Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد سبحانی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طبق پیش بینی فائو و با توجه به شرایط اقلیمی در کشورهای شاخ آفریقا، شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان به دلیل بارندگی‌های خوب و مناسب در پائیز و به تبع آن پوشش گیاهی خوب آن مناطق شرایط برای تولید مثل و رشد ملخ صحرایی با جمعیت بالا مناسب است.

وی بیان کرد: براین اساس پیش بینی شده‌است آفت ملخ صحرایی با طی کردن مراحل رشد درزمستان به دلیل شرایط غریزی برای ادامه نسل و تکثیر در مناطق بهاره به احتمال زیاد از اوایل بهمن تا پایان اسفند به استان‌های جنوبی بویژه بوشهر وارد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سبحانی اضافه کرد: جنوب ایران به عنوان کانون بهاره برای آفت ملخ صحرایی به شمار می‌رود و از زمان ورود آفت تنها یک فرصت طلایی۷ تا ۱۰ روزه برای بالغ شدن و تخم ریزی دارند که باید دراین برهه زمانی مبارزه موثر انجام شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه امسال سومین سالی است که استان بوشهر با آفت ملخ صحرایی روبرو است، گفت: با انجام مبارزه بموقع و موثر با دسته جات ورودی و پوره‌های آفت ملخ صحرایی که از خاک بیرون  می‌آیند خسارت در این استان بویژه در بخش کشاورزی در حد صفر است.

مزارع گندم در تهدید علف‌های هرز 

سبحانی اضافه کرد: علف‌های هرز از جمله عوامل خسارت‌زای مهم است که مزارع گندم را تهدید می‌کند به همین دلیل کشاورزان باید از علف کش‌های مناسب برای کنترل این عوامل استفاده کنند.

وی ادامه داد: کنترل بموقع و موثر علف‌های هرز ضمن کاهش رقابت با گندم باعث افزایش عملکرد در واحد سطح شده و همچنین مزاحمتی در زمان برداشت گندم ایجاد نخواهد کرد.

سبحانی یادآور شد: کنترل علف‌های هرز باعث می‌شود گندم تحویلی دچار افت نشود و گندم سالم‌تر و عملکرد و درآمد بیشتری را عاید کشاورزان می‌کند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: توصیه می‌شود کارشناسان و کشاورزان در ماه‌های بهمن، اسفند و اوایل فروردین که احتمال طغیان بیماری‌های برگی از جمله زنگ زرد گندم و بیماری‌های پاخوره، لکه برگی‌ها و ورس (خوابیدگی) وجود دارد مزارع را با دقت و به طور منظم ردیابی کنند و در صورت مشاهده کانون بیماری موضوع به مراکز جهاد کشاورزی اعلام شود.

سبحانی ادامه داد: امسال تاکنون موردی از بیماری‌های برگی در مزرعه‌های گندم گزارش نشده و چون احتمال بارش در ماههای اسفند و فروردین وجود دارد احتمال شیوع بیماری‌ها و سرعت انتشار بیشتر می‌شود  براین اساس لازم است درماه‌های آخر سال پایش و ردیابی بیماری‌ها بموقع انجام تا در صورت نیاز نسبت به کانون کوبی اقدام شود.

     

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی بوشهر گندم ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی بوشهر گندم وزارت جهاد کشاورزی بوشهر گندم ملخ صحرایی اخبار کنکور آفت ملخ صحرایی جهاد کشاورزی استان بوشهر علف های هرز بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید