Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ درحالی بافت تاریخی و یکپارچه شهر یزد به ثبت جهانی رسیده که وجود نماهای مدرن در دل این بافت، زیبایی آن را به شدت تحت تاثیرقرار داده و جلوه نامناسبی برای این زیبایی بی‌حد و مرز ایجاد کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد, بافت تاریخی شهر یزد که قدمت آن به دوره پیش از اسلام بر می‌گردد;  گردشگران داخلی و خارجی زیادی را مجذوب شاهکار معماری خود کرده است؛ بافتی یکپارچه از خشت و گل و آجر که با طبیعت سخت و سختکوشی مردمانِ این دیار کویری خو گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذر از بافت تاریخی شهر یزد تا چشم کار می‌کند هویت, اصالت, شکوه و زیبایی‌ای به بلندای یک تاریخ بر وجب به وجب معماری این بافت حاکم شده که هر کدام بهره‌ای از هوش و نبوغ معماران بومی برده‌اند و شاید کمتر کسی راز و رمز ساخت آن را بداند.

اگر بلندی دیوارها یا ساخت ساباط‌ها برای ایجاد سایه بیشتر در کوچه‌ها بوده و اگر پیچ‌های کوچه‌های قدیمی برای شکست سرعت طوفان و باد در این منطقه کویری است; باریکی کوچه‌هایش هم برای آشتی کنان و خشت و گل و آجرش برای مقاومت بیشتر در گرما و سرمای این منطقه کویری بوده است.

 نقش و نگارها و تزئینات خانه ها, بادگیرها, آب انبارها و دیگر بناهای تاریخی خود عظمتی منحصربفرد دارند که چشم گردشگران ایرانی و خارجی را می رباید و حسرت دیدار چندین باره این خشتی ترین شهر جهان را بر دلشان می‌گذارد.

با وجود این بافت تاریخیِ یگانه و اصیل در جهان; ساختمان‌هایی هم هستند که با نماهای غیربومی در بافت تاریخی شهر یزد جلوه‌ای ناخوشایندِ برای زیبای بی‌نهایت این بافت ایجاد کرده‌اند.

انواع نماهای سنگی و سیمانی با تزئیناتی غیربومی اصالت و هویت این بافت تاریخی را خدشه‌دار و زخمی عمیق بر پیکره این بافت تاریخی وارد کرده که شاید تا سالیان سال نتوان مرحمی برای آن پیدا کرد و جدا از صدمات گسترده‌ای که به میراث کهن فرهنگی و تاریخی و صنعت گردشگری وارد می‌کند; متناسب نبودن این بناها و مصالح با بافت تاریخی در گذر زمان می‌تواند یکپارچگی بافت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

تیر زهرآلود پارک علم و فناوری به قلب میراث‌فرهنگی یزد/ ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در جوار یکی از ابنیه‌های تاریخی ایران + فیلم

بدون شک کسی با ساخت و ساز بناهایی با نمای غیربومی مخالف نیست; چراکه اینگونه بناها خود نشانه پیشرفت بشر در زمینه معماری است و در دنیای امروزی ساخت و ساز بناهائی به شکل مدرن امری قابل قبول و لاینفک از زندگی انسان امروزی است.

ولی ساخت بناهای مدرن در بافت تاریخی یا ترمیم و مرمت ساختمان‌های قدیمی با نمای غیر سنتی و استفاده از مصالح غیر بومی نتنها همخوانی ندارد بلکه خلل وسیعی در کارائی بافت تاریخی و زیبائی شهری ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود مسئولان امر برای همسان‌سازی و تناسب چنین نماهای غیربومی با بافت تاریخی شهر اقدامات و تدابیر لازم را بیاندیشند تا چهره واقعی بافت تاریخی شهر یزد که لقب میراث جهانی را چند سالی است به دنبال دارد; بیش از پیش نمایان باشد.

انتهای پیام/ 784/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بافت تاریخی شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، رستگاری در جریان بررسی بافت تاریخی ندوشن برحفظ واحیای بافت قدیمی وارزشمند شهر تاریخی ندوشن تاکید کرد.
وی، همچنین از مرمت وبازسازی بافت ارزشمند ندوشن با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خبرداد. 
جعفری شهردارندوشن هم از همکاری کامل با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری درمرمت وبهسازی این بافت خبرداد. 
ندوشن، با ده‌ها اثرتاریخی ثبت شده یکی ازشهر‌های هدف گردشگری استان یزد است که موردتوجه گردشگران داخلی وخارجی قرارگرفته است.

دیگر خبرها

  • علت ممنوعیت سریال مصری حشاشین؛ تحریف تاریخ ایران
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • راور، بافت و زرند شوراهای اسلامی نمونه استان کرمان شدند