Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@02:06:05 GMT

چرا نماز جمعه قم حاشیه‌ساز شد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۲۸۷۹

چرا نماز جمعه قم حاشیه‌ساز شد؟

فرارو-انتقاد علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از نحوه برگزاری نماز جمعه در قم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حاشیه ساز شده است. شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ضمن انتقاد از رئیسی خواستار دلجویی از امام جمعه قم، ستاد نماز جمعه و مردم این شهر شده است. 

به گزارش فرارو، نماز جمعه قم هفته گذشته پس از بعد از ۲۴ هفته تعطیلی در مصلای قدس این شهر به امامت آیت‌الله سعیدی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد کرونا در جلسه اخیر این ستاد با انتقاد شدید از بی توجهی به پروتکل ها، رعایت فاصله اجتماعی و محدودیت های کرونایی در برگزاری نماز جمعه شهر قم گفته بود: "ما حتماً شاهد پیک جدیدی از بیماری کرونا در قم خواهیم بود! هیچ گونه پروتکلی در قم رعایت نشده است؛ نه در نماز جمعه‌‌ای که برگزار کردند این پروتکل‌‌ها رعایت شد و نه بسیاری از افراد ماسک دارند، فقط 30 درصد از ماسک استفاده کرده‌‌اند. مردم در صف ایستادند و قطعاً ما دچار بیماری خواهیم شد و کسانی که با این بی‌‌مبالاتی این برنامه‌‌ریزی‌‌‌‌ها را می‌‌کنند بدون تعارف مسئول مرگ مردم ما در پیک بعدی هستند"!

البته وزیر بهداشت سخنگوی ستاد ملی کرونا از وضعیت سفرهای مردمی به جنوب و شمال کشور نیز به شدت انتقاد کرده بودند با این حال انتقاد از نحوه برگزاری نماز جمعه در قم خبر ساز شده است. 

خبرگزاری تسنیم سخنان رئیسی را "عجیب" و "عقیده گشایی" خواند و نوشت: "شهر قم در وضعیت آبی کرونا به‌سر می‌‌برد اما مشخص نیست که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا، این شهر را مسئول مرگ مردم و پیک‌‌های بعدی کرونا می‌‌داند!"

این خبرگزاری افرود: «کم‌بودن ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شلوغی مترو و بی‌‌آرتی در تهران، شلوغ بودن پیست‌‌های اسکی تهران و تجمعات و دورهمی‌‌های خانوادگی در استان‌‌های شمالی، مثال‌‌هایی از ناتوانی دولت در کنترل کرونا در این شهرهاست اما علت تأکید بی‌مبنای سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تنها بر عدم رعایت پروتکل‌‌ها در شهر قم، قابل تأمل است.» 

خبرگزاری تسنیم سخنان علیرضا رئیسی را عقده گشایی خوانده است بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جعه 

در همین حال شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز امروز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده که پروتکل های بهداشتی در نماز جمعه قم رعایت شده است. 

در این بیانه آمده است: " گزارش های تصویری که در حجم وسیعی در رسانه ها منتشر شده است و مشاهدات میدانی نشان می دهد که رعایت پروتکل ها، استفاده از ماسک، ضد عفونی مصلی پیش از آغاز مراسم، باز بودن پنجره ها و تهویه مناسب، با وجود سقف بلند مصلای قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تب سنج و استفاده از سقف 50 درصد ظرفیت مصلی و سایر موارد ابلاغی، با دقت بالا صورت پذیرفته و فاصله گذاری اجتماعی، به وضوح مورد اهتمام بوده است. "

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از وزیر بهداشت و معاون او در خواست کرده اند که "تصاویر نماز جمعه اخیر شهر مقدس قم و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را با مراجعه به پایگاه مجازی نهاد نماز جمعه، به نشانی: www.ejna.irملاحظه نموده و قضاوت کنند که آیا آنچه که با همت و تدبیر امام جمعه محترم و ستاد نماز جمعه قم صورت پذیرفته است، مستحق تعابیر بکار برده شده بوده است؟"

در پایان بیانیه هم تاکید شده است: «انتظار می رود به شکل مقتضی، از امام جمعه محترم قم، ستاد نماز جمعه و نمازگزاران فهیم این شهر مقدس دلجویی شود.» (متن کامل بیانیه را اینجا بخوانید)

منبع: فرارو

کلیدواژه: شاخص آلودگی هوا انتخابات 1400 کاظم صدیقی ویروس کرونا فائزه هاشمی نماز جمعه قم علیرضا رئیسی ستاد کرونا شورای سیاستگذاری ائمه رعایت پروتکل نماز جمعه قم سخنگوی ستاد پروتکل ها ستاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اقامه می‌شود
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • برگزاری دوره تخصصی نماز در شهرکرد
  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها