 

برنامه بزرگداشت دیگر در مسجد الحسین (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا که با حضور جمعی از استادان و طلاب حوزه و ائمه جماعات و مبلغان دینی برگزار شد به مراسم یادبود آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مربوط می شود.

 

استمرار کمک مومنانه اهالی مسجد الحسین (ع)؛ با فراز و فرود

 

از همه این امورات که بگذریم، خدمت رسانی به نیازمندان هیچ گاه از سوی اهالی و خیریه مسجد الحسین (ع) فراموش نشد هرچند به دلیل تعطیل بودن نماز جماعت و کاهش ملموس حضور مردم در این مسجد همچون سایر مساجد و البته مشکلات مالی مردم، گاهی کم و گاهی نیز بیشتر می شد و در مجموع، حدود 200 بسته ارزاق، بهداشتی و هدیه نقدی به نیازمندان اهدا شد.

 

طبق مشاهده خبرنگار شبستان آنچه در دوره شیوع ویروس کرونا در مسجد الحسین (ع) ملموس است تغییر مستمر فضاسازی محیطی در این مسجد است زیرا تمام محوطه این مسجد به ویژه حیاط آن، از بنرهای عقیدتی و فرهنگی پر شده است که پیش از شیوع این ویروس، هر چند ماه یک بار تغییر می کرد ولی با شیوع این ویروس منحوس، هر ماه تغییر می کند تا در زمان تعطیلی برنامه ها، مردم به این صورت با معارف قرآن کریم و اهل بیت (ع) آشنا شوند.

 

تعطیلی موقت درس خارج فقه و اصول مسجد

 

یکی از برنامه های مسجد الحسین (ع) پیش از شیوع ویروس کرونا برگزاری درس خارج فقه و اصول و اخلاق ویژه روحانیون در صبح روزهای جمعه بود که به گفته ابطحی با شیوع این بیماری، مدتی تعطیل شد و الان چند ماهی است ابتدا به صورت مجازی و سپس با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از ساعت 7 تا 9 صبح روز جمعه برگزار می شود.

 

مسجد الحسین (ع) نمونه از مساجدی است که به دلیل کثرت جمعیت کهنسال نمازگزاران آن و کمبود نهادهای متعدد مردمی در آن، به شدت دستخوش تحولات ناشی از شیوع کرونا شد هرچند سعی کرد در این دوره روی پای خود بایستد و خدمتگزاری به مردم و نشر معارف قرآن و اهل بیت (ع) را فراموش نکند.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد الحسین ع کمک مومنانه مسجد برقرار دوره شیوع ویروس کرونا مسجد الحسین اقامه نماز نماز جماعت امام جماعت آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، حجت‌الاسلام علی عزیزی افزود: طرح "مسجد، پایگاه قرآن" از ابتدای امسال در استان همدان اجرا شد و هم اکنون در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری مساجد استان در حال اجراست.

او تصریح کرد: ترویج فعالیت‌های قرآنی، انس جوانان و نوجوانان با قرآن، ترویج معارف قرآنی، ترویج سبک زندگی قرآنی و عمل به دستورات قرآن از اهداف اجرای این طرح است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان استعدادیابی قرآنی و هدایت نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی را از دیگر اهداف طرح برشمرد و گفت: برنامه‌های مختلفی همچون کلاس‌های قرآنی، محافل سنتی قرآنی و طرح تلاوت نور اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند