Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی ماه‌های اخیر با افزایش قیمت برخی کالاها، عده‌ای به دنبال سودجویی خود بوده و قیمت اجناس را بالاتر از قیمت مصوب اعلام می‌کنند که در این راستا مردم نظارت بیشتر بر بازار را از مسوولان امر خواستارند زیرا این عدم تعادل در بازار نشان از ضعف در سیستم نظارت‌هاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، بالا رفتن قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم این روزها به معظل اساسی در جامعه تبدیل شده و نقل محافل مختلف است؛ زیرا این روند زندگی مردم را دچار بحران کرده و گلایه‌های مردمی را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افزایش قیمت کالاها به دلایل مختلف بوده و عده‌ای از فروشندگان افزایش قیمت ارز و تحریم را در این موضوع دخیل می‌دانند؛ اما جدای از این بحث، زیاده خواهی و طمع برخی فروشندگان تمامی نداشته و عامل اصلی گرانی‌های این روزهای بازار است.

نظارت بیشتر بر بازار در اولویت مسوولان باشد

در گفت‌وگویی که با برخی شهروندان ارومیه‌ داشتیم اذعان کردند که با نظارت بیشتر بر بازار تعادل نسبی قیمت‌ها به آن برمی‌گرداند. آنها معتقدند اگر طمع فروشندگان و دلالان کاهش یابد، وضعیت موجود کمی بهبود خواهد یافت، زیرا عامل اصلی افزایش قیمت همین طمع کاری است.

حرف مردم این است که اگر کالایی در ابتدای بازار یک قیمت دارد و در انتهای همان بازار با قیمت دیگری به فروش می‌رود، یعنی ضعف در نظارت‌ها وجود دارد که ربطی به افزایش قیمت و عوامل دیگر ندارد. مردم گفتند قیمت یک نوع میوه در بازار با نرخ‌های متفاوت عرضه می‌شود و اگر مسوولان مربوطه بر بازار نظارت جدی و کافی داشته باشند این عدم تعادل قیمتی را شاهد نخواهیم بود و بخشی از گرانی‌ها حل و فصل می‌شود.

امتناع از عرضه کالا توسط برخی فروشندگان به بهانه نوسان قیمت‌ها و احتکار کالاهای مورد نیاز مردم از دیگر دغدغه‌های شهروندان بود که از مسئولان انتظار نظارت و برخورد داشتند.

کشف ۶۶ میلیارد ریال کالای احتکاری در آذربایجان غربی

غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز با اعلام اینکه ۶۶ میلیارد ریال کالای احتکاری در این استان کشف و ضبط شده است، گفت: از ابتدای امسال انواع کالای احتکاری در این استان کشف و برای رسیدگی و صدور حکم نهایی به تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده شده است.

بابایی بیان کرد: این میزان کالا از ۵۰ انبار احتکار کالاهای اساسی و ضروری مردم در این استان کشف و اقلام داخل آنها به نفع دولت و برای توزیع در بازار ضبط شده است.

وی افزود: عمده کالاهای کشف شده از انبارها شامل سیمان، روغن نباتی، برنج، لاستیک، خودرو و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، گفت: یک انبار جدید که اقدام به احتکار مقادیر زیادی روغن موتور خودرو کرده بود، طی روزهای اخیر کشف شده، است.

بابایی اظهار داشت: این انبار با تلاش بازرسان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان شناسایی و کشف و برای این انبار پرونده تخلف احتکار به ارزش بیش از یک میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، گفت: طی سال‌جاری بیش از ۱۶۱ هزار مورد بازرسی در استان انجام شده است.

بابایی با بیان اینکه از این تعداد بازرسی انجام شده، ۶ هزار ۶۹۲ واحد متخلف شناخته شده است، اظهار داشت: میزان جریمه تعلق گرفته به پرونده‌های ایجاد شده به بیش از ۵۸۴ میلیارد ریال رسیده است.

فعالیت شبانه روزی سامانه ۱۲۴ در آذربایجان‌غربی

ایرج مرندی سرپرست معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: سامانه مردمی ۱۲۴ آماده دریافت انتقادها و شکایت های مردمی است و شهروندان می توانند ۲۴ ساعته شکایت های خود را به این سامانه ارائه دهند.

اما این نظارت‌ها بر بازار آذربایجان‌غربی کافی نبوده و نیاز اساسی برای کنترل روند فعلی بازار نظارت بیشتر و دقیق‌تر است و مسوولان باید برای بهبود اوضاع موجود تلاش بیشتری کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معدن و تجارت آذربایجان غربی نظارت بیشتر بر بازار میلیارد ریال سازمان صنعت افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۷۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد

آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد سامانه خودنویس، گفت:  اینکه وزارت راه تلاش کرده است و این سامانه را راه اندازی کرده است اقدام خوبی است و فقط امیدواریم به سرنوشت سایر سامانه ها دچار نشود. این سامانه اگر شروع به کار کند و موجر و مستاجر در این سامانه ثبت نام کنند قاعدتا توافقاتی که هست باعث شفافیت مالیاتی می شود دولت می تواند براساس قراردادی که هست مالیات های مربوطه را اخذ کند.

وی اظهار کرد: با این سامانه  دست دلالان کوتاه می شود عامل افزایش اجاره بها دلالان هستند و اگر دست دلال ها کوتاه شود مردم ما آگاهانه قرارداد می بندند. قطعا اگر مردم بدانند این سامانه به نفع شان است برای اجاره از این طریق اقدام می کنند  و اتفاقا مالیات را نیز می پردازند.

وی افزود؛ دولت نیز باید این مالیات ها را برای زیر ساخت ها هزینه کند.  وقتی این مالیات از این طرف پرداخت می شودو از آن طرف برای رفاه مردم هزینه شود قطعا از این سامانه استقبال می شود.

شاوردیان تاکید کرد: با این سامانه امکان کنترل قیمت اجاره وجود دارد. در بعضی مناطق اجاره سلیقه ای اعمال می شود و از کوچه تا کوچه دیگر اختلاف قیمت وجود دارد که خود همین سردرگمی های را در بازار مسکن ایجاد کرده است. بنابراین با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره وجود دارد و پیش پرداخت ها و رهن و اجاره معقول تر می شود. از طرف دیگر مهم ترین موضوع در زمینه بازار اجاره، حذف واسطه و ایجاد اختیار برای مالک و مستاجر در عقد قرارداد بدون هزینه اضافی بر آنان خواهد بود که سامانه خودنویس این امکان کلیدی و مهم را فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر قیمت اجاره با یک استاندارد مشخص باشد و دیدگاه سلیقه ای اعمال نشود به نفع مستاجرها است که امیدواریم موجرها نیز معقولانه قیمت ها را افزایش دهند.

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • امدادرسانی خودجوش مردم دیزج دیز به افراد گرفتار در سیل + فیلم
  • چرا داستان «جمشید بسم‌الله» دهه‌هاست تکرار می‌شود؟
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!