Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی مقامات دولت عراق در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که عراق راهی برای تشخیص اعلام وزارت دفاع آمریکا مبنی بر کاهش تعداد نیروهای مستقر در عراق به ۲۵۰۰ نیرو را ندارد.

«کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد نیروهای آمریکا در عراق به ۲۵۰۰ کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات یادشده در گفت‌و‌گو با العربی الجدید در این خصوص گفتند: «دولت عراق، پارلمان و عملیات مشترک [ارتش عراق] هیچ راهی برای دانستن درستی کاهش یا عدم کاهش [تعداد نیروهای آمریکا] ندارد».

این مقامات در ادامه افزودند که پایگاه‌های «عین الاسد» در غرب استان الانبار (غرب عراق) و پایگاه «حریر» در شمال اربیل دو پایگاه اصلی آمریکا در عراق هستند که گنجایش هفت هزار نظامی را دارند؛ اما بغداد تنها به اعلام آمریکا تکیه کرده است علی رغم آنکه این اعلام‌ها، حاوی عکس، فیلم یا ادله واضح در این خصوص نیست.

درباره چگونگی مطمئن شدن از اعلام آمریکا،‌ یکی از مسئولان دفتر نخست‌وزیر عراق به العربی الجدید گفت که آنها «راهکار معینی برای مطمئن شدن ندارند مگر با ورود به پایگاه‌ها و شمارش تعداد سربازان که این موضوع اساسا غیرمنطقی و محال است».

وی ادامه داد: «دولت با این اعلام‌های [آمریکا]‌ همانگونه که اعلام می‌شود، تعامل دارد؛ آن هم به علت وجود یک توافق یا چند تفاهمی که در سفیر اخیر الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) به واشنگتن صورت گرفت بویژه در مرحله دوم گفت‌و‌گوی راهبردی میان دو کشور که به تفاهماتی دست یافته شد از جمله کاهش تدریجی نیروهای آمریکایی در عراق».

این مسئول عراقی همچنین اشاره کرد که تشکیک نیروهای مقاومت عراق درباره اعلام‌های آمریکا «امری طبیعی» است زیرا «آنها از اقدامات نخست‌وزیر استقبال و تمجید نخواهند کرد».

در عین حال، «عدی عواد» عضو پارلمان عراق و یکی از اعضای ارشد جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در گفت‌و‌گو با این روزنامه قطری گفت: «دولت عراق در برخورد با نیروهای آمریکایی که عراق به اشغال خود درآورنده‌اند، کُند عمل می‌کند و از تأیید مردمی برخوردار نیست. درباره شمار نیروهای خارج شده تردید وجود دارد بویژه با توجه به اینکه عراق به آنچه از آمریکا صادر می‌شود، اعتماد کرده است نه بر شمارش مستقیم با همانگی‌های مشترک میان دو طرف».

عواد در ادامه تأکید کرد: «نیروهای آمریکایی مورد قبول نیستد؛ آسمان عراق را کاملا به اشغال خود درآورده‌اند. آنها با جهت‌گیری‌هایی که دارند از حاکمیت ملی [عراق]  پا فراتر می‌گذارند و گهگاه در تصمیمات امنیتی اخلال ایجاد می‌کنند».

با این حال،‌ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌و‌گو با العربی الجدید اظهار داشت: «نیروهای بیگانه که در حال حاضر در عراق مستقر هستند، رزمی نیستد در نتیجه، خروج آنها به پوشش رسانه‌ای، تصاویر، فیلم یا چیزهایی از این دست نیاز ندارد. این یک خروج عادی برای افسرانی با درجه‌های مختلف است که به عراقی‌ها خدمات ارائه می‌کردند».

وی در ادامه گفت: «یک جدول زمانی وجود دارد که بغداد و واشنگتن درباره خروج نیروهای آمریکا و مشاوران ائتلاف بین‌امللی ضد سازمان داعش به آن پایبند هستند. پیشتر، نیروهای عراقی تعدادی از اردوگاه‌هایی را که نیروهای آمریکا از آنها خارج شدند، تحویل گرفتند و تنها تعداد کمی از نیروهای غیررزمی باقی ماندند که آنها نیز مشاورند و در زمینه حملات هوایی و توانمندسازی [نیروها] مشاوره می‌دهند».

تحسین الخفاجی ادامه داد: «نیروهای عراقی دیگر خود از پس کنترل سرزمین[شان] بر می‌آیند آن هم پس از بیرون راندن داعش و این موضوع نه به گفته دولت عراق بلکه طبق اعلام پنتاگون است».

«سرمد البیاتی» کارشناس امنیتی عراقی نیز در این خصوص گفت: «دولت عراق به اعلام سفیر و سفارت آمریکا اعتماد کرده است که پیشتر، تأکید کرده بودند تعداد نیروهایشان در عراق تا نیمه سال گذشته به ۵۵۰۰ نفر رسیده است؛ اما پس اعلام چندباره خروج تعداد [نیروها] به ۲۵۰۰ تن رسید».

وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها درباره حضورشان در پایگاه‌های عراقی وضعیت روزانه را گزارش نمی‌دهند و دولت عراق نیز درباره آنچه در پایگاه‌های عراق جریان دارد، اطلاعی ندارد».

با این حال، البیانی اشاره کرد: «البته ارائه نکردن وضعیت روزانه حق مشروع است منتها فرماندهی عملیات مشترک عراق بایستی از آنچه در پایگاه‌های نظامی در جریان است، اطلاع داشته باشد. طبیعتا تعدادی از نیروهای آمریکا کاهش یافته و برخی ماشین آلات اخیرا به سمت شمال سوریه حرکت کرده‌اند».

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: مقامات عراقی کاهش نیرو شک تردید آمریکا نیروهای آمریکایی نیروهای آمریکا تعداد نیروهای العربی الجدید دولت عراق پایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۸۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲

اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه دولت آمریکا به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه، از ۱۱ روز پیش آغاز شد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه دولت آمریکا به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه، از 11 روز پیش آغاز شد.در ابتدا دانشجویان دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک دست به تظاهرات و تحصن زدند و این اتفاق کم‌کم به دیگر دانشگاه‌های آمریکا سرایت کرد.دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود و حدود 100نفر در محوطه این دانشگاه توسط پلیس دستگیر شدند.

 

.

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • فعالان حقوقی آمریکا خواستار قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل شدند
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل