Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@06:11:43 GMT

قنات‌های خشکیده‌ای که زندگی می‌بخشند

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۶۰۶۵

قنات‌های خشکیده‌ای که زندگی می‌بخشند

به گزارش ایرنا، بیشترشان یا یادگارانی به جای مانده از دل قرون تاریخ و حاصل تلاش دست‌های پینه بسته و سینه‌های خاک خورده پدرانمان هستند یا هدیه‌ای از دل طبیعت و نعمتی از سوی خالق بوده‌اند که به علت فرسایش خاک یا کم‌آبی دچار رخوت و خاموشی شده‌اند. 

قنات‌ها و چشمه‌هایی را می گویم که روزگاری محل حیات و آبادانی مردمان اعصار گذشته بوده‌اند و مکانی برای زندگی مردمان باصفای روستایی و عشایری که در طول روزگاران مدید به دلایل مختلفی متروکه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایلی چون کم‌آبی، کاهش نزولات جوی، فرسایش خاک، فرونشست و فروریختن قنات‌ها، مصرف بی‌رویه و برداشت غیراصولی آب، کاهش منابع سفره‌های زیرزمینی که محل اصلی تامین و ارتزاق این قنات‌ها و چشمه‌ها بوده‌اند از جمله علت‌های خشکیدگی این منابع آبی به شمار می‌روند.

همواره گفته‌اند و شنیده‌ایم و باور داریم که آب مایه و عمل اصلی حیات همه زیستمندان و موجودات زنده است و ضرب‌المثل هرجا آب هست آبادانی و حیات نیز هست تمثیلی گزافه نیست.

استان ایلام در دهه‌های اخیر به علت وجود تنش‌های آبی، کاهش محسوس نزولات جوی، مصرف بی‌رویه و خارج از مدیریت سفره‌های زیرزمینی، افزایش حفر چاه‌های آب مجاز و غیرمجاز و برداشت زیاد آب از چاه‌ها با کاهش جدی منابع آبی و درنتیجه خشک شدن چاه‌ها و چشمه‌ها مواجه شد.

این امر موجب کاهش فعالیت‌های کشاورزی و مهاجرت روستاییان به شهرها و بایر شدن دشت‌های حاصلخیز مستعد کشت و زرع به علت کم‌آبی یا بی‌آبی شد و رونق و پویایی کشاورزی در روستاهای دارای مشکل آب با چالش روبرو شد.

اما در طی سال‌های اخیر با ورود بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام و گروه‌های جهادی و با همکاری سازمان جهادکشاورزی با انجام اقداماتی چون حمایت از طرح‌های خوداشتغالی بخش کشاورزی یا احداث جاده‌های بین مزارع و دیگر اقدامات در رونق بخشی به کشاورزی استان سهم بسزایی داشته است.

یکی از مهمترین اقدامات بسیج سازندگی تلاش برای احیا، مرمت و بازسازی قنوات و چشمه‌های خشیکده یا کم‌آب استان است که به آب رساندن این منابع آبی موجب رونق کشاورزی و زراعت در پایین‌دست و بالادست این چشمه‌ها و قنات‌ها شده است.

بسیج سازندگی با هدف اشتغال‌زایی پایدار در بخش کشاورزی و توسعه و رونق این حوزه و نیز محرومیت‌زدایی، اقدام به احیای قنات‌ها و چشمه‌هایی می‌کند و در این راستا نیز توفیقاتی را در سال جاری کسب کرده است که می‌توان به بازسازی و احیای چشمه کوثر در شهرستان ملکشاهی اشاره کرد.

این چشمه سالیان دراز رنگ فوران آب را به خود ندیده بود اما با همت بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی دوباره احیا و زنده شده و زندگی‌بخش کشاورزان منطقه شد و از چشمه‌ای که به علت نبود آب مردمان محلی به آن بی‌خیره ( چشمه فاقد هر گونه خیر و برکت ) به آب رسید و به کوثر (خیر کثیر) تغییر نام داد.

مهرماه سال جاری در قالب پروژه‌های الف‌-ب‌-ایران آیین بهره‌برداری از این چشمه از طریق ویدیوکنفرانس با حضور رییس‌جمهوی و جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتتاح شد و از محل احیای این چشمه خشکیده ۱۵۰ هکتار از اراضی روستای ملک‌آباد ملکشاهی تامین آب شد.

هم‌اکنون بسیج سازندگی استان در مهمترین پروژه احیایی قنوات خود در حال احیای قنات امیرآباد و دشت گلان در شهرستان مهران است که با اجرای این طرح باتوجه به تاریخی بودن این قنات هم رونق کشاورزی در این اراضی شکل می‌گیرد و هم باتوجه به برنامه‌های میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری به یک مکان تفریحی و توریستی تبدیل خواهد شد.

احیای قنات‌ها با هدف مهاجرت معکوس به روستاها

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام در این خصوص گفت: در طرح احیای اراضی دشت امیرآباد و گلان از توابع شهرستان مهران بسیج سازندگی یک سلسه قنات تاریخی متعلق به دوران قاجاریه را احیا و بازسازی کرده است تا اراضی پایین دست این دشت مشروب شود.

سرهنگ علی ملک‌زاده یادآور شد: این طرح به گستره یک هزار و ۵۰۰ هکتار با مشارکت بسیج سازندگی سپاه، جهادکشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام گرفته است و تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: از محل احیای این قنوات و تامین آب اراضی پایین‌دست آن، ۷۰۰ خانوار ساکن در منطقه بهره‌مند می‌شوند و  همچنین باتوجه به اینکه جاده گلان در مسیر زائران اربعین قرار دارد، ۱۵ کیلومتر از حاشیه این جاده در ۲ سمت درختکاری می‌شود.

وی با بیان اینکه احیای قنوات قدیمی کم‌آب یا خشکیده و تامین آب دشت‌ها و اراضی قابل کشت و زراعت استان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، یادآور شد: علاوه بر این پروژه، تامین آب اراضی روستاهای پاریاب و پل شکسته با ۱۹۰ هکتار زمین زراعی و باغی واقع در دهستان چم‌زی ملکشاهی و اراضی دشت سیدابراهیم روستای بردی از توابع شهرستان دهلران با ۱۳۵ هکتار نیز در حال انجام است.

سرهنگ ملک‌زاده اظهار داشت: اراضی دشت امیرآباد و گلان در مهران، دهستان چم‌زی در ملکشاهی و دشت سیدابراهیم(ع) روستای بردی دهلران از مهمترین طرح های در دست اقدام سپاه با مشارکت سازمان جهادکشاورزی است.

وی افزود: محل اجرای طرح‌ها و مسائل فنی آن با سازمان جهادکشاورزی و اجرا و تامین عوامل اجرایی آن با گروه‌های جهادی بسیج سازندگی است.

مسوول بسیج سازندگی سپاه استان ایلام اشتغال پایدار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، تولید محصولات باکیفت و سالم، تامین امنیت غذایی سالم، توسعه رونق کشاورزی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را از مزایای این پروژه‌ها دانست.

احیای قنات امیرآباد یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این دشت را مشروب می‌سازد

مدیر آب، خاک، فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی هم در مورد احیای قنات امیرآباد و دشت گلان اظهار داشت: طرح احیای کانال و قنات تاریخی امیر آباد شهرستان مهران با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران و همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیل گوهری یادآور شد: کانال انتقال آب این طرح به طول سه هزار و ۲۵۰ متر، عرض ۱۲ و عمق ۵.۱ متر، تامین آب یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه را به عهده دارد.

وی طول قنـات را یک هزار و ۳۰۰ متر برآورد و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه را ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: تاکنون برای این طرح ۳۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

قنات تاریخی امیرآباد پتانسیل تبدیل شدن به یک مکان گردشگری و تفریحی را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ایلام هم گفت: قنات امیرآباد و دشت گلان بر اساس مطالعات انجام گرفته و نوع ساختار آن متعلق به زمان قاجاریه است و ارزش تاریخی دارد.

عبدالمالک شنبه‌زاده افزود: این اثر تاریخی بعد از احیا و جاری شدن آب در آن به یکی از فرصت‌های گردشگری و تفریحی در منطقه گرمسیری مهران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: در مظهر این قنات (دهانه خروجی آخرین چاه که محل خروجی آب است) برنامه‌هایی برای ایجاد یک مجتمع تفریحی رفاهی گردشگری طراحی و تدوین شده است که البته اجرای آن نیازمند همکاری مالکان خصوص این اراضی و منابع طبیعی و آبخیزداری است.

شنبه‌زاده تاکید کرد: جاری شدن آب در این قنات و رونق گرفتن فعالیت‌های کشاورزی در دشت امیرآباد فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران به منظور تبدیل این مکان به محلی برای گردشگری است.

به گزارش ایرنا، اراضی زراعی دیم و آبی استان ایلام بیش از ۳۴۰ هزار هکتار و باغات هفت هزار هکتار است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ایلام مهران اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی مرمت میراث فرهنگی قنات ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ایلام مهران وزارت جهاد کشاورزی ایلام مهران اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی مرمت میراث فرهنگی قنات ایرانی اخبار کنکور سازمان جهادکشاورزی بسیج سازندگی سپاه قنات امیرآباد استان ایلام چشمه ها احیای قنات یک هزار تامین آب قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از محمودآباد، محمد هادی‌زاده اظهار داشت: برای اجرای تبصره دو ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، 51 مورد تغییرکاربری غیرمجاز قلع و قمع شدند.

وی افزود: این موارد به مساحت 17 هزار و 20 مترمربع در اراضی کشاورزی روستا‌های تازه‌آباد و فرامده از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه این تغییرکاربری بصورت تفکیک، شن ریزی، دیوارکشی و بنای نیمه کاره بود، تصریح کرد: به منظور حفظ و صیانت از عرصه‌های کشاورزی و استمرار تولید، این احکام با همکاری و هماهنگی مؤثر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اجرا شد.

هادی‌زاده  با بیان اینکه هرگونه فعالیت مغایر با عملیات کشاورزی، زراعی و باغی، ایجاد بنا و سایر اقدامات به تشخیص جهاد کشاورزی است، گفت: در صورت مشاهده تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز اراضی کشاورزی از طریق سامانه 131 اطلاع رسانی کنند.

وی از مردم خواست با خودداری از خرید زمین هایی که با تغییر کاربری و به صورت غیرمجاز خارج از محدوده شهری تصرف شدند و با مراجعه به جهاد کشاورزی نسبت به نوع کاربری زمین مورد نظر قبل از هرگونه ساخت و ساز، از مشکلات حقوقی و قضایی آینده جلوگیری کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۹۰۰ پلاک از اراضی لرستان
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • جزئیات بررسی پرونده های امور اراضی استان تهران تشریح شد
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین
  • ۴۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی نیشابور آزادسازی شد
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان