اعتلای بصری مخاطب شهری از اهداف جشنواره «مشهد ۱۴۰۰»
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۴۲۳۲
رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: با توجه به گذشت چند سال از عمر جشنواره هنری مشهد، این جشنواره باید گام جدیدی بردارد تا مخاطب و شهروند شهری از بازدید آثار هنری به یک اعتلای بصری بهتری برسد.
به گزارش قدس آنلاین، بهزاد چوپانکاره در خصوص طرح «مشهد ۱۴۰۰» اظهار کرد: جشنواره شهری مشهد سبقهای ۱۳ ساله دارد که تا امروز موضوعی ادامه دار بوده و باعث شده مشهد به عنوان برند حوزه هنر و هنر شهری شناخته شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ جلساتی توسط برخی از نخبگان شهری در حوزه معماری، جامعهشناسی، شهرسازی، هنرهای تجسمی و هنرهای شهری برگزار شد و گفتوگوهایی انجام گرفت. نتیجه این جلسات به این شکل بود که امسال به دلیل اینکه آخرین سال از قرن ۱۴ خورشیدی و آغاز قرن ۱۵ خورشیدی است، نام این جشنواره تغییری جزئی پیدا کند؛ در همین راستا نام این جشنواره که در ابتدا خانه بهار بود، به جشنواره «مشهد ۱۴۰۰» تغییر پیدا کرد و نهایی شد.
رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص دلیل برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره پرداختن به وقایع، اتفاقات و شخصیتهای ۱۰۰ سال اخیر مشهد است. همچنین پرداخت به موضوعاتی از جمله مباحث ادبی، نخبگانی، گفتمانی، محیطزیستی و موضوعاتی که مشهد به آن در فضای مختلف شهره است، از اهداف دیگر ماست.
چوپانکاره عنوان کرد: فراخوان جشنواره «مشهد ۱۴۰۰» در شهریور ماه منتشر شد و تا آبان ماه در دو بخش فرصت داده شد تا هنرمندان آثار خود را آماده و ارسال کنند. در این دوره علاوه بر بخشهای آذینبندی، یادمانهای شهری و نقاشی دیواری بخش گلستان نیز اضافه شده که به موضوع گلآرایی و زیباسازی شهر با گل میپردازد.
وی تشریح کرد: با توجه به اینکه نوروز پیش رو با ایام شعبانیه مصادف شده، تلاش داریم شهر را زیباتر و رنگینتر کنیم که با فرایند آذینبندی این اتفاق رخ خواهد داد. البته لازم به ذکر است که با توجه به گذشت چند سال از عمر جشنواره هنری مشهد باید گام جدیدی برداشته شود تا مخاطب و شهروند شهری پس از بازدید از آثار هنری به یک اعتلای بصری بهتری برسد.
المانهای شهری شیوع بیشتر هنر در شهر را با خود همراه دارد
رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد افزود: به همین دلیل امسال در حوزه یادمانها و المانهای شهری که قرار است در سطح شهر نصب شود، دقت و تامل بیشتری شده و آثار در این حوزه بیشتر به سمت آثار دائمی رفته است که هدف آن زیباتر شدن شهر و یا به عبارتی شایع شدن بیشتر هنر در شهر است.
چوپانکاره بیان کرد: بخش نقاشی دیواری نیز در دو بخش ارسال و بررسی آثار برنامهریزی شده است که به صورت کارگاه، رزومه و داوری رزومهها انجام میشود و در نهایت از آثار ارسال شده هنرمندان تایید شده انتخاب میشود. هدف این بخش نیز ارائه فضای شهری زیباتر و متفاوتتر از شهر با استفاده از آثار پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: در مباحث دیگر نیز اقدامات به همین صورت انجام شده است. منتخبین بخشهای مختلف اعلام شده و در مراحل آمادهسازی قرار دارد تا بتوانیم در یک موعد مناسب در میانه اسفند ۹۹ برای ایام بهار با توجه به اینکه اسفند هم رجبیه است، شهر را آذین ببندیم و تزئیین کنیم و مردم با دیدن شهر بسیار زیبا روحیه و احوالشان بهتر شود.
شیوع بیماری کرونا انگیزه و روحیه هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده است
رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص تاثیر بیماری کرونا در برگزاری این جشنواره اظهار کرد: امسال ما چالشهای بسیار زیادی را در حوزه هنر شهری داشتیم و وجود کرونا نیز که در کشور تقریبا یک ساله شده است. انگیزه و روحیه هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده است.
چوپانکاره اضافه کرد: نگرانی بابت مبتلا شدن به بیماری و درگیری ذهن هنرمندان بابت بیماری کرونا یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی ما بود که ما تلاش کردیم که این مسائل آثار را تحت پوشش قرار ندهد اما چون روحیه بسیاری از هنرمندان با روحیه جامعه گره خورده، موضوع کرونا متاسفانه روحیه در دو طرف را تحت تاثیر قرار داده است.
وی تصریح کرد: البته بخش دیگری نیز وجود دارد که برخی از هنرمندان خود درگیر کرونا شدند و نتوانستند ما را در این راه همراهی کنند؛ در نهایت امسال با توجه به موضوع کرونا سعی کردهایم تا جایی که میتوانیم چه در بخش گلستان و چه در بخش المانها، یادمانهای دائم و موقت و آذینبندی شهر به گونهای باشد که ایجاد تجمع فراوان نکند.
رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: اگر تا آن زمان کرونا در حد زیادی کمتر و کمرنگ شد، برای اتفاقات متفاوت برنامههای مختلفی خواهیم داشت اما اگر قرار بر رعایت پروتکلها و اجرای دستورات ستاد کرونا باشد تلاش میکنیم با رنگبندی، بهسازی و زیباتر کردن شهر روح جدید و خوشایندی را به شهر الحاق کنیم.
چوپانکاره در خصوص انتخاب داوران برای انتخاب آثار جشنواره «مشهد ۱۴۰۰» خاطرنشان کرد: داوران این حوزه بر اساس تجارب، فرایند کاری، رزومه و سابقه انتخاب شدهاند. تلاش شده از افرادی برای داوری آثار استفاده کنیم که تجربه کار در شهر، تجربه ساخت و نصب آثار در شهر و همچنین شناخت کامل از شهر را داشته باشند.
وی ادامه داد: داوران این جشنواره معمولا توسط دبیران و مجموعهای که برگزاری این جشنواره را بر عهده دارد دعوت به همکاری شدهاند. البته سعی شده است که داروان با موضوعات مربوط به شهر مشهد آشنایی داشته باشند و مشهد را به طور کامل بشناسند تا بتوانیم از تجربیات این موارد کمک گرفته و امسال نیز جشنوارهای خوب و در شان ساکنین این شهر برگزار کنیم.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مشهد 1400 برگزاری این جشنواره مشهد ۱۴۰۰
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۴۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
جلسه دبیران و مدیران بیستویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد. تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای این جلسه بود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدمحمد هاشمی رئیس هیئت مدیره بنیاد و جانشین وزیر فرهنگ با تشکر از عوامل و برگزار کنندگان این دوره از جشنواره امام رضا (ع) گفت: در دوره جدید میخواستیم که در این دوره از جشنواره به سمت تخصصی شدن پیش رویم، نکته دیگر استفاده از چهرههای تراز اول ملی در این عرصه بود که در رأس این اقدام، حضور آقای قائمیان بود که فراتر از حد تصور اهتمام ویژه به کار نشان دادند.
وی ادامه داد: موضوع افزودن رویکرد آموزشی به این جشنواره هم امسال صورت گرفته و در این دوره به این هدف نزدیکتر شدیم.
جانشین وزیر فرهنگ گفت: اولین جشنواره بینالمللی فیلم دینی رضوان که آبان ماه اختتامیه آن برگزار میشود، از اقدامات ویژه این دوره بود که امیدواریم بتوانیم با این بخش ادای دینی داشته باشیم؛ از این بخش جشنواره میتوان به عنوان نوآوری دوره اخیر یاد کرد.
هاشمی گفت: پیگیری خروجیهای جشنواره از فراخوان و داوری تا خروجی مورد تاکید بوده تا مردم با موضوعات امام رضا (ع)، سبد محصولات فرهنگی مرتبط در این زمینه را مشاهده کنند.
جانشین وزیر فرهنگ با اشاره به کاهش تعداد جشنوارهها گفت: کاهش تعداد جشنوارهها باعث کمرنگ شدن بخشهای استانی و روستایی نشده و پیرنگ این جشنواره در این بخشها به خوبی پیگیری و عملیاتی شده و دامنههای کار در روستاها قابل مشاهده است.
لمس واژه مردمیسازی جشنوارهها در آیین جشنواره روستایی و عشایری رضوی
فرهاد قائمیان مدیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به حضورش در اختتامیه جشنواره روستایی و عشایری رضوی گفت: اتفاق بینظیری که در جشنواره روستایی و عشایری رضوی رخ داد، همکاری مردم روستا در راستای برگزاری این جشنواره بود و مردم روستا از منازل تا وسایل نقلیه خود را در اختیار گذاشته بودند و واژه مردمی کردن جشنوارهها در این اختتامیه به درستی قابل مشاهده بود.
مدیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) در ادامه با تشریح بخشهای مختلف این دوره از جشنواره گفت: سعی کردیم تمام بخشها بین مردم انجام شود و کلیدواژه مردمی سازی به صورت عملی قابل مشاهده باشد.
وی در پایان با اشاره به بخش فیلم جشنواره نیز گفت: در این بخش، با فیلم رضوان و با مسئولیت محمدحسین لطیفی، سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی و با فیلمنامهای با عنوان «از عشق آباد تا عشق آباد» برای سال آینده تهیه شود و در این زمینه تقاضای همکاری و مساعدت از وزارت فرهنگ دارم.
ارتقاء کمی و کیفی آثار در این دوره جشنواره
سعید زمانی مدیرعامل بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی و فرهنگی امام رضا (ع) نیز در ادامه این جلسه گفت: آغاز به کار جشنوارهها از آذر ماه انجام شده و مجموعه اقدامات این دوره جشنواره با ارتقاء کمی و کیفی همراه بوده است.
وی با تشریح بخشهای مختلف این دوره از جشنواره و معرفی دبیران مربوطه ادامه داد: امسال جشنواره سرود برای اولین بار در حال برگزاری است و در بخش روستایی در قواره ملی این جشنواره شکل جدی و خوبی را به خود گرفته است. این دوره از جشنواره فیلم رضوان، با حضور محمدحسین لطیفی انجام میشود.
پیگیری بسط و گسترش آثار تولیدی در این دوره از جشنواره
اتابک نادری دبیر بخش تئاتر جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) نیز در این جلسه گفت: بسط و گسترش خروجی این جشنواره مورد تاکید و پیگیری است.
وی افزود: در این دوره بیش از ۲۳ اثر را به اجرا رساندیم که نمایش آثار در راستای گسترش فرهنگ نمایش در کشور صورت میگیرد.
برگزاری اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد
احمد میرزاده دبیر بخش کودک و نوجوان شعر جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) با توضیحاتی درباره برگزاری چهار جشنواره در همین زمینه گفت: بخش ویژه امسال توصیف شاعرانه از معین الضعفا است.
وی ادامه داد: امسال بیش از ۲ هزار اثر در بخش بزرگسال دریافت و آثاری از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی به دبیرخانه ارسال شده است.
میرزاده در پایان به برگزاری محافل شعر کودک و نوجوان در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد برگزار خواهد شد.
جشنواره امام رضا (ع) سرمایه عظیم است/ توجه به موضوع فلسطین و غزه
مهدی بابایی مجرد به نمایندگی از دبیران بخش هنرهای تجسمی با اشاره به بخشهای مختلف هنرهای تجسمی گفت: جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) یک سرمایه عظیم در عصر انقلاب اسلامی است، در موضوع جشنوارههای تجسمی ناظر به مسائل روز و موضوعات مرتبط با فلسطین مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در بخش خوشنویسی به بخش بانوان در این دوره توجه ویژه شده است.
ترویج آثار تولیدی در راستای اهداف متعالی انسانی
رسول اولیا زاده دبیر بخش عکس جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه جلسه گفت: رویکرد ما در جشنوارهها باید هدایت انسان از مقام نباتی به مقام انسانی باشد. آثار ما اگر بتواند باعث پرواز روح مخاطب و زیارت روحانی بشود اثری ارزشمند است.
توجه به خروجی ماندگار و عملی در آثار تولیدی جشنواره
احمد صدری دبیر بخش آواها و نماهای جشنواره در ادامه این جلسه گفت: در این دوره با توجه به سیاست گذاری برای گسترش این بخش بین مردم، تصمیم بر این شد تا برگزاری آن در مناطق مختلف اتفاق بیفتد. آواها و نماها قدمت تاریخی و مذهبی دارند و در همین زمینه در بوشهر و با مشارکت مردم و بدون تشریفات شاهد برگزاری این بخش بودیم.
وی ادامه داد: توجه ویژه به ماندگاری آثار خروجی جشنواره مورد تاکید است که در راستای صحبت جانشین وزیر فرهنگ خروجی جشنواره در بخشهای مختلف بهطور عملی مورد استفاده قرار گیرد.
ساخت اثر برای امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است
محمدحسین لطیفی دبیر اولین دوره جشنواره فیلم رضوان حضور در این جشنواره را باعث افتخار خواند و گفت: زیر چتر امام رضا (ع) کسب اعتبار میکنم، در جهانی که در راستای دین زدایی تلاش میکنند چه مکانی امنتر از مأمن امام رضا (ع).
وی ادامه داد: هدف، برگزاری بینالمللی این جشنواره بود، اما به دلیل کمبود وقت این دوره داخلی برگزار شد و سال آینده این جشنواره در سطح بینالمللی برگزار خواهد شد.
لطیفی گفت: ساخت اثر پیرامون شخصیت امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است که امیدوارم شامل حال تمام هنرمندان شود.
وی با ارائه گزارشی از کارگاههای آموزشی که در بخش جنبی این جشنواره برگزار خواهد شد، گفت: خرج درآمد موقوفات در راه گسترش آثار فیلم سینمایی پیشنهادی است که جا دارد در این جلسه مطرح کنم تا به سمت ترویج اهداف دینی در آثار هنری و سینمایی حرکت کنیم.
در پایان جلسه مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد امام رضا (ع) هم به ارائه گزارشی پیرامون عملکرد بنیاد و جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) پرداخت.
تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای مهم ارائه شده در این جلسه بود.