سردیسهای بیکیفیت بازخورد منفی در روحیه افراد دارد
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۷۱۲۱
ایسنا/زنجان یک مجسمهساز زنجانی گفت: سردیسهای بدساخت، باعث هدر دادن سرمایه ملی میشود.
علی چراغی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با مجسمهسازی و ساخت سردیسهای مفاخر و مشاهیر، اظهار کرد: در جوامع متمدن و صاحب فرهنگ برای معرفی مشاهیر و مفاخر به جامعه و نسلهای آینده و نیز قدردانی از آنها از روشهای مختلفی مانند چاپ کتاب و نشر آثار، ساخت فیلم و مستند، نامگذاری مراکز علمی و فرهنگی به نام مشاهیر و مفاخر و اجرای تندیس و سردیس در معابر، پارکها و بوستانها استفاده میکنند که این امر علاوه بر اینکه از نظر فرهنگی ارزش بالایی دارد، از لحاظ محیط شهری نیز دارای زیبایی خاصی در معماری شهری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در رابطه با وجود برخی سردیسهای بدساخت در محیط شهری، افزود: گاهی اطلاع نداشتن سفارشدهنده از کیفیت مطلوب اثر، نداشتن شناخت از افراد صاحب تجربه و در برخی موارد منفعتهای شخصی و نبود آگاهی از پیامدهای منفی یک اثر ضعیف باعث واکنش منفی جامعه میشود. همچنین نصب یک اثر ضعیف علاوه بر هدر دادن سرمایه ملی، بازخورد منفی زیادی در روحیه افراد نیز دارد.
این مجسمهساز زنجانی در رابطه با تاثیر توجه به هنرمندان باتجربه در ساخت سردیسها، تصریح کرد: یک مدیر آگاه و دلسوز با جمعآوری اطلاعات درست، از افراد دارای تجربه کافی و مشورت با صاحبان اندیشه و حرفه میتواند با سفارش اثر به متخصص، هم کار فرهنگی خوبی انجام دهد و هم از هدر رفتن سرمایه ملی جلوگیری کند.
چراغی ادامه داد: یک اثر هنری خوب علاوه بر اینکه ارتباط مستقیم با تاثیر مثبت در جامعه دارد، از لحاظ هنری نیز یک سرمایه ملی به محسوب میشود.
مجسمهساز زنجانی با بیان اینکه چندین سال است بنده و دوستان هنرمند دیگر تلاش میکنیم با شرایط موجود استان به فرهنگ و هنر این شهر خدمت کنیم، بیان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف، مسئولان آنگونه که باید نتوانستهاند از استعدادهای بومی استفاده کنند و استفاده نکردن از استعدادهای بومی نشانگر اهداف زودگذر برخی مسئولان است. در گذشته نه چندان دور شاهد بسیاری از این موارد بودیم که بیتوجهی و گاهی اوقات محافظهکاری برخی از اعضای شورای شهر، صدمات جبرانناپذیری برای هنر و هنرمندان شهر داشت.
وی با بیان اینکه بهترین راه ورود به هنر مجسمهسازی برای علاقهمندان جوان، ورود به دانشگاه هنر است، خاطرنشان کرد: در محیط دانشگاه علاوه بر اساتید، رقابت بین دانشجویان باعث شکوفایی هنرجو میشود، در صورتی هم که امکان و شرایط حضور در دانشگاه نیست، علاقهمندان برای ورود به این حوزه میتوانند از کلاسهای هنری استفاده کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مجسمه سازي سردیس مشاهیر زنجان سرمایه ملی سردیس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ناپدید شدن مجسمه ۵ میلیاردی یک هنرمند
چندی قبل مرد مجسمهسازی به یک نمایشگاه نقاشی رفت، اما هنگام بازدید از نمایشگاه متوجه یک تابلوی نقاشی شد که روی آن طرحی از کلمه «هیچ» دیده میشد؛ طرحی که نظر مرد جوان را به خود جلب کرد و تصمیم گرفت از این طرح ایدهبرداری کند و مجسمهای از آن بسازد.
به همین خاطر عکسی از طرح گرفت و راهی خانه شد تا آنچه که در ذهن داشت در قالب مجمسهای خاص و منحصر بهفرد بسازد؛ مجسمهای دستساز که میلیاردها تومان ارزش داشته و اگر از روی آن نسخههای دیگری میخواست، میتوانست کسب درآمد کند.
پس از ساخت مجسمه از جنس برنز کارشناسان ۵ میلیارد تومان روی آن قیمت گذاشتند.
مرد هنرمند با این تصور شیرین به سراغ یک قالبساز رفت و از او خواست از روی مجسمهاش، قالب بسازد؛ قالبی که میتوانست با استفاده از آن، تعداد زیادی مجسمه بسازد و برای فروش به بازار ارائه کند؛ مجسمههایی که هر کدام را میتوانست ۴۰ میلیون تومان به فروش برساند.
او برای ساخت قالب، نمونه مجسمهاش را در اختیار او قرار داد. مدتی بعد مرد مجسمهساز به سراغ مرد قالبساز رفت و سراغ مجسمهاش را گرفت، اما او بهانهای آورد و مجسمه دستساز را به صاحبش نداد.
دو ماه از این ماجرا گذشته بود و مرد قالبساز هر بار از پس دادن مجسمه میلیاردی طفره میرفت تا اینکه یک روز که به مغازه قالبسازی رفت، متوجه شد مغازه خالی و تعطیل است. مغازهداران دیگر مدعی بودند که او چند روز قبل مغازهاش را خالی کرده و رفته و کسی از او خبری ندارد. مرد هنرمند که مجسمه ۵ میلیاردیاش را از دست رفته میدید، به ناچار به پلیس مراجعه و از مرد مغازهدار شکایت کرد.
بهدنبال شکایت مرد مجسمهساز، پروندهای در دادسرای ویژه سرقت تهران تشکیل شد. کارآگاهان اداره آگاهی پایتخت به دستور بازپرس شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت وارد عمل شده و تحقیقات برای یافتن ردی از مرد قالبساز در دستور کار آنها قرار گرفت.
کارآگاهان پلیس موفق به شناسایی محل زندگی او شده و مرد جوان را بازداشت کردند. وی در تحقیقات ادعای عجیبی مطرح کرد: کار من طراحی و دکوراسیون داخلی است. اصلاً قالبسازی بلد نیستم. شاکی را یکی از دوستانم معرفی کرد و گفت که اگر کارش را انجام دهم، پول خوبی گیرم میآید. به دروغ گفتم قالبسازم، اما وقتی مجسمه را گرفتم، به سراغ یک قالبسازی رفتم و از او خواستم برایم قالب بسازد. حتی پول زیادی به او برای ساخت قالب دادم، اما چند روز بعد وقتی به سراغ قالبساز رفتم، متوجه شدم که او مجسمه را برداشته و فرار کرده است.
ظاهراً بعد از رفتنم، تحقیق کرده و متوجه شده بود که مجسمه گرانقیمت است. وقتی فهمیدم که مرد قالبساز، مجسمه را سرقت کرده است، مدام برای شاکی بهانه آوردم و درنهایت هم تصمیم به فرار گرفتم، چون کاری نمیتوانستم برای او انجام دهم.
در حالی که متهم چنین اظهاراتی داشت، در ادامه تحقیقات کارآگاهان دریافتند که چند روز قبل ۳۸۰ میلیون تومان پول به حساب او واریز شده است. باتوجه به مبلغی که به حساب متهم وایز شده بود، این فرضیه برای تیم تحقیق مطرح شد که وی مجسمه را فروخته و سناریوی قالبساز حرفهای و سرقت مجسمه را نیز برای انحراف مسیر تحقیقات مطرح کرده است.
تحقیقات به دستور قاضی تقیزاده ادامه دارد و متهم در اختیار کارآگاهان اداره آگاهی پایتخت قرار داده شد.
روزنامه ایران
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی