Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:52:02 GMT

پاسخ وزیر خارجه به ادعاهای اروپا به جا بود

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۷۹۴۸

پاسخ وزیر خارجه به ادعاهای اروپا به جا بود

روزنامه آرمان ملی سه‌شنبه ۳۰ دی در گفت وگویی با مهدی صفری سفیر پیشین ایران در روسیه آورد: پس از پاسخ‌های وزیر امور خارجه ایران به ادعاهای همتای فرانسوی خود درباره رفتن تهران به سمت توان تولید سلاح هسته‌ای و افزایش تهدیدها و خطرهای منطقه‌ای ایران، برخی رسانه‌های غربی دو پاسخ ظریف را خطاب به وزیرخارجه فرانسه دور از شئون دیپلماتیک دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها مدعی‌ شدند شاید روابط ایران و فرانسه در سایه برخورد تند ظریف با لودریان تحت تاثیر قرار گیرد. وزیر امور خارجه ایران در توییت‌های خود خطاب به همتای فرانسوی نوشته بود که همکار محترم، شما دوران کاری‌ خود را در کابینه با فروش سلاح به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کرده‌اید، از حرف‌های پوچ و مهمل درباره ایران دست برداشته و از حفاظت از جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه‌تکه و از جنگ‌افزارهای ساخت شما برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند، دست بردارید. توییت بعدی ظریف هم به بی‌عملی سه کشور اروپایی برای زنده نگه داشتن برجام اشاره داشت و عنوان کرد که تروئیکای اروپایی مطلقا هیچ کاری برای حفظ برجام نکرده‌اند و رهبران این کشورها برای اجرای تعهدهای برجامی خود متکی به امضا و اجازه کارگزاران دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا هستند. به خاطر ایران است که برجام زنده مانده، نه سه کشور اروپایی. این واکنش صریح و منطقی در حالی مطرح می‌شود که در هفته جاری مهم‌ترین مانع پیش روی احیای برجام در سال‌های اخیر از قدرت کنار می‌رود و فضا برای دیپلماسی بار دیگر مهیا می‌شود و ضرورت دارد تا ایران بتواند هر چه بهتر از جایگاه خود دفاع کند. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با مهدی صفری، سفیر پیشین ایران در روسیه داشته است که در ادامه می‌خوانید.

واکنش وزیرخارجه کشورمان به همتای فرانسوی خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صحبت‌هایی که وزیرخارجه فرانسه بر سر زبان آورده سابقه‌دار است و شاهد بوده‌ایم آنها در برهه‌هایی از زمان به این شکل ادعاهایی را مطرح کرده‌اند. آنها به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا مالک جهان هستند و هر اقدامی که انجام می‌دهند حق‌طلبانه است و ملاک صحت امور آنها هستند. امروز آمریکا، فرانسه و بریتانیا بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات به کشورهای منطقه هستند و بعد مدعی می‌شوند که ایران منطقه را ناامن کرده است. درآمد هنگفتی که در سال‌های اخیر از طریق فروش تسلیحات به منطقه خاورمیانه داشته‌اند بی‌سابقه است. آنها دائما از دیگران انتقاد می‌کنند در صورتی که خود آنها هستند که مرتکب تخلف می‌شوند ‌و اقدامات غیرقانونی خود را به دیگران نسبت می‌دهند. به همین علت است که واکنش وزیرخارجه ایران به اروپایی‌ها را باید کاملا درست تلقی کرد. بریتانیا نیز همین مسیر را دنبال می‌کند. تمامی مشاوران عربستان سعودی در جنگ با یمن امروز از همین کشورها هستند. آنها در جنگ تحمیلی علیه ایران نیز همین رویه را در پیش گرفته بودند و بیشترین تجهیزات هوایی برای حمله به ایران را فرانسوی‌ها در اختیار صدام قرار داده بودند. تجهیزات بمب‌های شیمیایی را آلمانی‌ها در اختیار صدام قرار دادند و در تجهیزات زمینی نیز بریتانیا حامی صدام بود. در خلیج فارس و حوزه دریایی نیز آمریکا به کمک این کشورها می‌آمد و از صدام حمایت می‌کرد. این است سابقه آنها در اقدامات متخلفانه و جنگی و قطعا پاسخ وزیرخارجه کشورمان خوب بوده است.

در کنار این واکنش‌های مقتدرانه و شفاف‌گرایانه، در مسیر حل مشکلات با کشورهای جهان چگونه باید سیاست‌های خود را تدوین کنیم؟

ایران باید تعامل خود را با اعضای شورای امنیت بیشتر کند و با آنها دیدارها و گفت‌وگوهای چهره‌به‌چهره داشته باشد. در این میان باید به چین و روسیه توجه ویژه‌ای داشت و حتی نیاز است با اعضای غیردائم شورای امنیت نیز ارتباط برقرار کرده و با آنها لابی کرد. باید مسائل و مشکلات را برای این کشورها توضیح داد و سوءتفاهمات را از بین برد. ما باید به برخی از این کشورها متذکر شویم که این رفتار یک‌طرفه آنها راهگشا نیست. این گفت‌وگوهاست که می‌تواند فضا را آرام کند. همواره ذات گفت‌وگو و رایزنی حلال مشکلات بوده است حتی اگر توافق زیادی نیز ذیل آن صورت نگیرد اما می‌تواند بسیاری از کدورت‌ها را از بین ببرد.

با روش‌کارآمدن بایدن چه تغییر و تحولی در عرصه سیاست خارجی رقم خواهد خورد؟

اقداماتی که در این روزها پمپئو انجام می‌دهد بسیار عجیب است و تا آخرین لحظه آنها را اعمال می‌کند و معلوم نیست در این راستا با بایدن هماهنگی خاصی کرده یا خیر و بایدن نیز در این راستا سکوت کرده است و این شاید نشان‌دهنده این باشد که او نیز به این زودی‌ها به توافق با ایران دست نیابد. بایدن به خوبی می‌داند که برداشتن همین تحریم‌ها ۵ ماه طول می‌کشد. همین‌گونه که بایدن در خصوص کرونا و سایر موارد دولت ترامپ موضع‌گیری می‌کند باید در مقابل اقدامات روزهای اخیر پمپئو نیز موضع‌گیری می‌کرد اما در این مورد شاهد تذکری نبودیم. این روزها دیگر کار آنها تمام می‌شود اما در تعطیلات و در همین روزهای آخر باز هم تحریم‌های ظالمانه وضع می‌کنند. در این میان کاهش نرخ ارز به این علت است که بار روانی حضور ترامپ برداشته شده و دیگر این باور به وجود آمده است که فشار بیشتری بر کشور تحمیل نمی‌شود. ایران اگر بتواند نفت بیشتری بفروشد این عرصه باثبات‌تر خواهد شد. برداشته شدن تحریم‌ها سخت است اما با روی کار آمدن بایدن دیگر فشار بیشتری بر کشور تحمیل نخواهد شد. شاید یکی از علت‌های آن نیز این باشد که ترامپ تمامی فشارهای ممکن را وارد کرده است و حتی سازندگان واکسن کرونای ایرانی را نیز تحریم کرده‌اند. آنها فقط امروز نان خوردن مردم ایران را تحریم نکرده‌اند و به همین علت است که می‌توان گفت فشارهای دیگری وارد نمی‌شود و با آمدن بایدن، جو بد روانی از روی جامعه برداشته می‌شود.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها برجام فرانسه جنگ تحمیلی ایالات متحده آمریکا ایران ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام فرانسه جنگ تحمیلی برجام فرانسه جنگ تحمیلی ایالات متحده آمریکا ایران ترامپ اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین،‌ امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای در آستانه قزاقستان با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار ضمن تشکر از مواضع و دیدگاه‌های دولت چین در قبال تحولات منطقه به ویژه محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی ثبات ساز امریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به کشور چین و امضای برنامه جامع مشارکت همکاری‌های دو طرف افزود: برای حل مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین المللی، همکاری و همگرایی بیشتر طرفین ضرورت دارد.

وزیر دفاع چین در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه غرب اسیا، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و افزود: این عمل ناقض حقوق بین الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت می‌کنیم.

وزیر دفاع چین ضمن دعوت از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در کنفرانس امنیتی پکن بر تداوم همکاری‌ها تاکید کرد.

وزیر دفاع چین در این دیدار خواستار آتش بس در نوار غزه و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به آن منطقه شد.

وزیر دفاع چین همچنین بر گسترش روابط دفاعی و نظامی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

کد خبر 847231 منبع: مهر برچسب‌ها خبر ویژه ایران و چین حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • موضع‌گیری وزیر خارجه اردن درباره ایران
  • موضع‌گیری جدید وزیر خارجه اردن درباره ایران
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران