Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: اظهارات گوترش در مورد بدهی ایران به سازمان ملل، جزئیات نشست 14 گروه فلسطینی در قاهره، درخواست مشترک اسرائیل، امارات و بحرین در مورد حق غنی سازی ایران، سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه عربستان به بغداد و حمله به کاروان لجستیک آمریکا در استان‌های ذی قار و المثنی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات گوترش در مورد بدهی ایران به سازمان ملل

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه مدعی شده ایران و ۹ کشور آفریقایی حق عضویت‌شان را پرداخت نکرده‌اند و رأی خودشان در مجمع عمومی را از دست خواهند داد.

«آنتونیو گوترش» در نامه‌ای به «ولکان بوزکر» رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که دوشنبه توزیع شد حداقل معوقاتی که این کشورها باید برای بازپس‌گیری حق رأی خود مشخص کنند را معین کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، ایران باید ۱۶,۲۵۱,۲۹۸ دلار برای احیای حق عضویت خود به سازمان ملل بپردازد. سومالی ۱,۴۴۳,۶۴۰ دلار، کومور ۸۷۱,۶۳۲ دلار، سائوتومه و پرنسیپ ۸۲۹,۸۸۸ دلار، لیبی ۷۰۵,۳۹۱ دلار، کنگو ۹۰,۸۴۴ دلار، زیمبابوه ۸۱,۷۷۰دلار، جمهوری آفریقای مرکزی ۲۹,۳۹۵ دلار، سودان جنوبی ۲۲,۸۰۴ دلار و نیجر ۶,۷۳۳دلار بدهی معوقه دارند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته توضیحاتی درباره پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل مطرح کرده بود.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر علیرغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانال‌های انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته و در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت ها پیش با خزانه‌داری» سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «آخرین پیشنهاد کشورمان در این خصوص تادیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی‌های لازم می‌باشد.»

خطیب‌زاده در ادامه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که به خاطر تعدیات قبلی آمریکا به دارایی های بین المللی ایران، سازمان ملل برای انتقال حق عضویت کشورمان از طریق «بانک واسطه» آمریکایی استفاده نکرده و یا این سازمان امنیت مسیر انتقال را تضمین کند.

جزئیات نشست 14 گروه فلسطینی در قاهره

نشست چهارده گروه‌ فلسطینی به زودی در قاهره پایتخت مصر برگزار می‌شود.

در همین زمینه «عبدالله عبدالله» از اعضای ارشد جنبش فتح جزئیات دیدار این نشست را برای روزنامه مصری «عربی 21» شرح داد و گفت، این نشست در راستای توافق‌های اخیر فتح و حماس پس از پشت سر گذاشتن بحران داخلی در نظام سیاسی صورت می‌گیرد و به دنبال تعریف ویژگی‌های مسیر جدید است.

وی افزود: موضوع اصلی در این دیدار، انتخابات، برنامه سیاسی و گام‌های عملی بعدی است. می‌خواهیم بر یک برنامه سیاسی که در آینده بر اساس آن به پیش خواهیم رفت، توافق کنیم به نحوی که یک تصمیم و یک برنامه سیاسی مورد توافق همه داشته باشیم.

عبدالله در ادامه گفت: بسیاری از مسایل مهم از جمله انتخابات هستند که باید با آن مقابله کنیم و این نشست دنبال تضمین به سرانجام رسیدن این اقدام است زیرا یک ورودی برای پایان اختلافات داخلی فلسطین، ایجاد دولت وحدت ملی و شراکت سیاسی به شمار می‌رود.

وی درباره دلیل انتخاب قاهره به عنوان میزبان این نشست گفت، اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۷ مأموریت نظارت و پیگیری پرونده پایان اختلافات داخلی در فلسطین را به مصر سپرد.

بر اساس حکم محمود عباس، انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی را ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

دبیران کل گروه‌های فلسطینی چهار ماه پیش (سپتامبر گذشته) طی نشستی که در استانبول ترکیه برگزار کردند بر برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات پیاپی (پارلمانی، ریاست جمهوری و مجلس ملی) توافق کردند.

درخواست مشترک اسرائیل، امارات و بحرین در مورد حق غنی سازی ایران

سفرای امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن در نشستی خواسته‌اند در هر گونه توافق جدید با ایران به این کشور حق غنی‌سازی اورانیوم داده نشود.

در یک نشست مجازی که یکشنبه به میزبانی لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» برگزار شد سفیران این سه رژیم متحد آمریکا علیه ایران سخنرانی کردند.

«یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا گفت: «در مذاکرات [سال ۲۰۱۵] صدای کشورهای منطقه بازتابی نداشت.»

او سپس درباره برجام خطاب به دولت آتی آمریکا گفت: «بیایید تقویت آن را (برجام را) بررسی کنیم و اهرم فشاری که ایجاد شده را از دست ندهیم. بیایید تیم دیپلماتیک آمریکا را تقویت کنیم.»

العتیبه در ادامه گفت: «آمریکا الان اهرم فشار زیادی روی ایران دارد. یکی از کارهایی که باید به طور جدی آن را بررسی کنیم مدنظر قرار دادن توافقی بزرگتر و بهتر به نام برجام ۲ است که در آن نقائص برجام ۱ رفع شود.»

دیپلمات اماراتی خواستار حضور کشورهای عربی در هر گونه مذاکره مفروض با ایران شد. او گفت: «فکر می‌کنم باید مجموعه‌ای از اهداف عالی در سر داشته باشیم- نه فقط در حوزه موشکی، بلکه در حوزه نائبان ایران، مداخلات در منطقه و غیره؛ چون الان اهرم فشار لازم برای اینها را داریم.»

وی تأکید کرد: «اگر شما با شریکان عربی و اروپایی‌تان به میز مذاکره بیایید نشان می‌دهید که یک تیم مذاکره‌کننده قوی‌تر دارید و این در نهایت شما را به نتیجه بهتری خواهد رساند.»

«ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا هم گفت: «ما مخالف بازگشت به توافق قبلی هستیم و امیدواریم که دولت جدید آمریکا با اسرائیل، اماراتی‌ها، بحرینی‌ها و سایر متحدانش در منطقه رایزنی کند. امیدوارم با ما صحبت کند چون ما در منطقه زندگی می‌کنیم و چیزهایی درباره امنیت خودمان می‌دانیم.»

«عبدالله بن راشد آل خلیفه»، سفیر بحرین هم گفت که کشورش از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای خروج از برجام حمایت کرده است.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «هر گونه برنامه برای بازگشت به برجام باید نگرانی‌های همسایه‌های ایران اعم از کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و اسرائیل را که ۴۰ سال هدف تجاوزگری‌های ایران بوده‌اند در نظر بگیرد.»

سفیر هر سه رژیم در جریان این نشست تأکید کردند که در هر گونه توافق جدید با ایران نباید به این کشور حق غنی‌سازی داده شود.

العتیبه گفت: «فکر می‌کنم بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی کشوری که درباره آن نگرانی‌های امنیتی وجود دارد به سطح خطرناک غنی‌سازی این است که به آن اجازه داشتن چرخه غنی‌سازی داده نشود.»

سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه عربستان به بغداد

 «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه سعودی «العربیه» گفت:  ما بر اساس اصل حسن همجواری و توازن در روابط خارجه عمل می‌کنیم. تنش میان واشنگتن و ایران تاثیر منفی بر عرصه عراق می‌گذارد.

وزیر خارجه عراق در ادامه به تحول بزرگ در روابط بغداد با عربستان سعودی در بسیاری از پرونده‌ها اشاره کرد و از سفر قریب‌الوقوع «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد خبر داد.

دولت سعودی و عراق از زمان روی کار آمدن «مصطفی الکاظمی» در بغداد، توافقات و یادداشت تفاهمات متعددی امضاء کرده‌اند. چندی پیش نیز گذرگاه زمینی «عرعر» میان عراق و عربستان پس از ۳۰ سال بازگشایی شد.

نخست‌وزیر عراق و ولی‌عهد عربستان سعودی در ۲۱ آبان ماه در یک نشست مجازی توافقی ۹ بندی میان دو کشور امضاء کردند.

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در استان‌های ذی قار و المثنی

شبکه المیادین شب گذشته از حمله به یک کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی در شهر الناصریه مرکز استان ذی قار خبر داد.

همچنین حمله دیگری نیز به کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی در شهر السماوه مرکز استان المثنی گزارش شده است.

جزئیات بیشتری از این حمله و تلفات احتمالی آن تاکنون منتشر نشده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ الکسی ناوالنی غربالگری جنین تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ الکسی ناوالنی غربالگری جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست قانونگذاران آمریکا برای پاسخگویی درباره رابرت مالی

دو قانونگذار ارشد آمریکایی خواستار پاسخگویی دولت بایدن درباره دلایل تعلیق رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دو قانونگذار ارشد آمریکایی در نامه‌ای مشترک به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، خواستار پاسخگویی او درباره دلایل تعلیق رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شدند.

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، سناتور جیمز ریش عضو ارشد جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا و مایک مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در این نامه، اظهار کردند آنها معتقدند دسترسی امنیتی راب مالی ظاهرا به این دلیل تعلیق شده که او اسناد طبقه بندی شده را به ایمیل شخصی اش فرستاده و سپس آنها را به تلفن همراه شخصی اش ارسال کرده است.

در این نامه آمده است ما معتقدیم یک عامل متخاصم سایبری توانسته به تلفن همراه یا ایمیل شخصی رابرت مالی دسترسی پیدا کند و این اطلاعات را سرقت کند.

آنها در این نامه از وزارت امور خارجه برای ارائه نکردن جزئیات بیشتر درباره پرونده مالی انتقاد کرده و 19 پرسش درباره این پرونده برای بلینکن مطرح کرده و خواستار پاسخگویی شدند. آنها همچنین از بلینکن خواستند تا این یافته ها درباره نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را تایید کند.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: رابرت مالی همچنان در مرخصی می ماند و این وزارت خانه طبق سیاست دیرینه خود، درباره دسترسی های امنیتی شخصی اظهار نظر نمی کند.

در 21  آوریل 2023 نامه‌ای تحت عنوان تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی، از طرف مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا خطاب به رابرت مالی نگاشته شد.

در این نامه دلیل تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی اینطور تشریح شده است: «اداره امنیت پرسنل وزارت خارجه اطلاعاتی در خصوص شما دریافت داشته که موجب نگرانی‌های امنیتی جدی است و می‌تواند به لغو صلاحیت‌ها ذیل بندهای E (رفتار شخصی)، K (مدیریت اطلاعات حافظت‌شده)، و M (فناوری اطلاعات) منجر شود. تعلیق مجوزهای امنیتی شما مصداق ابطال رسمی [آن مجوزها] نیست و دال بر اینکه برای چنین اقدامی برنامه‌ریزی‌شده نمی‌باشد.»

در این نامه همچنین احتمال ابطال رسمی مجوزهای امنیتی رابرت مالی باز نگاه داشته شده است: «چنانچه اینجانب بعد از تحقیقات و بررسی‌های بیشتر مجوزهای امنیت ملی شما از جمله مجوزهای امنیتی فوق محرمانه شما را باطل کنم به شما فرصت داده می‌شود تا پاسخ دهید و به هماهنگ کننده ارشد اداره زیرساخت امنیتی DS ( DS/SI) درخواست بررسی این تصمیم را ارائه دهید. اگر هماهنگ‌کننده ارشد DS/SI از ابطال صلاحیت امنیت ملی شما حمایت کند، پس از آن این فرصت به شما داده می‌شود که نسبت به آن تصمیم در پنل استیناف امنیتی وزارت اعتراض کنید.»

ماجراها درباره دیپلمات آمریکایی از زمانی آغاز شد که «متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از انتشار گزارش‌هایی از برکناری رابرت مالی اعلام کرد که او «به مرخصی» رفته و «آبرام پیلی» عهده‌دار وظایف او در قبال ایران شده است.

ساعاتی بعدتر، مالی که مذاکره‌کننده اصلی آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها بود خودش در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان جزئیات بیشتری به آنچه میلر اعلام کرده بود اضافه کرد و گفت «استعلام امنیتی» او تحت بررسی است و اطلاعات بیشتری در اختیار او قرار داده نشده است.

مصاحبه رابرت مالی از کنجکاوی‌ها درباره دلیل برکناری احتمالی او نکاست و پیگیری‌های سی‌ان‌ان ساعاتی بعدتر جزئیات بیشتری از ماجرا را روشن ساخت. این شبکه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مجوز امنیتی مالی به دلیل استفاده نامناسب او از اطلاعات محرمانه معلق شده و او به «مرخصی بدون حقوق» فرستاده شده است.

اندکی پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در سال 2021، رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتخاب شد و مسئولیت احیای توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی را که دونالد ترامپ از آن خارج کرده بود، بر عهده داشت. اما تلاش های او با شکست مواجه شده است.

مجلس نمایندگان برای رابرت مالی احضاریه ارسال می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگ غزه محور اصلی سفر وزیر خارجه ترکیه به امارات
  • درخواست جالب غربی ها ۲روز قبل از زدن اسرائیل
  • درخواست جالب غربی ها ۲روز قبل از زدن اسرائیل | توافق نانوشته‌ ایران و طرفهای غربی درباره غزه | خبر مهم درباره بازگشت روابط دیپلماتیک با این کشور
  • درخواست قانونگذاران آمریکا برای پاسخگویی درباره رابرت مالی
  • هشدار وزیر خارجه آلمان درباره حمله اسرائیل / یک میلیون فلسطینی نمی‌توانند در هوا ناپدید شوند
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • بهره‌برداری قریب الوقوع از سد قیز قلعه‌سی
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • تهدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی براى حمله قريب الوقوع به رفح
  • نشست اضطراری رئیس سیا با نخست وزیر قطر با محوریت حماس و اسرائیل