۹۳ اثر خوشنویسی به جشنواره تجسمی فجر راه یافتند/بیشتر آثار نستعلیق بودند
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۱۱۵۰
به گفته مجتبی ملک زاده ۹۳ اثر در بخش خوشنویسی برای حضور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، «مجتبی ملک زاده» که با همراهی علی شیرازی و رضا بنی رضی داوری این دوره از آثار رشته خوشنویسی جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجرگفت: در بخش خوشنویسی 511 اثر از 239 هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت 93 اثر به جشنواره راه یافتند و در داوری نهایی قرار دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«مجتبی ملک زاده» در خصوص اینکه در این دوره از جشنواره بیشتر آثار شرکت کننده و راه یافته به جشنواره در کدام شاخه بودند، گفت: معمولا در خوشنویسی بیشترین تعداد را همیشه نستعلیق به خود اختصاص می دهد و علتش این است که انجمن خوشنویسان که 70 سال قبل تاسیس شد بنیانگذارانش نستعلیق نویس بودند و این خط را در ابتدا به عنوان خط رسمی تعلیم دادند و سال های بعد شکسته مستعلیق، ثلث و نسخ هم اضافه شد و برای همین تعداد نستعلیق نویسان ما دو تا سه برابر سایر گرایش هاست.
وی ادامه داد: البته در 10 سال گذشته خط شکسته هم از نظر کیفیت و کمیت رشد خوبی داشته است و تقریبا فاصله کم شده است. در این جشنواره هم بعد از نستعلیق بیشتر آثار در گرایش شکسته بود و بعد نسخ و ثلث و نقاشی خط.
ملک زاده درباره اینکه با وجود گرایش بیشتر جوانان به سمت نقاشی خط باز هم در رشته خوشنویسی شاهد گرایش بیشتر به سمت خوشنویسی کلاسیک هستیم، گفت: یکی ارعلت هاش این است که نقاشی خط هنوز جوان است و شاید تعریف خاصی ندارد اما خوشنویسی تعریف چهارچوب مندی دارد. مهم است در خط نقاشی خط هنرمند حرفی داشته باشد و کارش شبیه دیگران نباشد و همین کار را خیلی سخت می کند و از طرف دیگر کسانی که در این حوزه صاحب شیوه هستند در جشنواره شرکت نمی کنند. کسانی معمولا در این حوزه حضور پیدا می کنند که شاید هنوز لهجه خود را در این هنر پیدا نکرده اند. عنصر خلاقیت در این گرایش حرف مهمی می زند. اما از آن طرف شما در خوشنویسی باید شبیه گذشتگان باشید و در عین حال عطر و بوی خود را هم در کار پیدا کنید.
این عضو شورای داوری جشنواره تجسمی فجر در خصوص معیارهای داوری آثار نیز بیان کرد: ما در خوشنویسی اصول 12 گانه ای داریم که 10 تا از آنها برای ما ملاک بود چون اصول شان و صفا شامل شرکت کنندگان در جشنواره نمی شود. البته این را باید همین جا بگویم که چیزی که داوری نهایی را برای ما سخت خواهد کرد این است که ما باید همه گرایش ها را با هم مقایسه کنیم و یک انتخاب داشته باشیم. در سالهای قبل گرایش ها جدا داوری می شد و برگزیدگان جدایی داشت. البته شرایط دولت و وزارت ارشاد که از نظر مالی شرایط خاصی است را درک می کنیم اما به هر حال به نظرم بهتر بود در بخش خوشنویسی یک برگزیده نداشته باشیم.
وی درباره اینکه آیا اساس گفتگوی هنرها و نگاه بین رشته ای در خوشنویسی جایی دارد نیز گفت: خوشنویسی خیلی چهارچوب دارد و حتی نقاشی خط متر و معیارش به هنر مدرن و نقاشی نزدیک می شود و ما حتی در شورای ارزشیابی هنرمندان کشور هم این پیشنهاد را دادیم این هنر یا جای جدایی داشته باشد یا زیر مجموعه نقاشی برود. می شود برای جشنواره فجر فکرهای نویی داشت ولی به هر حال خوشنویسی هنری دارای چهارچوب است.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن 99 در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
پایان پیام/32منبع: شبستان
کلیدواژه: سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر راهیابی جشنواره تجسمی فجر نقاشی خط ملک زاده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۱۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
جلسه دبیران و مدیران بیستویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد. تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای این جلسه بود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدمحمد هاشمی رئیس هیئت مدیره بنیاد و جانشین وزیر فرهنگ با تشکر از عوامل و برگزار کنندگان این دوره از جشنواره امام رضا (ع) گفت: در دوره جدید میخواستیم که در این دوره از جشنواره به سمت تخصصی شدن پیش رویم، نکته دیگر استفاده از چهرههای تراز اول ملی در این عرصه بود که در رأس این اقدام، حضور آقای قائمیان بود که فراتر از حد تصور اهتمام ویژه به کار نشان دادند.
وی ادامه داد: موضوع افزودن رویکرد آموزشی به این جشنواره هم امسال صورت گرفته و در این دوره به این هدف نزدیکتر شدیم.
جانشین وزیر فرهنگ گفت: اولین جشنواره بینالمللی فیلم دینی رضوان که آبان ماه اختتامیه آن برگزار میشود، از اقدامات ویژه این دوره بود که امیدواریم بتوانیم با این بخش ادای دینی داشته باشیم؛ از این بخش جشنواره میتوان به عنوان نوآوری دوره اخیر یاد کرد.
هاشمی گفت: پیگیری خروجیهای جشنواره از فراخوان و داوری تا خروجی مورد تاکید بوده تا مردم با موضوعات امام رضا (ع)، سبد محصولات فرهنگی مرتبط در این زمینه را مشاهده کنند.
جانشین وزیر فرهنگ با اشاره به کاهش تعداد جشنوارهها گفت: کاهش تعداد جشنوارهها باعث کمرنگ شدن بخشهای استانی و روستایی نشده و پیرنگ این جشنواره در این بخشها به خوبی پیگیری و عملیاتی شده و دامنههای کار در روستاها قابل مشاهده است.
لمس واژه مردمیسازی جشنوارهها در آیین جشنواره روستایی و عشایری رضوی
فرهاد قائمیان مدیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به حضورش در اختتامیه جشنواره روستایی و عشایری رضوی گفت: اتفاق بینظیری که در جشنواره روستایی و عشایری رضوی رخ داد، همکاری مردم روستا در راستای برگزاری این جشنواره بود و مردم روستا از منازل تا وسایل نقلیه خود را در اختیار گذاشته بودند و واژه مردمی کردن جشنوارهها در این اختتامیه به درستی قابل مشاهده بود.
مدیر بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) در ادامه با تشریح بخشهای مختلف این دوره از جشنواره گفت: سعی کردیم تمام بخشها بین مردم انجام شود و کلیدواژه مردمی سازی به صورت عملی قابل مشاهده باشد.
وی در پایان با اشاره به بخش فیلم جشنواره نیز گفت: در این بخش، با فیلم رضوان و با مسئولیت محمدحسین لطیفی، سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی و با فیلمنامهای با عنوان «از عشق آباد تا عشق آباد» برای سال آینده تهیه شود و در این زمینه تقاضای همکاری و مساعدت از وزارت فرهنگ دارم.
ارتقاء کمی و کیفی آثار در این دوره جشنواره
سعید زمانی مدیرعامل بیستویکمین دوره جشنواره بینالمللی و فرهنگی امام رضا (ع) نیز در ادامه این جلسه گفت: آغاز به کار جشنوارهها از آذر ماه انجام شده و مجموعه اقدامات این دوره جشنواره با ارتقاء کمی و کیفی همراه بوده است.
وی با تشریح بخشهای مختلف این دوره از جشنواره و معرفی دبیران مربوطه ادامه داد: امسال جشنواره سرود برای اولین بار در حال برگزاری است و در بخش روستایی در قواره ملی این جشنواره شکل جدی و خوبی را به خود گرفته است. این دوره از جشنواره فیلم رضوان، با حضور محمدحسین لطیفی انجام میشود.
پیگیری بسط و گسترش آثار تولیدی در این دوره از جشنواره
اتابک نادری دبیر بخش تئاتر جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) نیز در این جلسه گفت: بسط و گسترش خروجی این جشنواره مورد تاکید و پیگیری است.
وی افزود: در این دوره بیش از ۲۳ اثر را به اجرا رساندیم که نمایش آثار در راستای گسترش فرهنگ نمایش در کشور صورت میگیرد.
برگزاری اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد
احمد میرزاده دبیر بخش کودک و نوجوان شعر جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) با توضیحاتی درباره برگزاری چهار جشنواره در همین زمینه گفت: بخش ویژه امسال توصیف شاعرانه از معین الضعفا است.
وی ادامه داد: امسال بیش از ۲ هزار اثر در بخش بزرگسال دریافت و آثاری از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی به دبیرخانه ارسال شده است.
میرزاده در پایان به برگزاری محافل شعر کودک و نوجوان در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: اولین کنگره شعر آیینی کودک و نوجوان در مشهد برگزار خواهد شد.
جشنواره امام رضا (ع) سرمایه عظیم است/ توجه به موضوع فلسطین و غزه
مهدی بابایی مجرد به نمایندگی از دبیران بخش هنرهای تجسمی با اشاره به بخشهای مختلف هنرهای تجسمی گفت: جشنواره بینالمللی امام رضا (ع) یک سرمایه عظیم در عصر انقلاب اسلامی است، در موضوع جشنوارههای تجسمی ناظر به مسائل روز و موضوعات مرتبط با فلسطین مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در بخش خوشنویسی به بخش بانوان در این دوره توجه ویژه شده است.
ترویج آثار تولیدی در راستای اهداف متعالی انسانی
رسول اولیا زاده دبیر بخش عکس جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در ادامه جلسه گفت: رویکرد ما در جشنوارهها باید هدایت انسان از مقام نباتی به مقام انسانی باشد. آثار ما اگر بتواند باعث پرواز روح مخاطب و زیارت روحانی بشود اثری ارزشمند است.
توجه به خروجی ماندگار و عملی در آثار تولیدی جشنواره
احمد صدری دبیر بخش آواها و نماهای جشنواره در ادامه این جلسه گفت: در این دوره با توجه به سیاست گذاری برای گسترش این بخش بین مردم، تصمیم بر این شد تا برگزاری آن در مناطق مختلف اتفاق بیفتد. آواها و نماها قدمت تاریخی و مذهبی دارند و در همین زمینه در بوشهر و با مشارکت مردم و بدون تشریفات شاهد برگزاری این بخش بودیم.
وی ادامه داد: توجه ویژه به ماندگاری آثار خروجی جشنواره مورد تاکید است که در راستای صحبت جانشین وزیر فرهنگ خروجی جشنواره در بخشهای مختلف بهطور عملی مورد استفاده قرار گیرد.
ساخت اثر برای امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است
محمدحسین لطیفی دبیر اولین دوره جشنواره فیلم رضوان حضور در این جشنواره را باعث افتخار خواند و گفت: زیر چتر امام رضا (ع) کسب اعتبار میکنم، در جهانی که در راستای دین زدایی تلاش میکنند چه مکانی امنتر از مأمن امام رضا (ع).
وی ادامه داد: هدف، برگزاری بینالمللی این جشنواره بود، اما به دلیل کمبود وقت این دوره داخلی برگزار شد و سال آینده این جشنواره در سطح بینالمللی برگزار خواهد شد.
لطیفی گفت: ساخت اثر پیرامون شخصیت امام رضا (ع) لطف حضرت رضا (ع) است که امیدوارم شامل حال تمام هنرمندان شود.
وی با ارائه گزارشی از کارگاههای آموزشی که در بخش جنبی این جشنواره برگزار خواهد شد، گفت: خرج درآمد موقوفات در راه گسترش آثار فیلم سینمایی پیشنهادی است که جا دارد در این جلسه مطرح کنم تا به سمت ترویج اهداف دینی در آثار هنری و سینمایی حرکت کنیم.
در پایان جلسه مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد امام رضا (ع) هم به ارائه گزارشی پیرامون عملکرد بنیاد و جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) پرداخت.
تبادل نظر درباره رویکردهای آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجامشده از محورهای مهم ارائه شده در این جلسه بود.