Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسوی رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان درباره غربالگری های جنینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: غربالگری های جنینی اجباری نیست هر چند برخی از این آزمایش‌ها هزینه‌های بالایی دارند و تحت پوشش بیمه نیستند؛ وزارت بهداشت هم به همین دلیل تصمیم داشت برخی از این آزمایش‌ها را در سال ١۴٠٠ تحت پوشش بیمه قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ختلال‌های ژنتیکی که منجر به سقط می‌شوند؟

وی ادامه داد: تولد نوزادان معلول تحمیل هزینه ملی، روانی، اجتماعی و عاطفی به خانواده و جامعه است و با رشد فناوری اکنون می‌توان با تست‌های تشخیصی قطعی قبل از ولوج روح طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ١٣٨۴ برای جنین‌هایی که منجر به عسر و حرج مادر می‌شود مجوز سقط درمانی صادر شود و لیست بیماری‌های خاص ژنتیکی در این زمینه مشخص است و این مجوز سقط جنین با سن کمتر از ۴ ماه از سوی پزشکی قانونی صادر می‌شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان گفت: باید توجه داشت که برخی بیماری‌ها در دوران جنینی قابل تشخیص و درمان هستند؛ ناسازگاری‌های خونی مادر و جنین، هیدروسفالی های خفیف، دوقلوهای بهم چسبیده که ارتباط خونی دارند و از خون یکدیگر تغذیه می‌کنند و همین موضوع باعث می شود که یک جنین زیاد رشد کند و دیگری جان خود را از دست دهد، از جمله مواردی قابل درمان در دوران جنینی هستند.

موسوی یادآوری کرد: باید توجه داشت که برخی اختلالات ژنتیکی که در دوران جنینی قابل تشخیص هستند، درمان ندارند و باید مادر باردار با رعایت همه جوانبی تصمیم به نگذاشتن جنین یا سقط کند و مجلس شورای اسلامی فقط برای تولدهای منجر به عسر و حرج مجوز سقط درمانی داده است و آزمایش های ژنتیکی هم اغلب شامل غربالگری ترایزومی‌هاو عمدتاً سندروم داون است زیرا این سندروم شایع ترین اختلال ژنتیکی محسوب می‌شود و امیدواریم که همه این غربالگری ها تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

آمار اختلالات ژنتیک جنینی در ایران

موسوی با اشاره به آمار اختلالات ژنتیکی و موارد ارجاعی برای سقط درمانی گفت: از هر هزار تولد زنده، ۵ نوزاد با اختلال ژنتیکی متولد می‌شوند و سالیانه از یک میلیون و ۵٠٠ هزار بارداری منجر به تولد حدود ١٢ هزار مورد به پزشکی قانونی برای سقط درمانی ارجاع داده می‌شوند.

آسیه جعفری کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به صدور بیش از ٩ هزار سقط درمانی در سال ٩٨ گفت: سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۸۰ مراجعه کننده به پزشکی قانونی برای سقط درمانی داشتیم که از این تعداد مراجعه کننده برای ۸ هزار و ۳۶۱ مورد به دلیل ناهنجاری های جنینی و ۶۴۹ مورد هم برای دلایل مادری مجوز سقط درمانی صادر شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اختلالات ژنتیکی غربالگری ژنتیک پزشکی قانونی سقط درمانی مجوز سقط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین آمار جذب نخبگان در دو ارگان/ اعلام ۳ هزار کد شغلی برای نخبه‌ها

یاسین کیخا، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، درخصوص جزئیات فراخوان‌های منتشرشده از سوی بنیاد برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: طرح جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی (خصوصی و دولتی)، طی سه مرحله فراخوان انجام و در هر مرحله تعدادی کد شغل از سوی سازمان‌ها، اعلام شد.

وی ادامه داد: در آخرین فراخوان، حدود ۳ هزار کد شغل، براساس اعلام نیاز سازمان‌ها و ارگان‌ها اعلام شد.

کیخا گفت: سال گذشته، طی یک فراخوان نیمه متمرکز برای بخش خصوصی، حدود ۵۰۰ کد شغل با اعلام نیاز از ۹۰ شرکت خصوصی، اطلاع‌رسانی شد و حدود ۸۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

وی به ارگان‌هایی که بیشترین استقبال برای ورود به آنها در فراخوان‌ها، وجود داشت اشاره کرد و گفت: از میان دستگاه‌های دولتی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بنادر بیشترین آمار جذب نخبگان را داشته است که حدود ۱۴۰ نفر، به این ارگان معرفی شدند.

معاون سرآمدان بنیادملی نخبگان، به چگونگی تعیین کد شغل‌ها در فراخوان‌های استخدامی نخبگان اشاره کرد و ادامه داد: اغلب ارگان‌ها و نهاد‌های مرتبط براساس نیاز سازمانی خود، کد شغل‌هایی را اعلام می‌کنند. 

وی ادامه داد: ابتدا، کد شغل‌ها توسط سازمان‌ها به سازمان اداره استخدامی ارائه می‌شود و سپس این سازمان باید کد‌های اعلام‌شده را تایید کند.

کیخا درخصوص جایگاه‌های شغلی که در فراخوان‌ها برای نخبگان درنظر گرفته می‌شود، گفت: جایگاه‌های شغلی، اغلب نخبگانی است و براساس تخصص نخبگان درنظر گرفته می‌شود، اما ممکن است در یک سازمان، نخبه به‌عنوان کارشناس اداری هم استخدام شود.

وی به «سامانه دانا» اشاره کرد و توضیح داد: بعد از اینکه فراخوان‌ها توسط بنیاد ملی نخبگان منتشر شد، افراد می‌توانند از طریق سامانه دانا، مدارک موردنیاز را ارسال کرده و از شرایط استخدامی برای نخبگان، اطلاعات جامعی را به‌دست آورند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پایان از ورود بنیاد ملی نخبگان به حوزه علوم انسانی و اجتماعی برای فراخوان‌های استخدامی خبر داد و گفت: در ارگان‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور، ظرفیت‌های مختص نخبگان علوم انسانی را برای جذب، در فراخوان‎ها اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • بیشترین آمار جذب نخبگان در دو ارگان/ اعلام ۳ هزار کد شغلی برای نخبه‌ها
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • هوشمندسازی حداکثری و عدم ارجاع پرونده‌های ناقص
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده