Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@19:04:31 GMT

کشف گنجینه‌ای دیگر در مصر (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۶۸۱۰

کشف گنجینه‌ای دیگر در مصر (+عکس)

یک گنجینه‌ تاریخی شامل تابوت‌های باستانی با قدمت بالای سه هزار سال از محوطه تاریخی سقاره مصر کشف شد.     به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، مقامات مصر روز گذشته (یکشنبه ۲۸ دی ۹۹) از کشف یک گنجینه جدید شامل تابوت‌های باستانی با قدمت بالای سه هزار سال از محوطه باستان‌شناسی سقاره در این کشور خبر دادند. کشفی که به گفته زاهی حواس (Zahi Hawass)، مصرشناس معروف، تاریخ را بازنویسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  تیمی از باستان‌شناسان به سرپرستی حواس این گنجینه را در نزدیکی هرم تِتی نخستین فرعون دودمان ششم مصر و بنیانگذار آن کشف کردند. در این کاوش، بیش از ۵۰ تابوت چوبی متعلق به دوران پادشاهی نوین مصر (قرن شانزده تا ۱۱ پیش از میلاد)، در یک آرامگاه چاهی پیدا شد.   حواس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: این اکتشاف تاریخ سقاره و به ویژه تاریخ پادشاهی نوین مصر را که ۳ هزار سال پیش تشکیل شد، بازنویسی می‌کند. به گفته حواس، تیمش در این حفاری در مجموع ۲۲ آرامگاه باستانی کشف کرده است.   یکی از تابوت‌ها متعلق به سربازی بود که تبری که با آن مبارزه می‌کرد نیز پیدا شد. از دیگر بخش‌های این گنجینه تاریخی می‌توان به یک تابوت سنگی، یک پاپیروس ۵ متری با متن فصل هفدهم کتاب مردگان (متون کهنی که در آیین خاک‌سپاری مصریان استفاده می‌شد)، ماسک، قایق‌های چوبی و بازی‌های رایج در دوران مصر باستان اشاره کرد. بازی‌های کشف شده در این آرامگاه‌های باستانی، بازی سینیت و گیم ۲۰ بودند که در آن زمان در آرامگاه‌ها قرار داده می‌شدند تا مردگان بتوانند پس از مرگ بازی کنند. آنطور که حواس می‌گوید، ارواحی که در بازی سینیت برنده می‌شدند به جهان دیگر و به بهشت مصر باستان می‌رفتند.     آیتم‌هایی چون جمجمه‌ و استخوان‌های کشف شده در این کاوش، روز گذشته برای رسانه‌ها به نمایش گذاشته شدند اما حفاری‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد. حواس معتقد است آنچه تیمش کشف کرده تنها ۳۰ درصد از گنجینه پنهان در سقاره بوده و ۷۰ درصد از آن همچنان مدفون است.   سقاره گورستان بزرگ ممفیس پایتخت مصر باستان بود که امروزه با بیش از ده‌ها هرم، صومعه باستانی و گورستان حیوانات در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد.   در ماه‌های اخیر کشف گنجینه‌های ارزشمند از این محوطه باستانی بارها تیتر رسانه‌ها شد. ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت ۹۹) بود که باستان‌شناسان چهار تابوت حامل اجساد مومیایی شده و پنج تابوت سنگی از این منطقه کشف کردند. چند ماه بعد، در ۳۰ شهریور، وزارت آثار باستانی مصر از کشف ۱۴ تابوت ۲۵۰۰ ساله در سقاره خبر داد.   مقامات مصر امید دارند صنعت گردشگری این کشور که در سالهای اخیر از قیام ۲۰۱۱ گرفته تا همه‌گیری کرونا آسیب‌های زیادی را متحمل شده، با اکتشافات باستان‌شناسی اخیر رونقی دوباره بگیرد. لینک کوتاه: asriran.com/003DDk

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره گنجینه‌های موزه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی با به نمایش گذاشتن ۷ تابلوی نقاشی به زیور آثار جدیدی از هنرمندان ارادتمند به ساحت مقدس رضوی آراسته شد.

عبدالحسین ملک جعفریان، تابلوی «خوشنویسی و تذهیبِ سوره مبارکه قدر» اثر رضا بیداریان و طیبه رامشینی خلق شده به سال ۱۳۸۸، تابلوی رنگ و روغن روی بوم «یتیم نوازی حضرت علی علیه السلام» اثر مهناز روزبهانی خلق شده در سال ۱۳۸۶، تابلوی اکریلیک روی مقوای بدون اسید با موضوع «سرور نقاره ها» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۴، تابلوی «عزت خون» اثر مهدی فرخی خلق شده به سال ۱۳۸۰ را ۸ اثری معرفی کرد که به تازگی در گنجینه هنر‌های تجسمی به نمایش درآمده است.

وی با معرفی دیگر آثار افزوده شده به این گنجینه افزود: دو تابلوی رنگ روغن روی بوم با موضوع «طبیعت بی جان» اثر عبدالحسین محسنی کرمانشاهی و استاد حسین شیخ که در سال ۱۳۶۹ و ۱۳۶۲ به تصویر درآمده و تابلوی اکریلیک روی مخمل «نقاشی گل و مرغ» اثر مجید الهی خلق شده در سال ۱۳۹۲ نیز به تازگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

تجمیعی از آثار هنرمندان
در گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، آثاری، چون «آب گیر سَن مارکو، ونیز – ایتالیااثر ویلیام جیمز  که در فاصله سال‌های ۱۷۶۱ تا ۱۷۷۱ در انگلستان فعالیت هنری داشته، شش تابلو  «منظره» اثر فرانچِسکو دِ نیکولا هنرمند ایتالیایی که از ۱۸۸۲ تا ۱۹۵۸ می‌زیسته است، در معرض بازدید قرار دارد.

همچنین در این گنجینه از هنرمندان به نام اروپایی متعلق به نیمه قرن ۱۸ تا نیمه قرن ۲۰ میلادی آثاری موجود است که در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ از گالری هُنر «ایسِدرا» در رُم-ایتالیا، گالری «ویلیامز» و گالری «الکساندر» در  لندن- انگلستان خریداری شده است.

از میان آثار هنرمندان ایرانی موجود در این گنجینه نیز می‌توان به آثار محمّد غفاری یا «کمال الملک» (۱۲۲۶ تا ۱۳۱۹) با نام‌های «پول، روستایی از توابع بخش کُجور، استان مازندران»، «رودخانه شیلات فرحآباد مازندران»، «جلگه صفیآباد اشرف مازندران»، «پل رودخانه تجن- ساری، مازندران»، نقاشی قهوه خانه‌ای با موضوع «وقایع کربلا در دهم محرّم سال ۶۱ ق.» و آثاری از محسن سهیلی، میر عبدالرضا دریابیگی، رضا بدرالسماء، زهره مهانی منش، رسول شفقتی، عبدالحسین محسنی کرمانشاهی، یگانه قدیریان و مهدی فرخی اشاره کرد.

علاوه بر تابلو‌های نقاشی، آثار منبت کاری چوب استاد حیدر نیکنام (۱۲۹۵ تا ۱۳۷۴) و محمدرضا توسلی گلپایگانی (متولد ۱۳۱۰) و مجموعه آثار قلمزنی و برجسته کاری روی مس اثر استاد محمّد اعتزازی نیز زینت بخش گنجینه هنر‌های تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی است.

گنجینه هنر‌های تجسمی موزه رضوی  که در هشتم تیر سال ۱۳۷۸ خورشیدی تأسیس شد،  اکنون یکی از موزه‌های هنر در شمال شرق ایران به شمار می رود که مجموعه‌ای از آثار هنرمندان نامدار ایران و جهان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

دیگر خبرها

  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی در مصر
  • مصر/ کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند