Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی غیب‌الهی روز دوشینه در حاشیه آغاز اجرای این طرح در یکی از مزارع ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: از این میزان ۳۰۰ هکتار آبیاری کم فشار( انتقال آب با لوله گذاری ) و بقیه به صورت تحت فشار با همکاری حدود ۶۰ کشاورز و بهره بردار در اراضی زراعی و باغی شهرستان در دست اجراست.

به گفته وی از ۵۰۰ هکتار طرح آبیاری نوین که در دست اجراست در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد و در مجموع سیستم آبیاری نوین اجرا شده در این شهرستان به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه با اشاره به محدودیت منابع آبی و ضرورت بهره وری از آب در این بخش ، گفت : اجرای آبیاری نوین با کمک های بلاعوض دولت در این شهرستان رو به افزایش است .

نیمی از اجرای آبیاری نوین  مربوط به هفت سال گذشته است

وی اظهار کرد: با توجه به تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم آبی در بخش کشاورزی ، هزینه اجرای آبیاری تحت فشار در هر هکتار ۳۰۰ میلیون ریال و در طرح آبیاری کم فشار ۱۵۰ میلیون ریال است.

غیب الهی ، خاطرنشان کرد: دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار با پرداخت ۱۷۰ میلیون ریال و برای اجرای طرح کم فشار ۷۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض کشاورزان را در اجرای این طرح ها یاری می کند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۳۷۳ تا پایان شهریور ماه امسال مجموعا پنج هزار هکتار طرح های آبیاری نوین در اراضی و باغ های شهرستان اجرا شده که نیمی از آن مربوط به هفت سال گذشته است.

وی تاکید کرد : با توجه به محدودیت منابع آبی و استقبال کشاورزان در اجرای سامانه یادشده  در حوزه کشاورزی، ابرکوه از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در میان ۱۰ شهرستان استان یزد در جایگاه نخست قرار دارد.

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه ادامه داد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده، برای پایداری تولید در این بخش از مزایا و کمک های این شیوه آبیاری استفاده کنند

.مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه  با اشاره به اهمیت بهره وری آب اظهارکرد: اجرای این سامانه ها  ، راندمان آبیاری را از ۳۵ تا  ۸۵ درصد افزایش می دهد.

غیب الهی تصریح کرد: کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود باید توجه آنها به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار( قطره ای ) باشد.

وی ، تاکید کرد: اجرای سامانه های نوین آبیاری علاوه بر بالا رفتن راندمان بخش کشاورزی و افزایش محصول می تواند باعث استفاده بهینه از نعمت خدادادی آب نیز شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هدف از اجرای سامانه های نوین را ارتقای بهره‌وری آبیاری، مدیریت بهره‌برداری از منابع زیرزمینی، تسهیل در مدیریت بهره‌وری آب و امکان پخش کود به همراه آب به‌صورت یکنواخت را برخی از اهداف اجرای این سیستم‌ها عنوان کرد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است .

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در شهرستان ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها ابرکوه آبیاری اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ابرکوه آبیاری اراضی کشاورزی ابرکوه آبیاری اراضی کشاورزی اخبار کنکور کشاورزی ابرکوه اجرای آبیاری آبیاری نوین میلیون ریال بهره وری تحت فشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۴۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صالح محمدی با اشاره به اهمیت رعایت تقویم زراعی برنج در افزایش کیفیت محصول و کاهش خسارت‌ها افزود: تا کنون شالیکاران گیلانی ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع خود را با آب‌های سنتی و سطحی شخم زده اند که باید کشاورزان باید هرچه سریعتر مزارع خود را برای کشت برنج آماده کنند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین با اشاره به اینکه تا کنون ۱۵۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان خزانه گیری شده گفت: ضدعفونی و جوانه دار کردن بذر، آماده سازی و خزانه گیری برنج، ایجاد زهکش در زمان وزش باد و بارندگی، هوادهی و کنترل دمای خزانه برنج به ویژه در ساعات گرم روز‌های آفتابی از مهمترین اقداماتی است که کشاورزان باید توجه داشته باشند. 
وی اضافه کرد: تعریض و ترمیم مرز کرت‌ها، لایروبی آب بندان‌ها، ترمیم کانال‌های آبرسان و سردهنه‌ها باید در اولویت قرار گیرد. 
گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و ۳۰۰ هزار شالیکار دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان