Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست فردا: چندروز دیگر مراسم تحلیف جو بایدن انجام می‌شود تا عصر ترامپ به پایان آید اما با پایان دوره ترامپ آیا آمریکا اولا به برجام با همان شرایطی که پیش از ترامپ وجود داشت، بازمی‌گردد و ثانیا تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را رفع می‌کند یا نه؟

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره این موضوع به «فردا» گفت: «یکی از شعارهای اصلی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا بازگرداندن شرایط به قبل از ترامپ بوده است؛ آنها تصور می‌کنند که دوره ترامپ خسارت‌های زیادی در عرصه داخلی و خارجی به آمریکا وارد کرده است و مهم‌ترین هدف آنها رفع موانعی است که ترامپ ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعار انتخاباتی آنها چنین موضوعی بود و در همین راستا بازگشت آمریکا به برجام هم در دستور کار آقای بایدن قرار دارد؛ بازگشت به برجام هم نه به خاطر ایران بلکه به دلیل بازگرداندن آبروی از دست رفته آمریکا در صحنه بین‌المللی است».

او ادامه داد: «اما این احتمال وجود دارد که آمریکا بخواهد پیش‌شرط‌هایی مقرر کند یا آنکه تحریم‌ها را به سرعت رفع نکند زیرا از یک سو امکان رفع آنی و سریع تحریم‌ها وجود ندارد و نیاز به پروسه‌ای دارد و از سوی دیگر هم فضای ذهنی آقای بایدن و همکارانش این‌طور نیست که بدون هرگونه پیش‌شرطی تحریم‌ها را رفع کنند».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک هدف دولت آینده آمریکا را این‌طور عنوان کرد: «دولت بعدی آمریکا به دنبال بحث‌هایی فرای موضوع هسته‌ای است و می‌خواهد موضوعاتی مانند فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران را هم ذیل مذاکرات بیاورد که البته پاسخ ایران درباره این رویکرد مشخص است و گفته است که ایران درباره چنین موضوعاتی مذاکره‌ای نخواهد کرد».

او در خصوص اینکه آیا ایران یا دیگر اعضای برجام راضی به بازگشت آمریکا به برجام خواهند شد، بیان کرد: «برجام یک توافق بوده است و اگر همه طرفین احساس کنند که برجام بعد از این با حضور آمریکا می‌تواند باعث رضایت همه طرف‌ها شود، با ورود آمریکا به برجام موافقت می‌کنند که مشخصا برای ایران رضایت زمانی حاصل می‌شود که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا رفع شود. مسئولان ما به دفعات گفته‌اند که شرایط باید به قبل از خروج ترامپ از برجام بازگردد. واقعیت این است اگر تحریم‌ها باقی بماند، برجام فی‌النفسه ارزشی ندارد».

مهمان‌پرست در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نیازی احساس می‌شود که ایران در پی اصلاح سازوکار مکانیزم ماشه باشد تا بعد از این آمریکا نتواند به بهانه آن درخواست احیای تحریم‌های سابق شورای امنیت را کند، گفت: «اگر قرار باشد که اصلاحاتی در برجام رخ دهد، پرونده باز می‌شود و این امکان وجود دارد که طرف‌های دیگر از جمله آمریکا هم مترصد اصلاحاتی در آن شوند که نفعی برای ما نخواهد داشت. ما باید یا همین مجموعه با بپذیریم یا اگر قرار باشد اصلاحاتی مانند اصلاح مکانیزم ماشه در آن مطرح شود، آمریکا هم موارد دیگری را به خوانش خود اصلاح می‌کند. به نظر من به جای اصرار بر اصلاح مکانیزم ماشه ما باید بر رفع بی‌قید و شرط تحریم‌ها تأکید کنیم».

منبع: فردا

کلیدواژه: رامین مهمانپرست برجام ایران آمریکا بایدن مکانیزم ماشه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۲۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید