Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، یعقوب حاجی‌زاده روز دوشنبه در نشست " روز ملی هوای پاک " که به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار شد، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد میزان تحمل افرادی که در معرض هوای آلوده به مدت طولانی قرار دارند در برابر ویروس کرونا پایین می آید و توان ایمنی بدن آنها ضعیف می‌شود.

وی با بیان اینکه ریه افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، دچار مشکل می‌شود و اندام‌های تنفسی و قلبی عروقی آنها در معرض آسیب قرار می‌گیرد، اظهار داشت: این افراد در برابر تاثیر ویروس کرونا، آسیب پذیرترند و احتمال مرگ و میر در بین آنها افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: تحقیقات علمی حاکی از آن است که هرچه بیشتر در معرض آلودگی هوا باشیم احتمال حادتر شدن علائم بیماری کووید ۱۹ و مرگ و میر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: همچنین سطح بالای آلودگی هوا ممکن است خطر ابتلا به کووید ۱۹ را در مرحله نخست افزایش دهد زیرا ذرات معلق به‌عنوان ناقل ویروس کرونا عمل می کند و به گسترش سریع آن در مناطق وسیعتر منجر می‌شود.

حاجی زاده به تحقیقی که در ایتالیا انجام شده است، اشاره کرد و گفت: این مطالعه نشان داد که افزایش سریع میزان واگیری کووید ۱۹ که برخی مناطق شمال این کشور را تحت تاثیر قرار داد می تواند به آلودگی هوا و ذرات معلق ریز مرتبط باشد که به‌عنوان یک ناقل و تشدید کننده عمل می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تحقیق دیگری که در آمریکا انجام شد، اضافه کرد: مطالعه دانشگاه هاروارد نشان داد که تماس طولانی مدت با سطح بالای ذرات معلق ریز (PM ۲.۵) با نرخ بالاتر مرگ و میر کرونا در ارتباط مثبت است.

به گفته وی بر اساس تحقیق دانشگاه هاروارد، فردی که برای دهه‌ها در شهری زندگی می‌کند که میزان ذرات معلق ریز آن در سطح بالایی است احتمال مرگ او به‌دلیل کرونا ۱۵ درصد بیشتر از کسی است که در منطقه ای با یک واحد ذرات معلق کمتر زندگی می‌کند.

حاجی زاده به تحقیقی که در چین انجام شد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طبق این پژوهش، کیفیت هوا  با انتقال کووید ۱۹ ارتباط دارد و ذرات معلق ریز و اکسید ازت (NO۲) انتقال کووید ۱۹ را به شدت افزایش می‌دهد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اعمال سیاست‌های کنترل آلودگی هوا و تداوم آن برای به حداقل رساندن مرگ و میر مبتلایان مربوط به بیماری همه گیر (پاندمی) ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه اثر آلودگی هوا بر روی سلامت انسان سریع مشخص نمی‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل کمتر به این موضوع توجه می‌شود و حتی عده ای آمار ارائه شده را قبول ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سالانه حدود هفت میلیون نفر در دنیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: ۴۷ درصد از عوارض آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان مربوط به ریه و ۵۲ درصد مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی و مغز است.

این استاد دانشگاه به روز ملی هوای پاک نیز اشاره کرد و گفت: جای مشارکت مردم در چنین روزی خالی است و باید برنامه‌های بیشتری برای جلب مشارکت آنها در زمینه زیست محیطی و مقابله با آلودگی هوا اجرا کرد.

حاجی زاده این کار را مستلزم ارتقای دانش زیست محیطی مردم و آموزش چگونگی کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: اگر مردم آلاینده‌ها را بشناسند و بدانند که با چه کارهایی می توان آنها را کاهش داد، کمک بسیاری به رفع مشکل آلودگی هوا می کند.

نشست " روز ملی هوای پاک " روز دوشنبه بصورت مجازی و آنلاین با حضور مسوولان استان اصفهان، استادان دانشگاه و کارشناسان از استان های مختلف توسط دانشگاه اصفهان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد.

۲۹ دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و شعار امسال آن " هوای پاک، تعهد مسوولان، مشارکت مردم " است.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

هوای کلانشهر اصفهان در بیشتر روزهای دی ماه امسال در وضعیت ناسالم قرار داشت و روزهای دهم و یازدهم دی بمنظور حفظ سلامت عمومی و کاهش تماس با آلاینده ها تعطیل شد.

اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بطور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن، تردد می‌کند؛ این خطه آلوده ترین کلانشهر کشور است.

ویروس کرونا از اسفند سال گذشته در کشورمان شیوع یافت و تاکنون حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار نفر در کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند و بیش از ۵۶ هزار نفر بر اثر آن جان باختند.

برچسب‌ها ویروس کرونا قانون هوای پاک اصفهان آلودگی هوا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قانون هوای پاک اصفهان ویروس کرونا قانون هوای پاک اصفهان آلودگی هوا اخبار کنکور روز ملی هوای پاک ذرات معلق ریز ویروس کرونا آلودگی هوا حاجی زاده مرگ و میر کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۹۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه خرمشهر ۱۱۸ میکروگرم بر مترمکعب بوده، بنابراین هوای این شهر در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «نارنجی» بوده است.

همچنین در این مدت هوای اهواز، مسجدسلیمان و ماهشهر در وضعیت «قابل قبول» بوده و هوای هندیجان در وضعیت «پاک» بوده است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است. 

 

 

دیگر خبرها

  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد