Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:04:02 GMT

روش جدیدی برای تبدیل میکروپلاستیک‌ها به CO۲ و H۲O

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۷۷۲۲

روش جدیدی برای تبدیل میکروپلاستیک‌ها به CO۲ و H۲O

دانشمندان "موسسه ملی کبک" به روش جدیدی برای تبدیل میکروپلاستیک‌ها به کربن دی اکسید و آب دست یافته‌اند که در صورت موفقیت آمیز بودن می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر آلودگی محیط زیست داشته باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یکی از مشکلات آلودگی ریزپلاستیک‌ها یا همان میکروپلاستیک‌ها این واقعیت است که این ذرات پلاستیکی بسیار کوچک هستند و به همین دلیل وقتی در آب پراکنده می‌شوند، به سختی به دام می‌افتند یا خنثی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل یک تکنیک جدید در حال توسعه است تا آنها را در منبع خود؛ جایی که بسیار متمرکز هستند، از بین ببرد.

اگرچه میکروپلاستیک‌های موجود در آب اشکال مختلفی دارند، اما بخش عمده‌ای از آنها از الیاف ریز جدا شده از پارچه‌های مصنوعی هنگام شستشو هستند. این الیاف از فاضلاب خانه‌ها یا تأسیسات خشکشویی تجاری در نهایت به رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها راه می‌یابند.

در این مطالعه به سرپرستی پروفسور "پاتریک دروگی"، دانشمندان "موسسه ملی کبک"(INRS) می‌خواهند با از بین بردن الیاف موجود در تاسیسات لباسشویی و خشکشویی به محض ورود به جریان فاضلاب، این روش را پیش ببرند. این روش شامل استفاده از فرآیندی است که به عنوان اکسیداسیون الکترولیتی شناخته می‌شود و رادیکال‌های هیدروکسیل را در فاضلاب تولید می‌کند. این رادیکال‌ها موجب تجزیه الیاف به کربن دی اکسید غیرسمی و مولکول‌های آب می‌شوند.

محققان در آزمایش‌های آزمایشگاهی که با استفاده از انواع مختلف الکترودهای قابل استفاده مجدد انجام شده است، تاکنون توانسته‌اند ۸۹ درصد از ذرات پلی‌استایرن معلق در "فاضلاب شبیه‌سازی شده" را تجزیه کنند. آنها اکنون در حال آزمایش این فناوری در جریان اصلی فاضلاب هستند که ممکن است چالش‌های جدیدی را به همراه داشته باشد.

"دروگوی" می‌گوید: فاضلاب واقعی حاوی مواد دیگری مانند کربنات‌ها و فسفات‌ها است که می‌تواند بر روند تجزیه تأثیر بگذارد و می‌توانند رادیکال‌ها را به دام بیندازند و عملکرد فرآیند اکسیداسیون را کاهش دهند.

اگر این آزمایش‌ها موفقیت آمیز باشد، تیم تحقیقات برای تعیین هزینه این روش و افزایش قابلیت استفاده از آن برای استفاده تجاری ادامه خواهد داد.

این مطالعه در مجله Environment Pollution منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میکرو پلاستیک کربن دی اکسید آب میکروپلاستیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۷۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد

این سیارک که در سال ۲۰۱۶ کشف شد، قرن‌هاست در مداری نزدیک به زمین، اما دور از آن در گردش است. بر اساس نتایج شبیه‌سازی‌ها، دانشمندان ویژگی‌هایی را در این سیارک شناسایی کرده‌اند که با دهانه برخورد «جیوردانو برونو» در نیمکره دور ماه مطابقت دارد.

دریافت 26 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: محمدرضا زنگنه

دیگر خبرها

  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی ایفای نقش می‌کند
  • انتصاب رئیس جدید اداره آب و فاضلاب شهر سیلوانا
  • امیر جدیدی بازیگر فیلم فرانسوی شد
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • امیر جدیدی بازیگر یک پروژه بین المللی شد
  • امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند
  • ببینید | لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی