واکسن ایران و کوبا اسفند وارد فاز بزرگ آزمایش انسانی میشود / خردادماه؛ واکسیناسیون عمومی
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۹۶۷۸
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: مردم ایران سالهاست که به واکسن ایرانی اعتماد کردند، لذا مطمئن باشند در مورد واکسن کرونا هم با پایشی که انجام میشود امنیت آن با اتکا به دانشمندانی که هیچ تعارض منافع ندارند در وزات بهداشت پیگیری میشود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «علیرضا بیگلری» در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه خوشبختانه در ایران از تمام روشها برای ساختن واکسن کرونا اقدام شده است، گفت: همین الان سه برنامه تولید قطعی برای واکسن داریم، که اولین آن واکسن شرکت برکت بود که وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد و خوشبختانه فاز یک خود را تا اینجا موفق پیش برده و امیدواریم تا آزمونهای بعدی نهایی شدن فاز یک و فازهای بعدی هم پیش برود که در این صورت میتواند یکی از واکسنهای موفق باشد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: واکسن تولیدی مشترک ایران، کوبا که ساخت آن توسط انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا در حال انجام است نیز مطالعات بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، این واکسن فاز یک کارآزمایی بالینی خود را در کشور کوبا با موفقیت پشت سر گذاشته و قسمت اول فاز یک نهایی شده و فاز دو آن نیز در حال اجراست که به زودی تمام میشود.
این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: انشاءالله در اواخر بهمن و اوائل اسفند فاز سه کلینیکال آزمایش بالینی آن که فاز نهایی آن است همزمان در دو کشور ایران و کوبا شروع خواهد شد و پس از موفقیت به عنوان یک واکسن ایمن و واکسنی که کارایی خوبی دارد مورد استفاده همگانی قرار میگیرد.
بیگلری در پاسخ به اینکه «کدام یک از این واکسنها مؤثرتر است» عنوان کرد: با توجه به اینکه واکسنها با روشهای مختلف تولید میشوند، هر کدام از آنها فواید و عوارضی دارند، واقعیت این است که در تمام دنیا همه کشورهای تولیدکننده باید منتظر باشند تا واکسنها فازهای بالینی را تمام کرده و وارد استفاده عمومی شوند آن وقت است که میتوانیم بگوئیم کدام یک چه مزیتی نسبت به دیگری دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که «کدام یک از واکسنهای داخلی به لحاظ مراحل ساخت و آزمایش جلوتر از بقیه است» توضیح داد: واکسن مشترک ایران و کوبا که حدود هشت، نه ماه پیش با همکاری این دو کشور شروع به طراحی شده از نظر کارآزمایی بالینی از بقیه جلوتر است، علاوه بر واکسن شرکت برکت و ایران و کوبا خوشبختانه واکسن مؤسسه رازی هم توانسته تأییدیه کمیته اخلاق را دریافت کند و در هفتههای آتی وارد فاز کارآزمایی بالینی بر روی داوطلبان شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص تلاش برای خرید واکسن خارجی نیز گفت: وزارت بهداشت در تلاش است که از منابع خارجی واکسنهایی که مورد نیاز است در حد ضرورت برای گروههای در اولویت تأمین کند، در کنار آنها واقعا تلاش خوبی برای تولید واکسنهای تولید داخل و تولید مشترک با دیگر کشورها در حال انجام است.
وی در ادامه افزود:، ولی در خصوص واکسنهای تولید داخل خوشبینانهترین حالت این است که خردادماه میتوانیم در صورت موفقیت برنامههایی که پیش میرود واکسنهای تولید داخل را برای واکسیناسیون عمومی داشته باشیم، در واقع زمان آزمایش واکسنهای مشترک ایران برای فاز بزرگ آزمایش انسانی اسفندماه خواهد بود، ولی واکسیناسیون عمومی موکول به خردادماه میشود.
بیگلری با اشاره به اینکه انستیتو پاستور قدمتی صد ساله دارد و قدیمیترین واکسنساز در منطقه است، اظهار کرد: در بین کشورهای مسلمان تنها دو کشور ایران و اندونزی فعالیت واکسنسازی دارند و توانستند نام خودشان را به عنوان کشور واکسنساز مطرح کنند و این افتخاری برای کشور ماست که با توجه به دانش خوب و موفقیتهای بزرگی همچون ریشهکنی امراضی همچون آبله داشتیم، بتوانیم قدمهای بزرگی در زمینه واکسن کووید هم برداریم.
این مسؤل در ادامه در خصوص فرآیند ساخت نوترکیب نیز تصریح کرد: همه مادران ایرانی که برای واکسیناسیون فرزندانشان مراجعه کردند بیش از ۹۰ درصد واکسنهایی که دریافت کردند تولید انستیتو پاستور و مؤسسه رازی بوده و این دو مؤسسه از مهمترین مؤسسات تولیدکننده واکسن در دنیا هستند، همین واکسن مشترک ایران و کوبا نیز واکسن نوترکیبی است که کونژوگه شده و آثار خوبی هم نشان داده و مؤسسه رازی هم از همین طریق استفاده کرده است.
وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور یار دیرین مردم ایران بوده و در بحران کرونا نیز با راهاندازی شبکه تشخیص کرونا و طراحی روش تشخیص با ۳۰۰ آزمایشگاه در این حوزه موفق عمل کرده، عنوان کرد: مردم ایران سالهاست که به واکسن ایرانی اعتماد کردند، لذا مطمئن باشند در مورد واکسن کرونا هم با پایشی که انجام میشود امنیت آن با اتکا به دانشمندانی که هیچ تعارض منافع ندارند در وزات بهداشت پیگیری میشود تا بیش از استانداردهای جهانی مراحل خودش را به درستی پست سر بگذارد.
بیگلری در پایان اظهار کرد: چیزی که در کشور نیاز داریم این است که صنعت واکسنسازی را توسعه دهیم، چون هر واکسنی که ساخته میشود پوششی است که با استفاده از تکنولوژی آن میتوانیم واکسنهای دیگری را هم بسازیم لذا همگی باید اجازه دهیم تولیدکنندگان داخلی با قوت قلب در این زمینه پیش بروند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: واکسن کرونا کرونا ویروس واکسن کرونا واکسن سازی کارآزمایی بالینی انستیتو پاستور ایران و کوبا مشترک ایران واکسن ها فاز یک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی دارد
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشستهای سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد میکند؟ این فیلم پیرامون عدالت میباشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومتها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.
حجتالاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامههای تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالبهای هنری میباشد و این موضوع میتواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسانها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها میتوانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.
وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینهای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینهای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سالها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق میشوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.
وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق میافتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر میبینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده میشود یک بروکراسی مداری محض را اشاره میکند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده میشود.
حجتالاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست میکنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسانها بر اساس منافعی که به دست میآورند عقل خود را به کار میگیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت میشود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده میشود.
وی بیان داشت: در برخی از فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگریهای قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهنها خواهد ماند اما در سیاه نماییهای برخی فیلمهای ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان میدهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالتهایی هم اجرا شده است و عدهای به حق و حقوق خودشان رسیدهاند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا میشود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمیماند و ما در انتهای فیلم احساس میکنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قویترین و پاکترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل میکنیم.
وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوالهایی مطرح میشود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمیشود بلکه توضیحات سوال میشود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمیشود.
حجتالاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیتهایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلمهایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان میدهند.
وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویههایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازاتها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی میباشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیتهای اندیشهای و علم انسانی خودمان را چگونه میتوانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گرههای ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسشهایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد میشود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشهای به سمت تولید حرکت کند.
سلسله نشستهای اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میشود.
کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی