Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:54:14 GMT

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد را دولتی تر کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۸۲۹۲

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد را دولتی تر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، محمد علی ضیغمی با تاکید بر ضرورت اصلاح توزیع یارانه حاصل از تخصیص ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی اظهار کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی نه تنها به بهبود شرایط معیشتی دهک‌های پایین جامعه کمک نکرد بلکه منجر به ایجاد عدم شفافیت و انحراف در برخی فعالیت‌های تجاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تفاوت قیمت ارز در بازار آزاد با ارز ترجیحی موجب شده تا بخش دولتی به سمت دولتی‌تر کردن اقتصاد کشور حرکت کند.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ادامه داد: بخش دولتی با استناد به اینکه در توزیع ارز با نرخ ترجیحی امکان بروز خطا و سوءاستفاده از سوی شرکت‌های بخش خصوصی وجود دارد، حضور خود در فعالیت‌های اقتصادی را نسبت به گذشته گسترده‌تر کرده است. به عنوان مثال در بازار واردات نهاده‌های دامی در سال ۹۶ سهم شرکت پشتیبانی امور دام بین ۱۳ تا ۱۴ درصد بود که این رقم در سال‌های ۹۸-۹۹ به بیش از ۳۰ درصد رسید.

ضیغمی تصریح کرد: این رویکرد رو به توسعه شرکت‌های دولتی، نهاده هادی عمومی غیر دولتی و شرکت‌های خصولتی در واقع تجربه نوع دیگری از انحراف در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است زیرا سهم بخش خصوصی از فعالیت‌های اقتصادی بر خلاف سیاست‌های کلی ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب در ارتباط با واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به بخش خصوصی کاهش پیدا می‌کند.

وی با درخواست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حذف ارز ترجیحی و یا کاهش حداکثری نرخ ارز ترجیحی با ارز آزاد خاطرنشان کرد: اگر این اقدام صورت بگیرد امکان فعالیت‌های سالم اقتصادی افزایش پیدا کرده و بسیاری از شرکت‌هایی که با رویکرد سو استفاده از فرصت‌هایی که ممکن است در توزیع ارز ترجیحی به وجود بیاید، وارد بازار نهاده‌های دامی شده اند از این بازار خارج می‌شوند.

ضیغمی درباره فاصله میان نرخ ارز آزاد با ترجیحی گفت: حداکثر تفاوت میان نرخ این دو نوع ارز باید کمتر از ۱۰ درصد باشد زیرا هر چه میزان تفاوت بیشتر باشد زمینه ایجاد فساد و رانت افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خواستار اصلاح نرخ ارز ترجیحی است.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است جهت جلوگیری از ایجاد فشار به مصرف کنندگان ناشی از تغییر نرخ ارز و اثرات انتقالی آن به محصولات لبنی و پروتئینی، ضروری است پیش بینی‌های لازم برای پرداخت مابه‌التفاوت حاصل از فروش ارز به نرخ واقعی با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به مصرف کنندگان نهایی صورت پذیرد تا فشار به خانواده‌های جامعه هدف به حداقل برسد.

ضیغمی اظهار کرد: البته در این زمینه باید از تجارب قبلی اصلاحات نرخ ارز و اصلاح قیمت حامل‌های سوخت و همینطور اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بهره گیری شود و تبعات اجتماعی کار کاملاً پیش بینی شود.

کد خبر 5125294

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت پشتیبانی امور دام اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور نهاده های دامی دلار 4200 تومانی قیمت دلار ویروس کرونا اقتصاد چین شاخص کل بورس قطع برق بانک مرکزی ایران قیمت طلا لایحه بودجه ۱۴۰۰ شرکت توانیر قیمت نفت قیمت سکه بهار آزادی قیمت یورو اقتصاد آمریکا بورس تهران اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران فعالیت های اقتصادی ارز ترجیحی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۸۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی با سرمایه‌گذاران برای فعالیت در لرستان

استاندار لرستان از رایزنی با سرمایه‌گذاران برای مشارکت در بخش‌های دولتی و خصوصی این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌‌آباد، ابوطالب شفقت‌ شامگاه سه‌شنبه، در دیدار با جامعه روحانیت لرستان گفت: توسعۀ کشاورزی، بهره‌برداری از معادن و گسترش صنعت گردشگری از جمله ظرفیت‌های مهم این استان است که باید موردتوجه قرار گیرد.

او با اشاره به ضرورت برقراری تمدن اسلامی اضافه کرد: جامعۀ روحانیت با اندیشه‌ورزی مقدمات رسیدن به دولت اسلامی را فراهم کند.

پیگیری مسائل اساسی لرستان با مشارکت اساتید حوزه و دانشگاه

 استاندار لرستان با تأکید به اینکه دبیرخانه تأمین مالی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در تهران تشکیل شده‌است، یادآور شد: ما تاکنون با ده‌ها سرمایه‌گذار تماس گرفته‌ایم تا در بخش‌های دولتی و عمومی در این استان سرمایه‌گذاری کنند.

شفقت با بیان اینکه تربیت و کمال انسان به‌عهده آموزش‌وپرورش و سایر بخش‌های دولتی است، اعلام کرد: طرحی را باید با گسترش مسجدمحوری ارائه دهیم تا متناسب با رشد فناوری به رشد معنوی انسان افزوده شود.

شفقت تأکید کرد: نیروی انسانی در پیشبرد زمانی در پیشبرد تولید و موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد.

انتهای پیام/‌644/.

دیگر خبرها

  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان
  • آمار شوکه‌کننده از تجاوزات اشغالگران به بخش کار و اقتصاد غزه
  • انجمن واردکنندگان برنج : چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • رایزنی با سرمایه‌گذاران برای فعالیت در لرستان
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد